1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پیشنهاد طرح دو فوریتی برای لغو افزایش تعرفه واردات خودرو

پیشنهاد طرح دو فوریتی برای لغو افزایش تعرفه واردات خودرو

18 دی 1396
  • 3

یک عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح مصوبه اخیر هیات دولت درباره افزایش عوارض واردات خودرو شد و گفت: در صورت عدم اصلاح این مصوبه، نمایندگان در اولین فرصت با ارائه طرح فوریتی مانع اجرای آن خواهند شد.

بهرام پارسایی اظهار کرد: پرونده‌ای در کمیسیون اصل ۹۰ درباره موضوع واردات خودرو و همچنین صنعت خودروسازی داخلی در جریان است و هفته گذشته ما جلسه‌ای با مسئولین مربوطه و وزیر صنعت در این باره داشتیم.

 پیشنهاد طرح دو فوریتی برای لغو افزایش تعرفه واردات خودرو

وی افزود: دغدغه‌هایی وجود دارد که باید در صنعت خودروسازی تغییراتی ایجاد شود و تصمیم‌گیری‌هایی صورت گیرد که فشار به مردم وارد نشود. همچنین درباره عوارض خودروهای وارداتی هم قرار بود تعدیلی صورت گیرد. علاوه بر اینکه انحصاری کردن واردات خودرو برای عده‌ای انگشت‌شمار رانت ایجاد کرد، افزایش قیمت خودروهای خارجی و به تبع آن افزایش قیمت خودروهای داخلی برای عموم مردم خوشایند نبود.

پارسایی ادامه داد: اخیرا در هیات دولت مصوبه‌ای برای صنعت خودرو تصویب شد که به دلایل متعدد نگران‌کننده است. اول اینکه قبلا تفاهمی صورت گرفته بود که عوارض خودرو سالیانه کاهش یابد و به حد قابل قبولی برسد تا صنایع خودروسازی داخلی هم کیفیت را به حد قابل قبولی برسانند اما به این موضوع توجه نشده و ظاهرا قرار است با بستن راه خودروهای وارداتی که از نظر مصرف سوخت و امنیت نسبت به نمونه‌های داخلی برتری دارند، خودروی داخل را بدون تغییر به زور به خورد مردم بدهیم.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با انتقاد از تعیین عوارض سنگین برای خودروهای هیبریدی، یادآور شد: علیرغم مشکل آلودگی هوا چنین تصمیمی گرفته شده و این در حالی است که فعلا توان ساخت این خودروها در داخل وجود ندارد و افزایش چند برابری عوارض آنها در راستای حمایت رانت‌گونه از صنایع خودروسازی داخلی است، همچنان‌که حمایت‌های بی حد و حصر در چند دهه گذشته باعث شده صنایع خودروسازی داخلی تغییری نکنند.

وی با اشاره به کشته شدن سالانه ۱۷ هزار نفر در جاده‌ها بر اثر تصادفات رانندگی، تصریح کرد: در مصوبه هیات دولت آمده در صورت مشارکت در تولید خودروهای خارجی یا قطعات آن، عوارض آن ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت این در حالی است که تعیین چنین شرطی رانت زیادی ایجاد می‌کند. یک نفر می‌تواند سوله‌ای درست کند و در آن لنت خودرو بسازد و از تخفیف وارداتی استفاده کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد:‌ در مصوبه هیات دولت همچنین گفته شده خودروهای وارداتی باید نمایندگی رسمی در کشور داشته باشند این در حالی است که خودروسازهای بزرگ دنیا هیچ کدام نمایندگی رسمی در کشور ما ندارند و نمایندگی‌های آنها در داخل با واسطه هستند.

پارسایی با بیان اینکه مصوبه اخیر هیات دولت موجب ایجاد نارضایتی در مردم و تورم در بازار خودرو خواهد شد، گفت: از دولت می‌خواهیم سریعا نسبت به اصلاح این مصوبه اقدام کند در غیر این صورت ما نمایندگان در اولین جلسه مجلس با ارائه طرح فوریتی مانع اجرای این مصوبه خواهیم شد.

منبع ایسنا


نظرات

  • زاگرس زاگرس (19 دی 1396 ساعت 11:05)

    کدوم مدیر خودروساز ما از خودرو های اشغال خودشون سوار میشن تمامن خودرو لوکس دارن وکاری کردن ملت راهی جز خرید خودرو غیره ایمن نداشته باشن والا اگه ریشه اعتراضات اخیرو با دیدگاه جانعه شناسی واکاوی کنن یه جوون ایرانی تا کی حسرت یه ماشین ایمن و خوبو بخوره قیمت پراید و یه اکسنت تو دبی باهم برابره ایا یه ایرانی حقش مرگ بر اثر خودرو غیره استاندارده نه خیابان وجاده استاندارد نه حمل نقل عمومی قوی ونه. خودرو خوب حتی پژوی برجامی هم قیمت دوبرابر میدن ملت مسئولین بدونید هیچ جای جهان همچی مردمی کم توقع مثل ایران اسلامی نداره اگه در حق مردم ظلمی کنید حق مردم شمارو به زمین میزنه بخودتون بیان نمایندگان مجلس که منتخب مردمن عین خیالشون هم نیست بابا تا کی ما منتظر بمونیم. بگیم خودروسازا خودرو خوب میدن یه پژو 2008 رو که 70 تومنه میدن 110بعد به ملت میگن حمایت از تولید ملی خجالت داره بخدا مقام معظم رهبری خواهشا ورود کنید تو این قضیه اشفته وهرج مرج خودرو تعرفه رو به حداقل برسونید فضای رقابتو باز کنید انتخاب رو برا مردم ازاد کنید تا مردم نابود نشن یکم به داد ملت برسین

  • امین امین (18 دی 1396 ساعت 17:13)

    جناب پارسایی عضو کمیسیون حدود 10 روز است که این گفته را تکرار می کنند اما ما که نتیجه ای از عملکرد ایشان ندیدیم. رنو کولئوس که در خرداد 96 با قیمت قطعی 218 تومان در نگین خودرو ثبت نام کرده ایم الان بعد از گذشت 7 ماه برایمان دعوت نامه فرستاده اند با قیمت 276 میلیون تومان و هزار منت هم سر مشتری می گذارند که کمتر از بازار است. ما که قبل از مسدود شدن سایت ثبت سفارش ، ثبت نام کرده ایم باید طبق تعرفه قبلی بما خودرو را تحویل دهند و اگر تعرفه ای هم اضافه می شود بایستی برای ثبت نام جدید باشد. اگر قرار است کمیسیون اقتصادی کاری بمنظور رفع این ظلم و فشار به مردم انجام دهد، چرا فقط حرف می زند سریعا" عمل کند و این بار را از دوش مردم بردارد.

  • فرزاد فرزاد (18 دی 1396 ساعت 15:59)

    تا زمانیکه دلسوزان و اداره کنندگان وطن برای افزایش ذخیره پولی و جبران کسری و پرداخت بدهی خود دست از گرانفروشی ارز و بالا بردن نرخ‌های تعرفه واردات بر ندارند و قیمت دلار رو به حدود واقعی ۱۰۰۰ تومن و تعرفه واردات رو به زیر ۵ درصد نرسونن، هیچ دری به سوی رفاه اجتماعی و قیمتگذاری واقعی بویژه در صنعت خودرو باز نخواهد شد،