1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. احتکار آری یا خیر؟! بررسی آمار تولید و فروش سه ماهه "ایران خودرو"

احتکار آری یا خیر؟! بررسی آمار تولید و فروش سه ماهه "ایران خودرو"

4 تیر 1397
  • 1
  • 9272

طبق آماری که عصر خودرو از میزان فروش ایران خودرو منتشر کرده است، آمار فروش این شرکت طی 3 ماهه منتهی به خرداد سال قبل 3,875 میلیارد تومان بوده است که این میزان در مدت مشابه سال جاری، به مبلغ 4520 میلیارد تومان رسیده است، به عبارتی در سال جاری آمار فروش ایران خودرو رشدی 16 درصدی را نشان می دهد. 55 درصد از این آمار، مربوط به فروش محصولات پژو است که گویای رشد 3 درصدی فروش محصولات پژو است. در مجموع در بقیه محصولات شرکت نیز افزایش نرخ قابل توجهی مشاهده می شود.

گفتنی است، شرکت ایران خودرو در خرداد ماه نیز مبلغ 1586 میلیارد تومان فروش محقق کرده است.

 بررسی آمار تولید و فروش سه ماهه

با توجه با آمار فوق ، اولین سوالی که به ذهن خطور می کند، این است که چرا ایران خودرو با وجود تولید حدود 131 هزار دستگاه انواع خودرو ، تعداد 121 هزار دستگاه خودرو را بصورت پیش فروش با موعد تحویل چند ماهه و حتی یکساله و آن هم نه با قیمت قطعی بفروش رسانده است ؟!

 بررسی آمار تولید و فروش سه ماهه

دومین سوال این هست که وقتی بازار خودروهای داخلی دچار آشفتگی و نوسانات قیمت می شود و به دلیل کمبود خودروی صفر کیلومتر در بازار قیمت ها روز به روز بالا می روند چرا مدیران ایران خودرو بی تفاوت و بدون احساس مسئولیت نسبت به کنترل بازار، طرح های فروش فوری و نقدی را با قیمت قطعی اعمال نمی کنند تا بتوانند به راحتی این التهابات پیش آمده در بازار را مدیریت کنند؟!

و سوال سوم اینکه ایران خودرو با تولید این حجم از خودرو و نگه داشتن در انبارهای خود آیا کاری به غیر از احتکار انجام داده است؟! در صورتیکه همگان به خوبی می دانیم که در شرایط کنونی بازار و با توجه به وضعیت آشفته و نابسامان موجود در کشور شرکت ایران خودرو به راحتی می توانست با طرح های فروش فوری با قیمت قطعی و برداشتن امکان صلح قبل از تحویل خودرو و حتی ایجاد طرح های فروش اقساطی با تعداد اقساط کوتاه مدت که تا پایان پرداخت اقساط امکان فروش خودرو میسر نباشد تا حدود زیادی جو به وجود آمده را کنترل و شرایط بازار را مدیریت نماید. در همه حال با کمی تدبیر و مدیریت صحیح در نوع و شرایط فروش خودرو، می توان دست دلالان خودرو را از بازار کوتاه کرده و فرصت خرید را در اختیار مصرف کننده نهایی قرار داد تا مشتری بتواند با قیمت درست و بدون واسطه، خودروی خود را مستقیما از کارخانه تهیه نماید.

با وجود این سوالات و شرایط موجود در بازار خودرو کشور، قطعا تصور اینکه ایران خودرو به هدف سو استفاده از شرایط بد بازار برای بالا بردن قیمت محصولات، اقدام به احتکار کرده است، به دور از منطق نیست.
امیدواریم در آینده نزدیک، ایران خودرو با شفاف سازی موارد مطرح شده، به پاک شدن این افکار عمدتا منفی از ذهن مخاطبان، کمک کند.




نظرات

  • غلامرضا غلامرضا (4 تیر 1397 ساعت 22:18)

    سلام خود ایران خودرو تمام نمایندگی ها راتبدیل کرده به نمایشگاه .هر خودرویی که بخواهی در نمایندگی به مدت یک ساعت خرید می مکنی وسوار می شوی ولی باقیمت بازار نه قیمت نمایندگی.سراسر کشور موجود هست امتحان کنید .مثلاپژوپارس ۵۰میلیون بده سوار شو