1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. رییس سازمان توسعه تجارت : خودروهای ثبت‌سفارش نشده، قاچاق نیستند

رییس سازمان توسعه تجارت : خودروهای ثبت‌سفارش نشده، قاچاق نیستند

22 خرداد 1397
  • 0

رییس سازمان توسعه تجارت ضمن تاکید بر اینکه خودروهای ثبت سفارش نشده، قاچاق نیستند، اعلام کرد: برای اینکه صادرکنندگان بتوانند ارز حاصل از صادرات را برای واردات به فعالان این بخش اختصاص دهند، لیستی تهیه شده که به زودی اعلام می‌شود.

 رییس سازمان توسعه تجارت : خودروهای ثبت‌سفارش نشده، قاچاق نیستند

مجتبی خسروتاج - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - امروز در نشستی خبری به ارائه‌ توضیحاتی درباره وضعیت واردات و صادرات کشور پس از ابلاغ مصوبه‌های مربوط به نرخ ارز پرداخت و گفت: برای این‌که صادرکنندگان بتوانند نسبت به واردات کالاها با واردکنندگان وارد مذاکره شوند، لیستی تهیه شده که منتظر تایید و تصویب معاون اول ریاست جمهوری است.

وی اظهار کرد: پس از تایید، کالاهای مورد اشاره در این لیست به زودی اعلام خواهد شد.

رییس سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از این نشست نیز به ارائه‌ی توضیحاتی درباره بحث خودروهایی که بدون ثبت سفارش وارد کشور شده‌اند پرداخت و گفت:‌ در ارتباط با خودرو در گذشته در پنج نوبت اطلاع‌رسانی کرده‌ام. از اواسط سال گذشته متوجه شدیم برخی خودروهایی که در گمرکات ترخیص شده در سیستم ما ثبت سفارش نشده است.

 رییس سازمان توسعه تجارت : خودروهای ثبت‌سفارش نشده، قاچاق نیستند


خودروهای ثبت سفارش نشده، قاچاق نیستند


وی با بیان این‌که انجام ثبت سفارش از سال‌ها قبل برون سپاری شده است و در اختیار یک شرکت قرار دارد، اظهار کرد: از سوی این شرکت گزارشاتی به ما رسید که بخشی از ثبت سفارش‌های صورت گرفته از سوی آنها انجام نشده است. ما نیز این موضوع را پیگیری کرده و در چند نوبت به نهادهای امنیتی اعلام کردیم. برای گمرکات، تعزیزات، سازمان حمایت و سایر نهادهای مربوطه نیز توضیحات لازم ارسال و گفته شد که حدود ۱۴۰۰ خودرو از طریق این سامانه ثبت سفارش نشده‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که واردات این خودروها به معنای انجام فعل قاچاق نیست، افزود: برای واردات این خودروها تعرفه‌های گمرکی پرداخت شده و ثبت سفارش هم صورت گرفته است. برهمین اساس نمی‌توان گفت که واردات آنها به شکل قاچاق بوده است، اما به هر حال سوال اینجاست که این واردات توسط چه کسانی صورت گرفته است، چرا که در یک مقطع زمانی تنها افرادی که دارای نمایندگی رسمی بودند مجاز به واردات خودرو می‌شدند و حال آنچه درباره این خودروها اتفاق افتاده این است که ۶۴۰۰ دستگاه خودروی خارجی از طریق افرادی به غیر از نمایندگی‌های رسمی وارد شده است.

خسروتاج با تاکید بر این‌که درباره این خودروها لازم است ابتدا به صورت شفاف موضوع مطرح شود، ادامه داد: سیستم ما آنقدر قابلیت داشته که حتی لیست مواردی که بدون ثبت سفارش وارد شده را اعلام کرده‌اند، اما به هر صورت باید توجه داشت که در مورد این خودروها یک تخلف اداری صورت گرفته و آنچه رخ داده به معنای قاچاق نیست، چرا که عوارض واردات این خودروها پرداخت شده و کالای وارد شده هم کالای ممنوعه نبوده است. حال در این میان عده‌ای می‌گویند که چندین میلیارد حقوق دولت پایمال شده است اما من زمانی که این افراد را دیدم با خود گفتم عجب اوضاع و احوالی شده است، هر فردی هرچه دلش می‌خواهد می‌نویسد!

رییس سازمان توسعه تجارت در عین حال گفت: بحث واردات این خودروها اکنون در دست پیگیری قرار دارد.


تجارت ایران، برجام و اتحادیه اروپا


وی در خصوص برجام و بحث اتحادیه اروپا، توضیح داد: تاکنون به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا در دوران پس از خروج آمریکا از برجام مواضع سیاسی خوبی را لحاظ کرده و تاکید دارد که همچنان در برجام خواهد ماند، اما به هر صورت امروز اروپا با شرایط خاصی مواجه شده که شاید هیچ گاه در تاریخ خود چنین مساله‌ای را تجربه نکرده است. اکنون طبق قوانین موجود هرچه شرکت‌های اروپایی اگر تنها یک سهامدار هم داشته باشد می‌توانند براساس منافع بازار تصمیم بگیرند.

خسروتاج ادامه داد: به هر صورت اروپا در حال تلاش است که این چالش را حل کند و تاکنون موضع اتحادیه اروپا را می‌توان نوعی شکست رسمی برای آمریکا تلقی کرد.


تامین ۷.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که در موارد متعدد تجار نسبت به سیاست‌های اخیر کشور در زمینه‌ی سیاست‌های ارزی انتقاداتی را مطرح می‌کنند، گفت: پاسخ ما به منتقدان آن است که نمی‌توانیم اجازه دهیم نرخ ارز به طور دائم افزایش پیدا کند. آیا افرادی که منتقد شرایط فعلی هستند قبول دارند که افزایش بی‌رویه نرخ ارز هم تبعات خاص خود را داشت؟ آیا در همان زمان ما گلایه تولید کنندگان را نداشتیم؟ به هرحال مباحث اقتصادی را نمی‌توان سیاه یا سفید در نظر گرفت، بلکه بحث‌های اقتصادی خاکستری‌رنگ است و هر تصمیمی که گرفته شود به طور همزمان چند مزیت و چند ایراد خواهد داشت.

وی گفت: ما این را قبول داریم که در سیستم فعلی بوروکراسی و امکان دخالت دولت بیشتر شده است و ممکن است در ابتدای کار روند تا حدی روال نباشد. ما خود هم این موارد را متوجه می‌شویم، اما امروز در سوالی که از مسئولان بانک مرکزی داشتم اعلام کردند که تاکنون ۹.۷ میلیارد دلار ارز برای بخش تجارت اختصاص داده شده که ۷.۵ میلیارد دلار آن تامین شده است.

خسروتاج ادامه داد: به هر صورت باید خطاب به منتقدان گفت که در شرایط موجود لازم بود که تغییراتی صورت گیرد و اکنون هم فکر می‌کنیم اگر سیاست‌های فعلی را نقد کنیم مزایای آن را نسبت به معایب کار کمتر خواهد بود.


گرانی خودرو از کجا نشأت می‌گیرد؟


معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به پاسخگویی به سوالی درباره افزایش قیمت بعضی خودروها پرداخت و گفت:‌بخشی از نظام تعیین قیمت در کشورهای مختلف به سیستم عرضه و تقاضا باز می‌گردد. در این زمینه نیز مسائل متعددی از جمله بحث‌های روانی، انتظارات جامعه، اخبار سیاسی و غیره تاثیرگذار محسوب می‌شوند، اما گاه ممکن است براساس این شرایط عرضه و تقاضای کاذبی در بازار ایجاد شود.

وی ادامه داد: به هر صورت بخشی از سرمایه کشور مرتب در بازارهای مختلف در حال گردش است و گاه ممکن است این سرمایه در بازار خودرو متمرکز شود برهمین اساس تولید کنندگان ما که زمانی برای صادرات خودروهای خود تلاش می‌کردند اکنون حتی در بازارهای داخلی با حجم بالایی از تقاضا مواجه می‌شوند. در هر صورت سرمایه‌های سرگردان کشور ممکن است زمانی که بازار ارز را محدود می‌بینند به بخش‌های دیگری مانند بازار خودرو منتقل شوند اما آنچه مشخص است آنکه اکنون در زمینه واردات خودرو محدودیتی وجود ندارد و مانعی برای ثبت سفارش در این بخش وجود نداشته و حتی برای خودروهایی که در گمرکات معطل بودند راهکارهای لازم ارائه شده است. حال اگر با تمام این تفاسیر همچنان قیمت‌ها در بازار خودرو بالا می‌رود به شخصه فرصتی برای بررسی دلایل آن نداشته‌اند.

منبع ایسنا


نظرات