طبق تصمیم گیریهای جدید قرار است دیگر خودرو به صورت حجمی در اختیار نمایندگیها قرار نگیرد.
ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، روز گذشته طی مراسمی با سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، تفاهمنامه هایی در جهت همکاری مشترک امضا کردند. به گزارش «دنیای خودرو»، در حاشیه این مراسم رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به سوالاتی در خصوص اقدامات انجام شده برای ساماندهی بازار خودرو پاسخ داد. محمود نوابی با اعلام ممنوعیت ثبت نام مجدد به منظور خرید خودرو برای متقاضیانی که در ۶ ماه اخیر سابقه خرید مستقیم از نمایندگیهای فروش خودروسازان را داشتهاند، گفت: «طبق تصمیم گیریهای جدید قرار است دیگر خودرو به صورت حجمی در اختیار نمایندگیها قرار نگیرد.» وی با تاکید بر اینکه وضعیت بازار خودرو نسبت به ۱۰ روز پیش بهبود یافته است و بهتر نیز خواهد شد، خاطرنشان کرد: «نمیگویم این اقدام را فقط سازمان حمایت انجام داده است، بلکه با همفکری و همافزایی با مسئولان تصمیمگیر و تصمیم ساز و مدیران عامل شرکتهای خودروساز، تصمیم هایی برای بازگرداندن آرامش به بازار گرفته شد. یکی از این تصمیمات این بود افرادی که طی شش ماه گذشته خودرو خریداری کردهاند، امکان خرید مجدد را نداشته باشند.»
بر این اساس، نوابی روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره نحوه نظارت سازمان حمایت بر قیمت خودرو در بازار، اعلام کرد: «سازمان حمایت به بحث کالاهای دستدوم وارد نمیشود. وقتی خودرو از شرکت خودروسازی به بازار عرضه میشود، وظیفه سازمان حمایت است که قیمت آن را رصد کند و اجازه ندهد که حتی آن خودرو با یک ریال بالاتر از قیمت مصوب فروخته شود، اما وقتی خودرو توسط یک فرد خریداری میشود، فرد مالک آن است.» وی البته پس از این اظهار نظر، به این موضوع نیز اشاره کرد: «ما نمیگوییم آن فرد میتواند سفتهبازی یا گرانفروشی کند، اما در این مرحله دیگر وظیفهای برای سازمان حمایت تعریف نشده است.» نوابی همچنین ضمن سلب مسئولیت از سازمان حمایت در مورد نظارت بر بازار خودروهای دست دوم، وظیفه مردم دانست هرجا که سازمان رسیدگی نکرد، آنها موضوع را با رسانه ها مطرح کنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تحولات اخیر بازار را بیشتر ناامنی روانی دانست و با بیان اینکه اتفاق عجیبی در بازار نیفتاده است، تاکید کرد: «قبل از مسائل مربوط به تحریمها بازار مسیر خود را طی میکرد، اما اتفاقات اخیر تکانه هایی را ایجاد کرده و منجر به ناامنی روانی شده است. یکسری افراد هم به این مسائل دامن میزنند.» محمود نوابی در بخشی از اظهارات خود به ممنوعیت واردات خودرو نیز اشاره کرد و ظاهرا در جهت حمایت از مصرفکنندگان، آنها را برای نوسان غیرقابل کنترل خودروهای وارداتی آماده کرد و افزود: «به هر دلیل تصمیم گرفته شد که کالایی وارد کشور نشود. پس از آن طبیعی است که دیگر نمیتوان درباره قیمت آن کالا یا خودرویی که در بازار است، نظر داد که گران است یا ارزان. در این شرایط دیگر بحث قیمتگذاری روی کالاهای موجود مطرح نیست. بنابراین ممکن است نوسان قیمت ایجاد شود.»
رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در خصوص بازار خودروهای وارداتی نیز گفت: «طبق اطلاعیه اخیر صادرشده از سوی این سازمان، همه واردکنندگان موظف شده اند قیمت کالا را برمبنای ضوابط عمومی قیمتگذاری کنند و فهرست همه کالاهایی که با ارز ۳۸۰۰ یا ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شدهاند، بهزودی در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت اعلام خواهد شد.» نوابی همچنین در پاسخ به سوالات متعدد مطرحشده در زمینه دلایل افزایش شدید قیمتها، توضیح داد: «در التهابات امروز نباید به دنبال یک مقصر بود، چرا که عوامل متعددی در ایجاد شرایط فعلی موثر است. ضمن اینکه امروز شاهد اعمال تحریمهای ظالمانه علیه کشور هستیم که باعث ایجاد مشکل در ورود برخی کالاها به کشور شده است.» شایان ذکر است؛ تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان صنعت خودرو، با انتقاد از عملکرد شورای رقابت در روزهای اخیر، سازمان حمایت را جایگزین مناسبتری برای نظارت بر قیمتها و اوضاع بازار خودرو میدانند.