رنو و پژو برای یافتن راه های جدی همکاری مهلت میخواهند

7 تیر 13979:25
5 دقیقه


رنو و پژو برای یافتن راه های جدی همکاری مهلت میخواهند

صحبت‏های کارلوس‏ گون، مدیر اجرایی گروه خودروسازی رنو، میتسوبیشی و نیسان در خصوص چانه‏ زنی با آمریکایی‏ ها برای ادامه حضور در کشورمان، نشان‎دهنده علاقه این خودروسازان به ادامه همکاری با ایران است.

درخواست مهلت «رنو» و «پژو» برای ارائه بسته جدید همکاری



در شرایطی که به تحریم‏های آمریکا علیه ایران به‎ویژه صنعت خودرو نزدیک می‏شویم، حضور یا عدم حضور خودروسازان و شرکای قدیمی صنعت خودرو در کشورمان اهمیت بیشتری پیدا می‏کند؛ برای خودروسازانی مانند پژو و رنو نیز که سهم بسیار بالایی در بازار ما دارند و در سال‏های اخیر به واسطه فروش خوب توانسته ‏اند ارزش سهام خود را در بازارهای جهانی بالا ببرند، حضور در ایران بسیار مهم است. صحبت‏های کارلوس‏ گون، مدیر اجرایی گروه خودروسازی رنو، میتسوبیشی و نیسان در خصوص چانه‏ زنی با آمریکایی‏ ها برای ادامه حضور در کشورمان، نشان‎دهنده علاقه این خودروسازان به ادامه همکاری با ایران است. شاید همواره به شرکتی مانند پژو برای ترک کشورمان در مواقع تحریم ‏ها انتقاداتی وجود داشته باشد اما به هرحال هر کشور و هر شرکتی به فکر منافع خودش است و قاعدتا حاضر نیست این منافع را به خطر بیندازد. اما نباید از نظر دور داشت که در زمان تحریم‏ های قبلی شرکت پژو بازهم به طور کامل قطع ارتباط نکرده و کمک‏های خودش را به ایران‏ خودرو ادامه داده‏ بود. سعید مدنی، مشاور عالی مدیرعامل سایپا در این خصوص به روزنامه «دنیای خودرو» می‏گوید: «این امیدواری وجود دارد که خودروسازان اروپایی به کار خود در ایران ادامه دهند. کما این‎که آن‏ها هیچ وقت ایران را ترک نکردند. شرکت پژو هم ایران را ترک نکرد و کمک‏هایش را از طریق چین به ایران ادامه داد. رنو هم سطح همکاری‏هایش را پایین آورد اما به طور کامل از ایران نرفت.» وی می‏افزاید: «شرکت‏های بزرگ خارجی زیر ذره‏بین هستند. به همین‏ دلیل کار کردن با آن‏ها این دشواری‏ ها را دارد. از این رو، ما باید روی پلت‏فرم‏ های داخلی جدی‎تر کار کنیم تا در مواقعی مانند تحریم‏ها تحت فشار قرار نگیریم.»

جوینت‎ونچرها تشکیل و سرمایه‎ها به ایران آورده شده است

ادامه همکاری و یاری‎رساندن شرکت‏های خودروساز خارجی به کشورمان با انگیزه حفظ منافع آتی آن‎ها، پیش از این نیز سابقه داشته و به شکل‏های مختلف انجام می‎شده است. حالا نیز معاون امور صنایع وزیر صنعت‏، معدن و تجارت از ارائه بسته‌ای‏ برای ادامه همکاری خارجی‎ها با خودروسازان کشورمان خبر داده است. محسن‏ صالحی‏ نیا در این زمینه می‏گوید: «پژو-سیتروئن و رنو در هر یک از بخش‏های صنعت خودرو با تامین‎کنندگان مختلفی کار می‏کنند. بنابراین این نگرانی وجود دارد تصمیماتی که از سوی آمریکا گرفته شده است، در آینده بر همکاری شرکت‎های خارجی با سایر شرکای آن‎ها اثرگذار باشد. بنابراین از وزارت صنعت، وقت خواسته‎اند تا بیشتر بررسی کنند که چه بسته‌هایی را می‎توانند برای ادامه همکاری به ایران معرفی کنند.» معاون وزیر صنعت می‎افزاید: «تا جایی که می‏دانم رنو مهلتی خواسته بود تا ظرف روزهای آینده نتیجه نهایی بررسی‏ های خود را به وزارت صمت اعلام کرده و مشخص کند که با چه بسته‌ای در ایران حضور خواهد داشت.

در خصوص پژو-سیتروئن هم روال همین‏گونه است. بر این اساس، در خصوص وضعیت همکاری با آن‎ها قدری بیشتر تامل خواهیم کرد تا آخرین بسته خود را ارائه دهند. زیرا از دیدگاه ما جوینت‎ونچر تشکیل و سرمایه آورده شده است؛ هرچند سرمایه‏ای که این شرکت‎ها می‎خواستند به ایران بیاورند، قرار بود ظرف دو سال به عدد تعیین‏ شده برسد، اما بخش اول آن به ایران آورده شده است. امید است این بسته‌ها بتواند از وقوع مشکلاتی که دو خودروساز بزرگ کشورمان در سال‏های ۹۰ تا ۹۲ با آن مواجه شدند، جلوگیری کند.»

پژو چین، ساپکو و رنوپارس به میدان خواهند آمد

سعید مدنی در این رابطه می‏گوید: «به نظر می‏رسد این بسته می‏تواند به صورت ارتباط دادن خودروسازان کشورمان با کشورهای ثالث باشد، مثلا به این صورت که سیتروئن چین یا پژو چین با خودروسازان کشورمان همکاری کنند. نمی‏توان اسم دور زدن تحریم‏ را روی این مورد گذاشت اما دریافت مجوزهای لازم از شرکت مادر برای کمک به ایران از طریق چین هم احتمال دیگری در این زمینه است. در خصوص پژو هم احتمالا یک سری قطعات به صورت مستقیم از طریق ساپکو خریداری خواهد شد.» وی در خصوص وضعیت رنو نیز می‏گوید: «در شرایط این‌چنینی رنو دست بازتری نسبت به دیگر خودروسازان داشت و به شرکت رنوپارس برای تامین قطعات کمک می‏کرد.» مدنی درخصوص تحریم‏ های قبلی صنعت خودرو اظهار می‏کند: «در دوره پیشین که صنعت خودرو موردتحریم‏ قرارگرفت، پژو چین و قطعه‏ سازان چینی که با پژو همکاری می‏کردند بسیاری از قطعات را برای ایران‏خودرو تامین کردند.» مدیرعامل سابق سایپا با بیان اینکه به احتمال فراوان در آن زمان پژو مجوز‏های لازم را به چینی‏ها جهت تامین قطعات ایران‏ خودرو داده بود، می‏گوید: «شاید اگر سیتروئن هم آن زمان در کشور ما حضور داشت، این کار را انجام می‏داد.»