1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. طرح‎های پیش‎فروش؛ آبی روی آتش بازار خودرو

طرح‎های پیش‎فروش؛ آبی روی آتش بازار خودرو

10 تیر 1397
  • 5

خودروهای پرتقاضا و اسباب سفته‎ بازی دلالان نیز در این طرح‎ها به صورت نقد و اقساط فروخته می‎شوند

 طرح‎های پیش‎فروش؛ آبی روی آتش بازار خودرو



بازار خودروهای داخلی پس ‏از اعلام قطع همکاری شرکت‎هایی مانند پژو-سیتروئن و هیوندای با خودروسازان ایرانی به یک‎باره ملتهب شد. پیش از این اعلام نیز افزایش شدید نرخ ارز در فروردین‎ماه، مشتریان این بازار را نگران کرده بود که فروش‎های جدید خودروسازان از ابتدای تیرماه، به‎ویژه درخصوص خودروهایی که داخلی‎سازی اندکی دارند، با افزایش قابل‏ توجهی همراه خواهد بود.

همه این عوامل دست به دست هم داد تا بازار خودرو روزهای بسیار پرتلاطمی را تجربه کند و نابسامانی آن تنها محدود به بازار خودروهای وارداتی نباشد؛ اگر برخی خودروهای وارداتی با افزایش قیمت چندصدمیلیونی در بازار مواجه شدند، برخی خودروهای داخلی نیز چند ده‏ میلیون بالاتر از قیمت کارخانه در بازار قیمت خوردند.

این التهابات تا زمان بازشدن سایت‎های فروش دو خودروساز داخلی ادامه داشت اما با آغاز طرح‎های پیش‎فروش ایران‎خودرو و سایپا عطش بازار به‎تدریج در حال فرو نشستن است، به ‏ویژه طرح فروش ایران‎خودرو که به گفته رئیس سازمان بازرسی کشور، عرضه دویست هزار خودرو را شامل می‎شود.

قاضی‎سراج فروش سایپا را نیز تا یکصدهزار خودرو اعلام کرده است. این عرضه‎ها می‏تواند جو سنگین بازار خودرو را از بین ببرد و شرایط را به نفع مصرف‏ کننده نهایی تغییر دهد.

فروش گسترده ایران‎خودرو

اجرایی‎شدن مراحل مختلف فروش ویژه محصولات ایران‎خودرو و سایپا در هفته‎های اخیر موجب شد بازار خودروهای داخلی تحت مدیریت دو خودروساز بزرگ کشور قرار گیرد. ایران‎خودرو در راستای مدیریت تعداد مراجعان به وب‎سایت فروش خود و بهبود ارائه خدمت به متقاضیان خرید خودرو از طریق اینترنت، فروش هر گروه از محصولات را در یک روز خاص آغاز کرد و این روال را ادامه داد.

فروش‎های ویژه ایران‎خودرو که از ۲۵ خردادماه آغاز شد، با عرضه گسترده در روش‎های مختلف فروش، امکان تهیه محصولات متنوع این شرکت را برای سلایق مختلف مشتریان فراهم کرد و حباب قیمتی را که دلالان بر آن می‎دمیدند، ترکاند.

درحال‎حاضر نیز فروش ویژه ایران‎خودرو در قالب روش فروش قطعی – با ارائه سود مشارکت در تولید – همچنان ادامه دارد و مشتریان می‎توانند از طریق پایگاه اینترنتی فروش محصولات ایران‎خودرو و یا نمایندگی‎های مجاز این مجموعه یکی از روش‎های فروش پیش‎بینی شده را انتخاب کرده و اقدام به ثبت‌نام کنند. همه قیمت‎های عرضه‎شده در روش‎های گوناگون فروش ایران‎خودرو مطابق لیست قیمت اعلام‎شده است و هیچ یک از نمایندگی‎های این خودروساز اجازه دریافت وجه اضافه از مشتریان را ندارند.

نقد و اقساط بدون امکان صلح

گروه خودروسازی سایپا نیز طرح فروش محصولات خود را با هدف مدیریت بازار خودرو از سی‎ام خردادماه آغاز کرد که شامل روش‏های متنوعی همچون فروش نقدی، اعتباری، فوری و پیش‏ فروش با قیمت قطعی عرضه می‏شود.

سایپا قصد دارد در این طرح درمجموع ۱۰۰هزار خودرو از محصولاتش را به بازار عرضه کند تا زمینه فروکش کردن التهاب بازار و ایجاد تعادل بیشتر بین عرضه و تقاضا را فراهم آورد. خودروهایی که برخی دلالان آن را وارد سفته‎بازی‏هایی کردند نیز در طرح فروش جدید به‎صورت نقد و اقساط فروخته می‎شوند تا مصرف‎کنندگان واقعی نسبت به خرید آن اقدام کنند.

سایپا اعلام آمادگی کرده تا برای رفع نیازهای واقعی مردم و از بین بردن هرگونه جو روانی و هیجانی، به هر تعداد که مورد نیاز باشد، خودروهای پرتقاضا را تولید کرده و آن را روانه بازار کند و تاکید شده است مادامی که مردم نیاز به خودرو دارند، سایت فروش این شرکت باز خواهد ماند.

میزان تولید فعلی پاسخگوی تقاضای موجود است

فروش مداوم و بی‎وقفه با شرایط فروش مناسب می‏تواند بساط دلالی و واسطه ‏گری را در کشور جمع کند و خودروسازان کشور از جمله ایران خودرو که سهم نخست را در عرضه خودروهای سواری در کشور دارد، در تحقق این هدف نقش مهمی دارند.

تولید خودرو در بخش سواری در دو ماه ابتدایی سال ۹۷ در کشور، با رشد ۳۲درصدی به ۲۱۴هزارو۲۹۳دستگاه رسید که از این میزان، شرکت ایران‎خودرو با تولید ۹۸هزارو۲۰دستگاه رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

تولید گروه صنعتی ایران‏خودرو در اردیبهشت‏ ماه سال جاری نسبت‌به ماه مشابه سال گذشته با افزایش ۱۱هزار دستگاهی از ۵۳هزارو۸۱دستگاه در اردیبهشت‎ماه سال گذشته به ۶۴هزارو۳۳۷دستگاه رسید.

تولید خودرو سواری در گروه خودروسازی سایپا نیز با رشد همراه بود و از ۳۳هزارو۸۱۴دستگاه در اردیبهشت‎ماه ۱۳۹۶ به ۶۰هزارو۹۴۵دستگاه افزایش یافت. بر این اساس، مشخص است که خودروسازان کشورمان توان افزایش تولید و به تبع آن باز نگه داشتن سایت‎های‏ فروش خود را دارند.



نظرات

  • محسن محسن (11 تیر 1397 ساعت 09:26)

    سلام
    من سال 96 کوییک ثبت نام کردم

    امسال میرم نماینگی میگی هنوز خبری نیست!!!
    یعنی چه این حرف
    اگه پولتو بخوای باید یه ماه دیکه هم صبر کنید.اونم معلوم نیست

  • ساسی ساسی (11 تیر 1397 ساعت 09:03)

    بیایید به همه ی مردمی که حقوق بگیر رسمی هستند اتومبیل بدید و به صورت ماهیانه از فیش آن ها کم کنید. این کار حداقل 30 درصد مشکل بازار خودروهای داخلی را حل می کند.

  • k k (10 تیر 1397 ساعت 13:58)

    سایپا خیلی راست میگه خودروهایی که مردم ثبت نام کردند تحویل بده یک ماهه ثبت نام کردک الان حدود 45روزه خودرو را تحویل ندادند اینها تمامش********** میخواهند با این روش پول مردم ***** و********* سرکار .....

  • ناشناس ناشناس (10 تیر 1397 ساعت 13:44)

    آقا بخدا یک نفر به داد اون مردم بدبختی برسه که ماشین از سایپا خریدند که یک ماهه تحویل بدهند ولی هیچ خبری از تحویل خودرو نیست وهیچ کس هم جوابگو نیست . چه کسی مسول اینکاره چرا با این کارها مردم را بدبین می کنید ...گول پیش فروش وامثال این را خورید من یکی از اونها هستم که گول خوردم ...

  • محمد محمد (10 تیر 1397 ساعت 10:40)

    بهتر است بگوئیم بنزین روی آتش . واقعا عذر می خوام اما این شرکت های خودرو سازی مثل اینکه مردمو گیر آوردن ؛ خودرو چینی که همین الان هم مونتاژ میشه رو برای آبان 98 پیش فروش میکنه با سود مشارکت 16 در صد؛ اول هر سال هم که می دونید یه افزایش قیمت دیگه عادی شده . یک افزایش قیمت میزنه که این سود نداده رو هم عملا بسوزونه . یعنی شما اول کار برا خودت حساب کتاب کردی که ماشینو با سود مشارکت 5؛ 6 میلیون ارزونتر می خری در حالیکه طی این مدت 2 سال گذشته و مثلا 2 تا افزایش قیمت 10میلیونی به ماشین خورده . تازه اگه سر موعد تحویل بده مفت و مجانی حدود 17 ؛ 18 ماه با پول مردم کار میکنند . امکان صلح هم نیست . نه برای اینکه می خواهند بازار را تعدیل کنند و یا دلشان برای من و شما سوخته و یا دست واسطه ها رو کوتاه کنند . . برای اینکه تا هر وقت که دلشان خواست و با هر مدت تاخیر مصرف کننده بینوا را دنبال خود بکشند و اگر هم خسته شد ؛ بعد از مدت طولانی انتظار با حداقل سود انصراف پول او را برگردانند . واقعا که این طرحهای *********رو باید در دانشگاههای هاروارد و آکسفورد تدریس کنند . استخوانهای آدام اسمیت ( پدر علم اقتصاد ) پودر شد .