راهکار جهانی برای ثبات قیمت خودرو در بازار

27 اردیبهشت 13978:07
3 دقیقه


 راهکار جهانی برای ثبات قیمت خودرو در بازار

افزایش قیمت خودرو در ایران چه بحق و چه ناحق اتفاقی است که هر سال از سوی خودروسازان اتفاق می‌افتد.

هر چند بسیاری از مصرف‌کنندگان با توجه به وضعیت کیفی برخی خودروها، ظرفیت قیمتی آنها را تکمیل شده می‌خوانند و معتقدند قیمت‌های کنونی با کیفیت همخوانی ندارد. با این حال خودروسازان همراه با وضعیت ناپایدار اقتصادی کشور مجبور به افزایش درصدی به قیمت‌ها هستند. آنچه تولیدکنندگان را مجبور به تغییر قیمت‌ها می‌کند نرخ تورم، افزایش مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز و در نهایت نیز افزایش دستمزدها و وضعیت نامناسب کسب‌و‌کار است.

 راهکار جهانی برای ثبات قیمت خودرو در بازار

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که خودروساز نیز برای گردش چرخ تولیدی خود مجبور به تحمیل هزینه‌های تولید به بخش تقاضا است. حال این سوال مطرح می‌شود که مشتریان خودروهای داخلی در شرایط انحصاری بازار خودرو که حق انتخاب زیادی نیز ندارند تا کجا باید شاهد افزایش قیمت خودروهایی باشند که در کیفیت حرفی برای گفتن ندارند؟

بر این اساس آنچه مشخص است خودروسازان کشورمان در نبود بهره‌وری، ‌برای تامین هزینه بنگاه‌ تولیدی خود تنها به افزایش قیمت تکیه کرده‌اند و مسیر دیگری جز این نمی‌شناسند حال آنکه خودروسازان مطرح به‌دلیل رقابت فشرده‌ای که هم‌اکنون در بازارهای جهانی خودرو رخ داده، برای ادامه فعالیت چاره‌ای جز ثبات یا کاهش قیمت ندارند؛ اما این امر چگونه محقق خواهد شد؟ آنچه مشخص است این شرکت‌ها تنها مشتریان را تامین‌کننده هزینه بنگاه‌های خود نمی‌دانند، بلکه با تکیه بر بهره‌وری، ‌تحقیق و توسعه و نوآوری، قیمت محصولات خود را کاهش می‌دهند. اما این نسخه چرا در خودروسازی‌های کشورمان قابلیت اجرایی ندارد؟ در این زمینه برخی ساختار دولتی خودروسازان و برخی دیگر عدم ارتقای تکنولوژیک محصولات تولیدی را مانع از رشد بهره‌وری در این شرکت‌ها می‌خوانند.

یک کارشناس صنعت خودرو در این مورد عنوان می‌کند در صورت تحولات تکنولوژی علاوه‌بر اینکه کارآیی در این صنعت رشـد قابل‌توجهی خواهد داشت، عوامل تولید مازاد نیز کاهش و بهـای تمـام شـده تولیـد هـر دستگاه نیز روند نزولی پیدا خواهد کرد به این ترتیب بهره‌وری نیز افزایش می‌یابد.

نظرات کاربران
reza
reza
27 اردیبهشت 1397
نظر خوب و کارشناسی دادین. علاوه بر آن باید قانونی برای قیمت گذاری خودرو ها باشد چه زیر 45 میلیون چه بالای 45 میلیون تمامی خودرو هایی که در داخل تولید یا مونتاژ میشن. وقتی قانونی باشد تخلفی صورت نخواهد گرفت. این قانون گذاری درست و اصولی به دور از تبصره ها و راه های فرار از قانون است که باعث میشه قیمت گذاری عادلانه باشه. چطور در چین خودرو هایی با کیفیت تر و امکانات بیشتر و جدید تر از خودرو های ما میسازند و هزینه ها زیادی بابت تحقیق و توسعه و به روز رسانی صرف میکنند ولی با قیمت خیلی پایین تر از خودرو های ایرانی میفروشن که بعد از هزینه های گمرک و مازاد دیگه. برای خودرو های ایرانی رقیب قیمتی شدن. پس یه جای کار میلنگه شرکت های خودرو ساز ایرانی میخواهند سود بیشتری داشته باشند با این که کمترین هزینه ای بابت ارتقای سطح کیفی و به روزرسانی و تحقیق و توسعه صرف میکنند. اگه پیشرفت بخوایم و قیمت عادلانه بخوایم باید قانون گذاری داشته باشیم در این صنعت