ورود
آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان، در نشست خبری امروز اعلام کرد زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور از ۲۵۸ هزار میلیارد تومان در پایان سال گذشته به ۳۱۰ هزار میلیارد تومان در شهریور امسال رسیده است. همچنین بدهی جاری این شرکتها با جهشی بیسابقه به رقم ۶۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
به گفته وی، صورتهای مالی حسابرسیشده نشان میدهد فروش دو خودروساز بزرگ ۵۲۱ همت و هزینههای مالی آنها ۴۶ همت بوده است. او با اشاره به افزایش سرمایه ۴۰۰۸ همتی ناشی از تجدید ارزیابی داراییها در سال گذشته تأکید کرد که با وجود این اقدامات، زیانها همچنان در حال رشد است.
محبینژاد افزود: ارزش بازار خودروسازان به ۶۴۰ همت رسیده اما مطالبات معوق زنجیره تأمین به ۱۶۰ همت افزایش یافته و خودروسازان برای تأمین نقدینگی به روشهایی مانند خرید دین و اوراق گام روی آوردهاند که در عمل نوعی آیندهفروشی است.
او با اشاره به عملکرد متفاوت ایران خودرو و سایپا گفت: ایران خودرو طی هفتههای اخیر با تعامل با قطعهسازان بخشی از بدهیهای معوق را مدیریت و در مردادماه رشد تولید ۲۶ درصدی ثبت کرده است، در حالیکه سایپا همچنان با مشکلات جدی مالی دستوپنجه نرم میکند و کاهش ۳۰ درصدی تولید را تجربه کرده است.
دبیر انجمن قطعهسازان با انتقاد از ساختار چندجزیرهای تصمیمگیری در صنعت خودرو تصریح کرد: اختلاف نظر میان مجلس، دولت، شورای رقابت و سازمان حمایت موجب بلاتکلیفی صنعت و زیان مصرفکنندگان و تولیدکنندگان شده است. او تأکید کرد ادامه قیمتگذاری دستوری و عدم تأمین نقدینگی کافی میتواند به توقف تولید در ماههای آینده منجر شود.
محبینژاد در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح فرآیند قیمتگذاری خودرو و تأمین فوری نقدینگی، مهمترین اقداماتی است که میتواند از سقوط بیشتر صنعت خودرو جلوگیری کند؛ در غیر این صورت، کاهش تیراژ و افزایش زیان انباشته ادامه خواهد داشت.