ورود
پس از ورود موج خودروهای برقی به بازار ایران و عرضه مدلهایی از برندهای مطرح جهانی مانند مرسدسبنز، آئودی، بامو، تویوتا، فولکسواگن و هوندا، حالا نام یکی از قدیمیترین خودروسازان ژاپنی یعنی نیسان نیز به این فهرست اضافه شد. نامیخودرو امشب طی مراسمی، از نیسان N7 بهعنوان یک سدان تمامبرقی جدید در ایران رونمایی کرد.

نیسان N7 محصولی از همکاری مشترک Dongfeng Nissan و مخصوص بازار چین است. این سدان برقی در آوریل ۲۰۲۵ معرفی شد و از همان ابتدا با استقبال چشمگیر بازار چین روبهرو شد. طبق گزارشها، N7 تنها در اولین ماه عرضه توانست ۱۷,۲۱۵ سفارش قطعی ثبت کند؛ رقمی که آن را در ردیف موفقترین سدانهای برقی تازهوارد قرار داد.
آمارهای منتشرشده از چین نشان میدهد حدود ۷۰ درصد خریداران این خودرو، برای نخستینبار مالک یک نیسان شدهاند. همچنین ۷۱ درصد افرادی که N7 را در مرحله تستدرایو امتحان کردهاند، در نهایت اقدام به خرید این خودرو کردهاند؛ موضوعی که نشاندهنده جذابیت طراحی، کیفیت رانندگی و سطح فناوری این سدان الکتریکی است.
نیسان N7 در بازار چین با توجه به تیپ و نسخه، با قیمت ۱۷ تا ۲۱ هزار دلار عرضه میشود و به دلیل طراحی مدرن، کابین هوشمند، مصرف پایین انرژی و قیمت رقابتی، تاکنون توانسته سهم قابلتوجهی از بازار EVهای اقتصادی را به خود اختصاص دهد.

نامیخودرو فولترین نسخه نیسان N7 را رونمایی کرده و به نظر میرسد برنامه این شرکت نیز عرضه همین نسخه مجهز در بازار کشور باشد. نسخه فول N7 از نظر امکانات رفاهی، ایمنی، باطری و موتور الکتریکی در بالاترین سطح قرار دارد و میتواند رقابت جدیتری را در میان سدانهای برقی وارداتی رقم بزند.
از نظر ابعاد بدنه، N7 یک سدان نسبتاً بزرگ محسوب میشود؛ این خودرو با طول ۴۹۳۰ میلیمتر، عرض ۱۸۹۵ میلیمتر و ارتفاع ۱۴۸۷ میلیمتر طراحی شده و فاصله بین دو محور ۲۹۱۵ میلیمتری آن فضای داخلی جاداری را برای سرنشینان فراهم میکند. این ابعاد N7 را در رده سدانهای خانوادگیِ بزرگ و مناسب سفر قرار میدهد.
یکی از نکات جالب در طراحی این خودرو، استفاده از شیشههای بدون فریم (Frameless) برای درهاست؛ جزئیاتی که معمولاً در خودروهای لوکستر دیده میشود و به N7 ظاهری مدرنتر و اسپرتتر میدهد. در نمای جلو و خطوط کلی بدنه نیز، میتوان ردپایی از زبان طراحی محصولات جدید نیسان مشاهده کرد؛ حتی برخی جزئیات طراحی تا حدی یادآور کراساوور تمامبرقی نیسان آریا هستند.

وظیفه تولید نیرو بر عهده یک موتور الکتریکی است که حداکثر توان ۲۶۸ اسببخار و ۳۰۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. نیروی تولیدی این موتور از طریق گیربکس تکسرعته به محور جلو منتقل میشود.
منبع انرژی این سدان الکتریکی، یک باتری ۷۳ کیلوواتساعتی لیتیمفسفات (LFP) ساخت بیوایدی است. شارژ سریع این باتری نیز قابلتوجه است؛ N7 میتواند در مدت ۴۱ دقیقه از حالت کم تا ظرفیت استاندارد شارژ شود. بر اساس استاندارد CLTC، این خودرو با یکبار شارژ کامل قادر است تا ۶۲۵ کیلومتر پیمایش داشته باشد.
در بخش فنی شاسی، محور جلو به تعلیق مکفرسون و محور عقب به تعلیق میله پیچشی (Torsion Beam) مجهز شده است.

با وزن ۱۹۶۲ کیلوگرم، شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیسان N7 حدود ۸.۵ ثانیه اعلام شده است. سیستم ترمز نیز در هر دو محور جلو و عقب از نوع دیسکی است که در محور جلو خنکشونده طراحی شده تا عملکرد ترمزگیری در رانندگیهای طولانی بهبود یابد.
نیسان N7 در نسخه فول خود به فهرست کاملی از تجهیزات رفاهی مجهز است. از جمله امکانات این خودرو میتوان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه بههمراه دریچه هوا برای سرنشینان عقب، کنسول وسط برای سرنشینان جلو و عقب، تنظیم برقی صندلی راننده در ۱۴ جهت و صندلی شاگرد در ۸ جهت، مموری صندلی راننده، گرمکن و خنککننده دو ناحیهای صندلیهای جلو، ماساژور ۱۲ نقطهای برای راننده و سرنشین جلو و بالشتکهای هوشمند صندلی راننده با ۴۹ حسگر سنجش فشار اشاره کرد.
این خودرو همچنین به نمایشگر لمسی بزرگ ۱۶.۵ اینچی با قابلیت اتصال بلوتوث، سیستم مانیتورینگ سرنشینها (OMS)، سیستم صوتی ۱۲ بلندگو بههمراه سابووفر، پورتهای USB-C برای سرنشینان جلو و عقب، شارژر وایرلس ۵۰ وات، پورت فندکی ۱۲ ولت در صندوق عقب، حالتهای مختلف رانندگی (Comfort، Standard، Sports، Custom و AI Exclusive)، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سقف پانوراما، دستگیرههای مخفیشونده دربها و فرمان چرمی با کلیدهای چندمنظوره مجهز است.

از دیگر امکانات کاربردی N7 میتوان به جک برقی صندوق عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع، دوربین نمای فراگیر ۳۶۰ درجه (PVM)، سنسور باران، نورپردازی داخلی، چراغ بدرقه و خوشامدگویی، سنسور نور، آینههای جانبی برقی تاشونده با گرمکن، آینه الکتروکرومیک داخل کابین و دوربین ثبت وقایع اشاره کرد؛ مجموعهای که N7 را به یکی از کاملترین سدانهای برقی وارداتی بازار تبدیل میکند.
نیسان N7 در بخش ایمنی غیرفعال به مجموعهای کامل از تجهیزات حفاظتی مجهز است. از جمله این موارد میتوان به کیسههوای راننده و سرنشین جلو، کیسههوای جانبی برای سرنشینان جلو، کیسههوای پردهای، کمربندهای ایمنی پیشکشنده، سیستم هشدار و نمایش فشار باد لاستیکها (TPMS) بهصورت مجزا برای هر چرخ، سیستم پیشگیری از واژگونی (ARP) و همچنین سیستم ترمز کمکی فشار مضاعف (BAS) اشاره کرد. این تجهیزات در کنار ساختار تقویتشده کابین، نقش مهمی در کاهش آسیبهای احتمالی در تصادفات دارند.
در حوزه ایمنی فعال و کمکرانندگی، N7 یکی از کاملترین مجموعههای هوشمند را در اختیار دارد. این خودرو مجهز به ترمز اتوماتیک هوشمند (AEB)، سیستم ترمز اضطراری جلوگیری از فشردن اشتباهی پدال گاز بهجای ترمز (EAPM) و سیستم هشدار صوتی در سرعتهای پایین است. همچنین مجموعهای پیشرفته از سیستمهای کنترل پایداری شامل کنترل کشش (TCS)، کنترل پایداری (VSC) و کمک حرکت در سربالایی و جلوگیری از عقبرفتن خودرو (HAC) در آن دیده میشود.
در بخش کمکهدایتی، N7 به کروز کنترل تطبیقی (DRCC)، هشدار خروج از خط (LDW)، سیستم جلوگیری از خروج از خط (LDP)، سیستم اضطراری حرکت بین خطوط (ELA)، هشدار هوشمند برخورد از جلو (IFCW) و رادار نقطه کور (BSW) مجهز است. علاوه بر این، خودرو از سیستمهای هشدار و ترمز اضطراری هنگام تشخیص نزدیک شدن خودرو از طرفین در حرکت رو به جلو (FCTA و FCTB) و هشدار تشخیص خودرو از طرفین هنگام دنده عقب (RCTA) بهره میبرد.
در کنار این موارد، سنسور مانع در حرکت رو به عقب، دستیار اضطراری تغییر جهت (ESA)، سیستم دستیار رانندگی، سیستم دستیار پارک و قابلیت Auto Hold نیز به ارتقای ایمنی و سهولت رانندگی کمک میکنند؛ مجموعهای که باعث میشود N7 در میان سدانهای برقی وارداتی، یکی از کاملترین سیستمهای ایمنی و کمکرانندگی را ارائه دهد.
باید دید ورود N7 چه تأثیری بر بازار خودروهای برقی ایران خواهد گذاشت و نامیخودرو چه برنامهای برای عرضه و خدمات این سدان پرتقاضا دارد.