حذف لاستیک زاپاس در خودروهای الکتریکی؛ چالش یا ضرورت؟

4 فروردین 14048:00
5 دقیقه

تیم تحریریه
تیم تحریریه
تیم تحریریه
تیم تحریریه

افرادی که به دنبال خرید خودرو الکتریکی هستند، قطعا انتخاب دشواری دارند، بخصوص اینکه مهاجرت از یک اتومبیل احتراقی به یک خودرو الکتریکی امر ساده‌ای نیست و باید با برخی ویژگی‌های خودروهای الکتریکی عادت پیدا کرد که در یک خودرو احتراقی یافت نمی‌شود. متاسفانه یا خوشبختانه خودروهای الکتریکی معمولا دارای لاستیک زاپاس نیستند و در صورت پنچر شدن باید به سراغ تعمیرگاه بروید تا لاستیک خود را باد بزنید یا تعویض کنید.

زاپاس خودروهای برقی.webp

ما پیشتر به سراغ شرکت هیوندا رفتیم، وقتی خودرو آیونیک 5 مدل 2025 خود را معرفی کرد. به آنها گفتیم آیا این مدل با لاستیک زاپاس عرضه می‌شود؟ که این شرکت اعلام کرد یک کمپرسور باد لاستیک و درزگیر تعبیه شده که افراد به جای لاستیک زاپاس می‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین خودرو الکتریکی جدید هیوندای نیز از این ویژگی برخوردار نیست.

اگر از جمله افرادی هستید که با خودرو آفرود چندانی ندارید، شاید این مشکل مسئله بزرگی نباشد اما در صورت رفتن به سراغ مسیر های خارج جاده ای این مشکل یک مسئله بزرگ و چالش‌برانگیز است. هنگام عبور از جاده‌های پردست انداز و سنگ، احتمال پنچر شدن لاستیک خودرو شما کم نیست و نیاز به یک لاستیک زاپاس بیشتر حس می شود.

چرا این یک مشکل است؟

وقتی به خارج از جاده می‌روید، باید خودرویی با تایرهای قوی داشته باشید. از جمله خودروهای پیکاپ که از این ویژگی به خوبی برخوردار هستند و شامل زاپاس‌های باکیفیتی هم می‌شوند.

حتی خودروهای شاسی بلند و کراس اوور هم از این ویژگی برخوردار هستند و در خارج از جاده می‌توانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند. اما متاسفانه اتومبیل‌های الکتریکی شاید نتوانند خودی نشان دهند و تایرهای باثبات و مستحکمی ندارند. 

در حال حاضر، خودروسازان می‌دانند که درزگیر لاستیک راه‌حلی نیست که همیشه کارامد باشد، این درزگیرها به گونه‌ای طراحی شده که سوراخ‌های لاستیک را با ماده‌ای چسبنده پر کرده و نشتی هوا را مسدودمی‌کند. با این حال، حتی اگر بتواند به طور موقت نشتی را برطرف کند، ماهیت خورنده آن به این معنی است که کل تایر باید مدت کوتاهی پس از آن تعویض شود که اصلا منطقی نیست!

بنابراین اگر بخواهیم سوباروهای احتراقی دنیا را جایگزین کنیم، چه برسد به رانگلرها و تاهوها، به یک لاستیک زاپاس نیاز داریم. این امر به ویژه در مورد خودروهای برقی که تمایل دارند تایرهای خود را با سرعت دو برابر سریع‌تر از خودروهای بنزینی فرسوده کنند، صادق است. لاستیک فرسوده یکی از عوامل کلیدی برای خرابی های غیرمنتظره است.

خوشبختانه، خودروسازان این موضوع را برای پیکاپ‌ها تشخیص می‌دهند. Chevy Silverado EV، GMC Hummer EV، GMC Sierra EV، Ford F-150 Lightning، Rivian R1T و Rivian R1S همگی قطعات یدکی جمع و جور یا فول سایز را ارائه می‌دهند. حتی می‌توانید برای تسلا سایبرتراک خود یکی تهیه کنید، اما باید مقدار زیادی از فضای را اشغال نماید.

چرا قطعات یدکی در حال از بین رفتن هستند؟

Consumer Reports می‌گوید که از سال 2020، تقریباً 50درصد از خودروهای آزمایش شده با لاستیک‌های یدکی جمع‌وجور عرضه می‌شوند، در حالی که فقط 10درصد با لاستیک‌های یدکی فول سایز عرضه می‌شوند. این سازمان به درستی یکی از دلایل این اتفاق را ذکر می‌کند: لاستیک‌های زاپاس وزن اضافی هستند. وزن به مصرف سوخت آسیب می‌رساند و خودروسازان اهداف سخت گیرانه‌ای برای صرفه جویی در مصرف سوخت دارند.

این امر در مورد خودروهای برقی نیز صدق می‌کند، جایی که کاهش وزن می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا محدوده حرکتی بیشتر محصول خود را تبلیغ کنند. اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود. رابی دگراف، مدیر بینش محصول و مصرف‌کننده در شرکت تحقیقاتی AutoPacific، می‌گوید: خودروهای الکتریکی به دلیل محدودیت‌های فضا، قطعات یدکی خود را کنار می‌گذارند.

دگراف از طریق ایمیل گفت: "من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین دلیلی که می‌بینیم بیشتر خودروهای برقی از لاستیک‌های زاپاس دور می‌شوند، صرفاً پک باتری آن ها است. حذف تایر زاپاس به معنی فضای بیشتر برای بکارگیری پک باتری بزرگتر است!

 مسئله پنچری همیشه رنج آور است، بخصوص اگر در یک جاده طولانی و کوهستانی به این مشکل برخورد کنید! قطعا شرکت‌هایی که خودرو را با لاستیک یدک عرضه نمی کنند، به فروش ابزار یدکی به صورت جداگانه اعتقاد دارند. همچنین برخی دیگر هم به این باور هستند که محصول آنها کیفیت لازم را دارد و نیازی به لاستیک یدکی نیست.

 در بلندمدت، ما می‌خواهیم فکر کنیم که خودروسازان به اندازه کافی برای صرفه‌جویی در فضا، آن را به‌عنوان یک وسیله جانبی برای کسانی که می‌خواهند خارج از جاده سرمایه‌گذاری کنند، بفروشند. شرکت‌های شخص ثالث قبلاً چنین راه‌حل‌هایی را ارائه داده اند اگرچه که معمولاً کل بخش بار اشغال می‌شود.

منبع: insideevs