نقدی بر سیاست های فروش عجیب ماموت خودرو (فولکس واگن)

1 خرداد 13979:16
8 دقیقه


نقدی بر سیاست های فروش عجیب ماموت خودرو (فولکس واگن)

دی ماه سال گذشته، نخستین پیش فروش دو محصول جدید ماموت خودرو در ایران، فولکس واگن پاسات و تیگوان انجام شد.
فروش این دو خودرو از همان ابتدا حواشی و مسایلی پیش آمد که باعث تعجب همگان شد.

نقدی بر سیاست های شرکت ماموت خودرو در فروش محصولات فولکس واگن

با وجود اینکه شرایط و زمان آغاز پیش فروش این خودروها از چند روز قبل و به صورت معمول اعلام نشده بود، اما در کمال تعجب بنا به اعلام نمایندگی‌ها تمام ظرفیت فروش دو خودروی پاسات و مخصوصا تیگوان در دقایق اولیه به پایان رسید و در نتیجه تعداد بسیاری از مصرف کنندگان این دو خودرو مجبور به خرید این محصولات با مبالغ بالاتر از بازار آزاد و دلالان همیشه حاضر شدند.

همان زمان انتقاداتی متوجه شرکت ماموت خودرو و نمایندگی های این شرکت، و به طور مشخص فرایندی که شرکت مذکور برای فروش محصولات خود انتخاب کرده بود شد.
اما بنظر می‌رسید عوامل دیگری که الزاما تحت اختیار شرکت ماموت نبودند نیز در بروز آن حواشی موثر بود...

آن زمان احتمال داده شد که ماموت خودرو انتظار این استقبال شدید از محصولات تازه وارد خود را نداشته و ازین رو در انتخاب فرایند فروش محصولات دچار اشتباه شده، که این مورد در کنار تعداد بسیار محدود خودروهای وارد شده و در صف فروش شرکت، مجموعا باعث ایجاد آن حواشی و مشکلات برای مصرف کنندگان واقعی بازار شده است.
بسیاری از مشتریان، این کاستی هارا به پای تجربه کم این شرکت بزرگ در فروش خودروهای سواری، و یا حتی عدم تامین خودرو توسط کارخانه سازنده دانستند، اما اکنون و پس از گذشت 5 ماه از آن زمان، شاهد ایجاد همان حواشی و حتی شدید تر شدن این مشکلات هستیم.

نقدی بر سیاست های شرکت ماموت خودرو در فروش محصولات فولکس واگن

دو روز پیش یعنی 29 اردیبهشت ماه، شرایط جدید فروش برای خودروی پاسات با قیمت 308 میلیون تومان در سایت رسمی شرکت به آدرس Volkswagen.ir اعلام شد، و روز 30 اردیبهشت نیز خبر انجام این طرح فروش برای روز 31 اردیبهشت ماه، در رسانه های حوزه خودرو منتشر شد.اما همچنان با همان روش سنتی، یعنی صف کشیدن مشتری در مقابل نمایندگی ها و...!

با توجه به اتفاقات گذشته و گزارشات مردمی، روز گذشته همزمان با آغاز رسمی فروش خودروی پاسات، به منظور راستی آزمایی این ثبت نام به چند نمایندگی شرکت ماموت مراجعه کردیم و با وضعیت چندان مناسبی روبرو نشدیم، تعداد متقاضیان خودرو بسیار زیاد، اما ظاهرا ظرفیت نمایندگی‌ها به نسبت این حجم تقاضا، بسیار ناچیز بود.و عملا این ظرفیت محدود هم به مشتری واقعی نمی‌رسید.

نقدی بر سیاست های شرکت ماموت خودرو در فروش محصولات فولکس واگن

نقدی بر سیاست های شرکت ماموت خودرو در فروش محصولات فولکس واگن

ورود مشتری به محوطه نمایندگی ها ممنوع بوده و متقاضیان، باید پس از نوشتن نام خود بر روی یک برگه a4! در مقابل نمایندگی به انتظار می‌نشستند. حتی در زمان حضور در مقابل نمایندگی با افرادی روبرو شدیم که اگرچه بنظر نمی‌رسید مصرف کننده خودروی پاسات باشند، اما از غروب روز دوشنبه در مقابل نمایندگی به انتظار نشسته اند تا موفق به خرید این خودرو شده و در زمانی کوتاه، سود مالی قابل توجهی کسب نمایند.

نقدی بر سیاست های شرکت ماموت خودرو در فروش محصولات فولکس واگن

مسلما این شرایط فروش، خواسته یا ناخواسته زمینه ایجاد فساد بیشتر در این فرایند را ایجاد کرده است، به طوری که شاهد پیشنهاد ارقامی بسیار بالا (بعضا تا 60 میلیون تومان) به کارمندان نمایندگی برای خرید خودروی پاسات بودیم. (البته حداقل در زمان حضور ما، تخلفی از جانب متصدیان فروش نمایندگی مشاهده نشد)، همچنین فردی نیز مدعی پرداخت 40 میلیون تومان به یکی از کارمندان شرکت برای حفظ سهمیه خرید پاسات شد!

ضمن اینکه اکثر متقاضیان حاضر در مقابل نمایندگی، به تعداد بسیار محدود ظرفیت نمایندگی‌ها (اعدادی بسیار نا امید کننده همچون 15-20 عدد) اشاره میکردند.
حتی در مقابل بعضی عاملیت‌ها، تعداد افراد تجمع کننده به حدی زیاد شده بود که تنها با حضور پلیس در محل، نظم و آرامش نسبی برقرار شد.

نقدی بر سیاست های شرکت ماموت خودرو در فروش محصولات فولکس واگن

البته نباید تمام این اتفاقات را متوجه شرکت دانست و قطعا عوامل دیگری مثل شرایط نادرست اقتصادی کشور که زمینه را برای جولان دلالان در تمام بازار ها فراهم کرده، و نیز فرهنگ دلالی غلطی که در میان بسیاری از مردم کشور جا افتاده در بروز این وضعیت نابسامان موثر هستند.

اما نکته قابل توجه این است که پیش‌بینی این شرایط با توجه به مسائل گذشته و دخالت گسترده دلالان در بازار این خودروها، و همینطور قیمت‌های نجومی فولکس پاسات و تیگوان در بازار، اصلا مشکل نبوده و شرکت می‌توانست با انتخاب شیوه هایی متفاوت، روند دخالت دلالان در بازار این خودروها را با اختلال مواجه کرده و انتقادات وارده را کاهش دهد و با توجه به اینکه ماموت خودرو به عنوان نماینده فولکس واگن در ایران، در ابتدای مسیر قرار دارد، به نظر می رسد لازم است یک بازنگری کلی در ادامه مسیر خود انجام دهد. اینکه این شرکت در حال عرضه محصولات با کیفیت آلمانی در بازار کشور باشد، قابل تقدیر است اما ادامه روند ناکارامد فعلی در فروش محصولات و عدم ایجاد یک فضای منظم، که در آن امکان خرید محصول از نمایندگی و در شرایط مساوی برای مشتری فراهم باشد، قطعا در جلب رضایت و اعتماد مشتری تاثیرات منفی بسیاری خواهد داشت. با این شرایط قطعا نمی توان مشتریان را دلگرم به ارائه خدمات مناسب نیز کرد چرا که مشتری در نگاه اول شاهد فقدان نظم کاری و روند شفاف در شرکت، و همینطور نظارت درست‌بر نمایندگی هاست.

نقدی بر سیاست های شرکت ماموت خودرو در فروش محصولات فولکس واگن

این شرکت در صورتی که عزم جدی برای مقابله با حضور دلالان و بهبود اوضاع خرید و فروش این خودورها در بازار داشته باشد، راه حل‌های بسیاری نظیر:

پیش فروش بلند مدت خودرو
فروش خودروها به صورت اقساطی‌
واگذاری خودروها با حواله های غیر قابل واگزاری
افزایش ظرفیت فروش نمایندگی ها
نیز به کار گیری روش های فروش مدرن و شفاف تر مثل فروش اینترنتی محصولات در مقابل خود می‌بیند.

نقدی بر سیاست های شرکت ماموت خودرو در فروش محصولات فولکس واگن

بی تردید ادامه این روند اگرچه در زمانی کوتاه، باعث ایجاد جو روانی مبنی بر محبوبیت و تقاضای بسیار بالای این خودرو ها و در نتیجه افزایش قیمت آنها در بازار می‌شود، اما در طولانی مدت باعث سلب اعتماد مشتری به شرکت شده و رفته رفته از محبوبیت این خودروها در بازار ایران خواهد کاست.


محتوای این مطلب بر اساس گفته های متقاضیان محصولات فولکس واگن در فضای مجازی و همچنین مراجعه حضوری نگارنده به نمایندگی های فولکس واگن در روز 31 اردیبهشت ماه، جمع آوری شده است و سایت car.ir، آماده انتشار جوابیه شرکت ماموت خودرو به مسائل مطرح شده می‌باشد.