رسوایی در صنعت خودرو سازی؛ فقط "نام" خودروساز را یدک می‌کشیم!

14 بهمن 139610:47
3 دقیقه


رسوایی در صنعت خودرو سازی؛ فقط "نام" خودروساز را یدک می‌کشیم!

باانتشار گزارش میزان داخلی‌سازی خودروهای سواری در حال تولید، تشت رسوایی خودروسازان از بام افتاد!.

داخلی‌سازی یکی از هدف‌های اولیه و محوری صنعت خودروی ایران از بدو آغاز به کار در حدود پنج دهه گذشته تاکنون بوده است. در فرایند داخلی‌سازی، قطعات و مواد اولیه خودروهای تولیدی در کشور به جای واردات، از سوی قطعه‌سازان داخلی تولید می‌شود که این موضوع، رشد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و افزایش تولید ناخالص داخلی را به دنبال دارد.

 رسوایی در صنعت خودرو سازی؛ فقط

در این شرایط اما گزارشی که امروز منتشر شد نشان می‌دهد بیشتر خودروهای سواری در حال تولید از سوی خودروسازان داخلی (از نظر تعداد مدل) تنها در حد ناچیز ۲۰ درصد، داخلی‌سازی شده‌اند.

داخلی‌سازی ۲۰ درصدی به این معناست که خودروسازان تقریبا تمام قطعات خودروهای مربوطه را از خارج وارد کرده و تنها فرایند مونتاژ قطعات و رنگ بدنه را در داخل انجام می‌دهند.

طبق گزارش منتشر شده، از محصولات ایران‌خودرو خودروهای هایما، سوزوکی، پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱ و از محصولات سایپا برلیانس، سراتو، چانگان و S۳۰۰، تنها در حد ۲۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند. تمام خودروهای سواری تولیدی از سوی سایر خودروسازان داخلی از جمله گروه خودروسازی بهمن، کرمان موتور و مدیران خودرو که شامل حدود ۲۰ مدل خودرو می‌شود نیز تنها در حد ۲۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که ادعای بیشتر خودروسازان مبنی بر ایجاد اشتغال و حمایت از کارگران ایرانی تا حد زیادی نادرست است زیرا وقتی خودروسازان تقریبا تمام قطعات خودروهای تولیدی خود را از خارج از کشور به‌ویژه چین وارد می‌کنند، آنها در حقیقت در حال ایجاد اشتغال برای کارگران و قطعه‌سازان بیگانه و نه ایرانی هستند!.

امید است مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع ناچیز بودن میزان داخلی‌سازی بیشتر خودروهای سواری در حال تولید (از نظر تعداد مدل) را در دستور کار قرار داده و تدابیری بیاندیشند تا موضوع به نام کارگر ایرانی و به کام کارگر خارجی تمام نشود.

در این شرایط بررسی کارنامه خودروسازان نشان می‌دهد که تنها چند مدل محدود از خودروهای سواری در حال تولید، به داخلی‌سازی بالایی رسیده‌اند و مابقی از عمق داخلی‌سازی ناچیزی برخوردارند.

طبق اعلام انجمن خودروسازان، خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند حدود ۹۳ درصد داخلی‌سازی شده‌اند. میزان داخلی‌سازی خانواده پراید و تیبا نیز حدود ۸۷ درصد است. پژو ۲۰۶، رانا و دنا نیز حدود ۷۰ درصد داخلی‌سازی شده و میزان داخلی‌سازی تندر ۹۰ و محصولات خانواده رنو (پارس تندر و ساندرو) حدود ۵۶ درصد است.

به غیر از خودروهای یاد شده، تقریبا تمامی خودروهای سواری تولیدی از سوی خودروسازان، داخلی‌سازی پایینی در حد ۲۰ درصد دارند.

منبع: ایسنا
نظرات کاربران
حسین
حسین
15 بهمن 1396
این موضوع را همه می دانند ولی سرپوش می گذارند تا آبرو ریزی نشود. چین با هدف دامپینگ، قطعاتی که در ایران قابلیت تولید دارد (مثل لاستیک) را آنقدر ارزان می فروشد که تولید کننده ایرانی توان رقابت نداشته باشد، بقیه قطعات هم آنقدر در تیراژ پایین تولید می شوند که اصلا به صرفه نیست خط تولید در ایران راه اندازی شود. در ضمن این که خود خودروسازان چینی وارد کننده فن آوری از شرکت های دیگر هستند و راه اندازی خط تولید ماشین چینی در ایران حداقل برای تولید کننده ایرانی که خودش دست اول از اروپا قطعه می گیرد عقلانی نیست. مشخص است که افراد خاصی از این تولیدات سود کلانی می برند. ایکاش مردم در یک کمپین خرید خودروی چینی را تحریم می کردند.