سایپا بالاخره افزایش قیمتهایی را که منتظرش بودیم اعمال کرد. این شرکت که تلاش کرده بود در هفتههای گذشته برخی افزایش قیمتها را اعمال کند، پس از آنکه با مخالفتهایی در سطح مدیران و البته جامعه روبهرو شد، از تصمیمش عقب نشست، اما در نهایت با صدور بخشنامهای به نمایندگیهای خود، افزایش قیمت سه تا 10 میلیون تومانی خودروهای تولیدی خود را اعلام کرد.
افزایش قیمتی که مشابه همان بخشنامه عملیاتینشده 21 فروردین بود. نوسانات قیمت ارز و افزایش قیمت فولاد از جمله عواملی هستند که برای این افزایش قیمت ذکر شدهاند، اما تجربه گذشته نشان داده اگر هیچکدام از این عوامل هم نبود باز خودروسازان در ابتدای سال قیمتهایشان را افزایش میدادند.
این افزایش قیمت طبیعتا گریبان خریداران اعتباری محصولات این شرکت را که باید در این روزها خودروی خود را تحویل بگیرند گرفته است. یکی از نمایندگیهای این شرکت میگوید: از روز شنبه این افزایش قیمتها به ما اعلام شد و امروز هم مطابق آن عمل میکنیم. خریداران ما هم میدانند که باید قیمت روز خودرو را بپردازند و از این نظر مشکلی نداریم. این نمایندگی در پاسخ به این سؤال «شرق» که آیا اعتراضی هم در این زمینه توسط خریداران انجام شده است یا نه میگوید: دلیلی برای اعتراض وجود ندارد. آنها از روزی که خرید را انجام میدادند میدانستند که موقع تحویل خودرو باید قیمت روز آن را پرداخت کنند. ممکن است با برخی از خریداران به قیمت قبلی خودرو فروخته شود، اما آنها که تحویل خودروشان در آینده است نیز نباید نگران باشند، چون تا آن زمان که خودروی خود را تحویل میگیرند قیمتها نیز متناسب با آن رشد کرده و متضرر نخواهند شد.
در این بین رسول خلیفهسلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت افزایش قیمت خودروهای داخلی را بیارتباط با افزایش قیمت فولاد میداند و میگوید: افزایش قیمت فولاد در هفتههای اخیر متناسب با افزایش قیمتهای جهانی است و تولیدکنندگان فولاد دقت میکنند با واکنش مناسب نسبت به بازار جهانی افزایش قیمت قابل توجهی را بهطور لحظهای نداشته باشند. اکنون قیمت عرضه فولاد به داخل کشور کمتر از قیمتهای صادراتی تولیدکنندگان ایرانی است و تلاش شده فشاری بر تولید داخلی وابسته به فولاد از طرف تولیدکنندگان وارد نشود. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد این را هم گفته که فولاد نمیتواند سهمی در افزایش قیمت خودرو داشته باشد، چراکه در سالهای گذشته در مقطعی قیمت فولاد به نصف قیمت فعلی رسید و با افت زیادی مواجه بود، اما مگر خودروسازان در آن زمان قیمت محصولات خود را کاهش دادهاند که حالا بخواهند نوسانات طبیعی بازار را بهانه کنند و افزایش قیمت را به فولاد ربط بدهند؟
روحالله طالبی، استاد دانشکده علم و صنعت نیز درباره وضعیت صنعت خودروی ایران میگوید: سالهاست که این حقیقت تکرار میشود که صنعت خودروی ایران جز در شرایطی که فعلا وجود دارد و از حمایت ویژه دولت برخوردار است، امکان رقابت با خودروسازان خارجی را ندارد. با وجود حمایت ویژه دولت از خودروسازان معمولا این شرکتها تلاش میکنند در ابتدای سال افزایش قیمتی را روی محصولات خود اعمال کنند و اگر فرصتی هم به دست بیاورند بدشان نمیآید در نیمه دوم سال هم این کار را انجام بدهند. در چنین شرایطی ممکن است نوسانات بازار ارز هم فرصت خوبی برای خودروسازان باشد تا افزایش قیمتها را به این نوسانات گره بزنند و راحتتر قیمتهای جدید را تثبیت کنند. بالاخره مدیران خودروسازیها هم تصویر روشنی از آینده ارز ندارند، بنابراین طبیعی است که این افزایش قیمت پیشگیرانه را اعمال کنند تا حاشیه سود خود را برای ماههای آینده تضمین کرده باشند.
طالبی همچنین درباره دلایل گرانتمامشدن خودروسازی در ایران میگوید: این بحث هم تا حدود زیادی کلیشهای شده است اما از این حقیقت کم نمیکند که سود تسهیلات در ایران بالاست و در مقایسه با وضعیت تولیدکنندگان در دیگر کشورها، تولیدکننده ایرانی هزینههای تولید بیشتری را به این دلیل متحمل میشود. نکته دیگر این است که خودروسازان در جهان امروز طراحان خودرو هستند که با قطعهسازان مختلف در سراسر جهان همکاری میکنند و همیشه فرصت انتخاب دارند تا بهترین گزینهها را برای خودرویی که طراحی کردهاند گزینش کنند؛ اما در ایران چنین شرایطی وجود ندارد و خودروسازان ما با چند قطعهساز محدود همکاری میکنند که رقابتی هم با یکدیگر ندارند.
بهطورکلی نیز اقتصاد ما بیشازحد به دلارهای نفتی وابسته است و این دلار تورمزا تأثیرش را بر تولیدکنندگان نیز میگذارد. دستگاههای نظارتی نیز که معمولا بر کیفیت خودرو نظارت میکنند این نظارت را بهصورت مستمر انجام نمیدهند یا اختیارات کمی روی آن دارند و همه این عوامل در کنار یکدیگر توانایی رقابت خودروی ایرانی با خودروهای خارجی را گرفته است. این استاد دانشگاه درباره آینده خودروسازیهای داخلی میگوید: فکر میکنم با وجود چنین حمایت همهجانبهای از خودروسازان، این صنعت نمیتواند به شکل فعلی به کار خود ادامه دهد و بالاخره بخش خصوصی باید وارد شود تا شانس این به وجود بیاید که از وضعیت فعلی خارج شویم. ما از نظر نیروی انسانی چیزی کم نداریم و همین امروز هم مقالات متخصصان ما در بهترین ژورنالهای بینالمللی منتشر میشوند، اما چرخه اقتصادی خودروسازی در ایران کارا نیست.
درحالحاضر در برخی از خودروها تا 90 درصد قطعات داخلیسازی شدهاند، اما بخش عمده خیلی از خودروها همچنان وارداتی هستند و فقط در زمینه بدنه یا تزئینات داخل آن خودکفا هستیم. در این زمینه که چقدر از صنعت خودروی ما بومی و چقدر آن همچنان در واقع وابسته به خارج است، عدد دقیقی وجود ندارد اما ازآنجاکه بازار صادراتی ما بسیار کوچک است، هزینه طراحی و تولید بسیاری از قطعات بهصرفه نیست و واردات انجام میشود.