صحبتهای کارلوس گون، مدیر اجرایی گروه خودروسازی رنو، میتسوبیشی و نیسان در خصوص چانه زنی با آمریکایی ها برای ادامه حضور در کشورمان، نشاندهنده علاقه این خودروسازان به ادامه همکاری با ایران است.
در شرایطی که به تحریمهای آمریکا علیه ایران بهویژه صنعت خودرو نزدیک میشویم، حضور یا عدم حضور خودروسازان و شرکای قدیمی صنعت خودرو در کشورمان اهمیت بیشتری پیدا میکند؛ برای خودروسازانی مانند پژو و رنو نیز که سهم بسیار بالایی در بازار ما دارند و در سالهای اخیر به واسطه فروش خوب توانسته اند ارزش سهام خود را در بازارهای جهانی بالا ببرند، حضور در ایران بسیار مهم است. صحبتهای کارلوس گون، مدیر اجرایی گروه خودروسازی رنو، میتسوبیشی و نیسان در خصوص چانه زنی با آمریکایی ها برای ادامه حضور در کشورمان، نشاندهنده علاقه این خودروسازان به ادامه همکاری با ایران است. شاید همواره به شرکتی مانند پژو برای ترک کشورمان در مواقع تحریم ها انتقاداتی وجود داشته باشد اما به هرحال هر کشور و هر شرکتی به فکر منافع خودش است و قاعدتا حاضر نیست این منافع را به خطر بیندازد. اما نباید از نظر دور داشت که در زمان تحریم های قبلی شرکت پژو بازهم به طور کامل قطع ارتباط نکرده و کمکهای خودش را به ایران خودرو ادامه داده بود. سعید مدنی، مشاور عالی مدیرعامل سایپا در این خصوص به روزنامه «دنیای خودرو» میگوید: «این امیدواری وجود دارد که خودروسازان اروپایی به کار خود در ایران ادامه دهند. کما اینکه آنها هیچ وقت ایران را ترک نکردند. شرکت پژو هم ایران را ترک نکرد و کمکهایش را از طریق چین به ایران ادامه داد. رنو هم سطح همکاریهایش را پایین آورد اما به طور کامل از ایران نرفت.» وی میافزاید: «شرکتهای بزرگ خارجی زیر ذرهبین هستند. به همین دلیل کار کردن با آنها این دشواری ها را دارد. از این رو، ما باید روی پلتفرم های داخلی جدیتر کار کنیم تا در مواقعی مانند تحریمها تحت فشار قرار نگیریم.»
جوینتونچرها تشکیل و سرمایهها به ایران آورده شده است
ادامه همکاری و یاریرساندن شرکتهای خودروساز خارجی به کشورمان با انگیزه حفظ منافع آتی آنها، پیش از این نیز سابقه داشته و به شکلهای مختلف انجام میشده است. حالا نیز معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارائه بستهای برای ادامه همکاری خارجیها با خودروسازان کشورمان خبر داده است. محسن صالحی نیا در این زمینه میگوید: «پژو-سیتروئن و رنو در هر یک از بخشهای صنعت خودرو با تامینکنندگان مختلفی کار میکنند. بنابراین این نگرانی وجود دارد تصمیماتی که از سوی آمریکا گرفته شده است، در آینده بر همکاری شرکتهای خارجی با سایر شرکای آنها اثرگذار باشد. بنابراین از وزارت صنعت، وقت خواستهاند تا بیشتر بررسی کنند که چه بستههایی را میتوانند برای ادامه همکاری به ایران معرفی کنند.»
معاون وزیر صنعت میافزاید: «تا جایی که میدانم رنو مهلتی خواسته بود تا ظرف روزهای آینده نتیجه نهایی بررسی های خود را به وزارت صمت اعلام کرده و مشخص کند که با چه بستهای در ایران حضور خواهد داشت.
در خصوص پژو-سیتروئن هم روال همینگونه است. بر این اساس، در خصوص وضعیت همکاری با آنها قدری بیشتر تامل خواهیم کرد تا آخرین بسته خود را ارائه دهند. زیرا از دیدگاه ما جوینتونچر تشکیل و سرمایه آورده شده است؛ هرچند سرمایهای که این شرکتها میخواستند به ایران بیاورند، قرار بود ظرف دو سال به عدد تعیین شده برسد، اما بخش اول آن به ایران آورده شده است. امید است این بستهها بتواند از وقوع مشکلاتی که دو خودروساز بزرگ کشورمان در سالهای ۹۰ تا ۹۲ با آن مواجه شدند، جلوگیری کند.»
پژو چین، ساپکو و رنوپارس به میدان خواهند آمد
سعید مدنی در این رابطه میگوید: «به نظر میرسد این بسته میتواند به صورت ارتباط دادن خودروسازان کشورمان با کشورهای ثالث باشد، مثلا به این صورت که سیتروئن چین یا پژو چین با خودروسازان کشورمان همکاری کنند. نمیتوان اسم دور زدن تحریم را روی این مورد گذاشت اما دریافت مجوزهای لازم از شرکت مادر برای کمک به ایران از طریق چین هم احتمال دیگری در این زمینه است. در خصوص پژو هم احتمالا یک سری قطعات به صورت مستقیم از طریق ساپکو خریداری خواهد شد.»
وی در خصوص وضعیت رنو نیز میگوید: «در شرایط اینچنینی رنو دست بازتری نسبت به دیگر خودروسازان داشت و به شرکت رنوپارس برای تامین قطعات کمک میکرد.»
مدنی درخصوص تحریم های قبلی صنعت خودرو اظهار میکند: «در دوره پیشین که صنعت خودرو موردتحریم قرارگرفت، پژو چین و قطعه سازان چینی که با پژو همکاری میکردند بسیاری از قطعات را برای ایرانخودرو تامین کردند.» مدیرعامل سابق سایپا با بیان اینکه به احتمال فراوان در آن زمان پژو مجوزهای لازم را به چینیها جهت تامین قطعات ایران خودرو داده بود، میگوید: «شاید اگر سیتروئن هم آن زمان در کشور ما حضور داشت، این کار را انجام میداد.»