ورود
خودروسازان به دلایل مختلفی مانند کاهش فروش، قدیمی شدن طراحی، یا جایگزینی با مدلهای جدید، تصمیم به توقف تولید برخی محصولات خود میگیرند. در سال 2025 نیز بیش از 30 مدل خودرو به خط پایان رسیدهاند و با ورود به نیمه دوم سال، بیش از 20 مدل دیگر هم برای خروج از خط تولید در سال 2026 آماده میشوند.
در این مجموعه سه قسمتی، نام برخی از مدلهای محبوب مانند پورشه 718 باکستر و کیمن به چشم میخورد که قرار است جای خود را به نسخههای برقی بدهند. همچنین یکی از مقرونبهصرفهترین خودروهای بازار آمریکا، یعنی نیسان ورسا، احتمالاً تا سال آینده از بازار حذف خواهد شد.
برندهای لوکس مانند ب ام و و اینفینیتی نیز برنامههایی برای نوسازی محصولات خود دارند، که در نتیجه آن، برخی مدلها در سال جدید دیگر تولید نخواهند شد. البته همانند سالهای گذشته، احتمال اضافه شدن خودروهای بیشتری به این لیست نیز وجود دارد. اگر به خودروهایی علاقهمند هستید که در سال آینده دیگر تولید نخواهند شد، بهتر است همین حالا نگاهی به این فهرست بیندازید.
در قسمت اول به این ۸ مدل میپردازیم: آئودی A4، آئودی A7 اسپرت بک، ب ام و X4، ب ام و سری 8، ب ام و M8 کامپتیشن، کادیلاک XT4، کادیلاک XT6، شورلت بلیزر
1- آئودی A4
با اینکه نام آئودی A4 بهطور کامل حذف نشده، اما نسخه بنزینی این سدان محبوب در سال 2025 از خط تولید خارج خواهد شد. آئودی در راستای استراتژی سادهسازی سبد محصولات خود و حرکت به سمت الکتریکیسازی، تصمیم گرفته که مدل A5 بنزینی را جایگزین A4 کند. البته این برند آلمانی قصد دارد در آینده، نام A4 را با یک خودروی تمامبرقی احیا کند.
به این ترتیب، مدل فعلی A4 که یک سدان کامپکت لوکس با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر و قیمت پایه ۴۵۳۹۵ دلار بود، به پایان مسیر تولید خود نزدیک میشود.
2- آئودی A7 اسپرت بک
خبر خوب این است که آئودی بهتازگی نسل جدید سدان لوکس میانسایز خود یعنی A6 را معرفی کرده است. اما در سوی مقابل، احتمالاً باید با یکی از مدلهای محبوب این برند خداحافظی کنیم. به نظر میرسد آئودی تصمیم دارد برای عرضه نسخه جدید A6 در بازار آمریکا، تولید مدل A7 Sportback را متوقف کند.
اگرچه هنوز قطعیت رسمی از سوی آئودی اعلام نشده، اما شواهد حاکی از آن است که پایان عمر A7 فعلی نزدیک است. این خودرو نخستینبار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و در سال ۲۰۲۳ نیز تحت یک فیسلیفت قرار گرفت. با این حال، ادامه تولید آن پس از مدل سال ۲۰۲۵ بعید به نظر میرسد.
3- ب ام و X4
ب ام و X4 هنگام عرضه در سال ۲۰۱۴، با طراحی لوکس و عجیب و غریب بسیار جذاب بود. اما حالا، پس از گذشت یک دهه، بهنظر میرسد این مدل دیگر جایگاه سابق خود را در میان خریداران ندارد.
طبق گزارشها، بی امو تصمیم گرفته تولید X4 را پس از مدل سال ۲۰۲۵ متوقف کند. البته طرفداران طراحی کوپهمانند در محصولات بی ام و جای نگرانی ندارند، چراکه کراساوور کوپه جدید این برند، یعنی بی ام و X2، قرار است جای خالی X4 را در سبد محصولات این شرکت پر کند.
4- ب ام و سری 8
شاید سری 8 زیباترین ب ام و فعلی باشد. این خودروساز آلمانی اعلام کرده که تولید مدلهای کوپه و گرن کوپه سری 8 را از سال 2025 متوقف خواهد کرد. نسل کنونی سری 8 که از سال 2018 به بازار عرضه شده است، شامل مدلهایی چون گرن کوپه چهار درب، کانورتیبل و M8 بوده که به زودی به جمع خودروهای قدیمی و فرسوده خواهند پیوست.
5- ب ام و M8 کامپتیشن
ب ام و M8 کامپتیشن کوپه در سال 2008 معرفی شد. این خودرو با موتور 4 لیتری V8 توئین توربو که توان 617 اسب بخار را تولید میکرد، عملکرد بسیار برجستهای داشت و قادر بود در تنها 3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. با توقف تولید کل سری 8، مدل M8 کامپتیشن پس از سال 2025 از خط تولید خارج خواهد شد. بهخصوص از این مدل بیشتر از هر سری 8 دیگری وداع خواهیم کرد.
6- کادیلاک XT4
کادیلاک XT4 خداحافظی کرد تا شورولت بولت جدید بتواند وارد میدان شود. تولید شاسیبلند جمعوجور کادیلاک این ماه به پایان رسید تا خط تولیدش به مدل جدید بولت اختصاص یابد. این تغییر در کارخانه مونتاژ فیرفکس جنرال موتورز در کانزاس انجام خواهد شد. XT4 که در سال 2019 معرفی شد، هرگز نتوانست فروش قابل توجهی برای برند کادیلاک رقم بزند.
7- کادیلاک XT6
با توجه به خروج XT4 از بازار و احتمال حذف XT5 طبق گزارشها، کادیلاک تصمیم گرفته تولید مدل XT6 سه ردیفه خود را متوقف کند. با تحویل کمی بیشتر از 20,000 دستگاه از XT6 در سال 2024، این SUV سه ردیفه نتوانسته فروش قابل توجهی برای برند کادیلاک رقم بزند. با ورود نسخههای جدید Escalade و Escalade iQ برقی به بازار، کادیلاک دلیل چندانی برای ادامه تولید XT6، حداقل در ایالات متحده، نمیبیند. با این حال، XT4، XT5 و XT6 همچنان در بازار چین عرضه خواهند شد.
8- شورولت بلیزر
بلیزر هیچوقت گزینه پرطرفداری برای شورولت نبوده و فروش آن در سال 2024 بیش از 20 درصد کاهش پیدا کرد. با موفقیت اولیه بلیزر برقی، شورولت دلیل چندانی برای ادامه تولید نسخه بنزینی آن نمیبیند. گزارشها حاکی از این است که این خودروساز ممکن است در سال آینده بلیزر بنزینی را کنار بگذارد، اما هنوز این موضوع توسط شرکت تأیید نشده است.