خودروهای پرتقاضا و اسباب سفته بازی دلالان نیز در این طرحها به صورت نقد و اقساط فروخته میشوند
بازار خودروهای داخلی پس از اعلام قطع همکاری شرکتهایی مانند پژو-سیتروئن و هیوندای با خودروسازان ایرانی به یکباره ملتهب شد. پیش از این اعلام نیز افزایش شدید نرخ ارز در فروردینماه، مشتریان این بازار را نگران کرده بود که فروشهای جدید خودروسازان از ابتدای تیرماه، بهویژه درخصوص خودروهایی که داخلیسازی اندکی دارند، با افزایش قابل توجهی همراه خواهد بود.
همه این عوامل دست به دست هم داد تا بازار خودرو روزهای بسیار پرتلاطمی را تجربه کند و نابسامانی آن تنها محدود به بازار خودروهای وارداتی نباشد؛ اگر برخی خودروهای وارداتی با افزایش قیمت چندصدمیلیونی در بازار مواجه شدند، برخی خودروهای داخلی نیز چند ده میلیون بالاتر از قیمت کارخانه در بازار قیمت خوردند.
این التهابات تا زمان بازشدن سایتهای فروش دو خودروساز داخلی ادامه داشت اما با آغاز طرحهای پیشفروش ایرانخودرو و سایپا عطش بازار بهتدریج در حال فرو نشستن است، به ویژه طرح فروش ایرانخودرو که به گفته رئیس سازمان بازرسی کشور، عرضه دویست هزار خودرو را شامل میشود.
قاضیسراج فروش سایپا را نیز تا یکصدهزار خودرو اعلام کرده است. این عرضهها میتواند جو سنگین بازار خودرو را از بین ببرد و شرایط را به نفع مصرف کننده نهایی تغییر دهد.
فروش گسترده ایرانخودرو
اجراییشدن مراحل مختلف فروش ویژه محصولات ایرانخودرو و سایپا در هفتههای اخیر موجب شد بازار خودروهای داخلی تحت مدیریت دو خودروساز بزرگ کشور قرار گیرد. ایرانخودرو در راستای مدیریت تعداد مراجعان به وبسایت فروش خود و بهبود ارائه خدمت به متقاضیان خرید خودرو از طریق اینترنت، فروش هر گروه از محصولات را در یک روز خاص آغاز کرد و این روال را ادامه داد.
فروشهای ویژه ایرانخودرو که از ۲۵ خردادماه آغاز شد، با عرضه گسترده در روشهای مختلف فروش، امکان تهیه محصولات متنوع این شرکت را برای سلایق مختلف مشتریان فراهم کرد و حباب قیمتی را که دلالان بر آن میدمیدند، ترکاند.
درحالحاضر نیز فروش ویژه ایرانخودرو در قالب روش فروش قطعی – با ارائه سود مشارکت در تولید – همچنان ادامه دارد و مشتریان میتوانند از طریق پایگاه اینترنتی فروش محصولات ایرانخودرو و یا نمایندگیهای مجاز این مجموعه یکی از روشهای فروش پیشبینی شده را انتخاب کرده و اقدام به ثبتنام کنند. همه قیمتهای عرضهشده در روشهای گوناگون فروش ایرانخودرو مطابق لیست قیمت اعلامشده است و هیچ یک از نمایندگیهای این خودروساز اجازه دریافت وجه اضافه از مشتریان را ندارند.
نقد و اقساط بدون امکان صلح
گروه خودروسازی سایپا نیز طرح فروش محصولات خود را با هدف مدیریت بازار خودرو از سیام خردادماه آغاز کرد که شامل روشهای متنوعی همچون فروش نقدی، اعتباری، فوری و پیش فروش با قیمت قطعی عرضه میشود.
سایپا قصد دارد در این طرح درمجموع ۱۰۰هزار خودرو از محصولاتش را به بازار عرضه کند تا زمینه فروکش کردن التهاب بازار و ایجاد تعادل بیشتر بین عرضه و تقاضا را فراهم آورد. خودروهایی که برخی دلالان آن را وارد سفتهبازیهایی کردند نیز در طرح فروش جدید بهصورت نقد و اقساط فروخته میشوند تا مصرفکنندگان واقعی نسبت به خرید آن اقدام کنند.
سایپا اعلام آمادگی کرده تا برای رفع نیازهای واقعی مردم و از بین بردن هرگونه جو روانی و هیجانی، به هر تعداد که مورد نیاز باشد، خودروهای پرتقاضا را تولید کرده و آن را روانه بازار کند و تاکید شده است مادامی که مردم نیاز به خودرو دارند، سایت فروش این شرکت باز خواهد ماند.
میزان تولید فعلی پاسخگوی تقاضای موجود است
فروش مداوم و بیوقفه با شرایط فروش مناسب میتواند بساط دلالی و واسطه گری را در کشور جمع کند و خودروسازان کشور از جمله ایران خودرو که سهم نخست را در عرضه خودروهای سواری در کشور دارد، در تحقق این هدف نقش مهمی دارند.
تولید خودرو در بخش سواری در دو ماه ابتدایی سال ۹۷ در کشور، با رشد ۳۲درصدی به ۲۱۴هزارو۲۹۳دستگاه رسید که از این میزان، شرکت ایرانخودرو با تولید ۹۸هزارو۲۰دستگاه رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
تولید گروه صنعتی ایرانخودرو در اردیبهشت ماه سال جاری نسبتبه ماه مشابه سال گذشته با افزایش ۱۱هزار دستگاهی از ۵۳هزارو۸۱دستگاه در اردیبهشتماه سال گذشته به ۶۴هزارو۳۳۷دستگاه رسید.
تولید خودرو سواری در گروه خودروسازی سایپا نیز با رشد همراه بود و از ۳۳هزارو۸۱۴دستگاه در اردیبهشتماه ۱۳۹۶ به ۶۰هزارو۹۴۵دستگاه افزایش یافت.
بر این اساس، مشخص است که خودروسازان کشورمان توان افزایش تولید و به تبع آن باز نگه داشتن سایتهای فروش خود را دارند.