در طول چند ماه اخیر بازار خریدوفروش خودروهای وارداتی شاهد اتفاقات متعددی است که همین موضوع عاملی شده تا تعدادی از شرکتها از شرایط بازار سوء استفاده کرده و با تبلیغهای وسوسه کننده سعی در جذب پول و سرمایه مشتری برای فروش محصولات خیالی خود کنند.
جالب اینجاست مردم هم به واسطه قیمتهای ارزانی که این شرکتها نسبت به بازار پیشنهاد میکنند با پرداخت مبالغی در طرحهای فروش آنها شرکت کرده و توقع تحویل خودرو آنهم در زمان مقرر را دارند درحالیکه اصلاً این خودروها وجود خارجی ندارند.
کاسبی جدید بعضی شرکتها به این شکل است که با ارائه مدلهای جدید خودرو و بعضاً با قیمتهای کمتر از بازار، مشتریان را جذب میکنند و با این تعهد که خودرو را طی چند ماه تحویل خواهند دارد، یکسوم تا نیمی از پول خودرو را به عنوان پیشقسط دریافت میکنند. واقعیت اما این است که در عمل نه خودرویی وارد کشور شده و نه حتی سفارشی ثبت شده است.
سوداگران پس از جمعآوری پولهای مردم، با این پولها کار میکنند و در موعد تحویل خودرو به بهانه اینکه امکان واردات خودرو مهیا نیست، از مشتری میخواهند پول خود را پس بگیرد که این پس دادن هم بعضاً ممکن است چند ماه طول بکشد. به این ترتیب میلیاردها تومان پول ملت، برای ماهها، به وسیله تجارت و سوداگری عدهای سودجو تبدیل میشود و آنها پس از چند ماه تأخیر، اصل پول پیشفروش و در مواردی سودی جزئی را به مشتری بازمیگردانند.
تخلف این شرکتها در حالی در بازار اتفاق میافتد که قرار بر این بود مطابق سیاستهای تعیین شده هر شرکتی که قصد پیشفروش محصولات خود را دارد نخست باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت کند و این مجوز بر اساس ثبت سفارش در خودروهای وارداتی صادر میشود. شرکتها برای پیشفروش فقط میتوانند 50 درصد از ارزش خودرو را از متقاضیان هنگام عقد قرارداد مطالبه کنند و هرگونه تغییر در آپشن، رنگ یا موارد دیگر باید با موافقت کتبی خریدار باشد. برای انتشار آگهیها نیز شرکتهای متقاضی انتشار آگهی در این زمینه باید در متن آگهی خود شماره مجوز صادرشده برای پیشفروش را قید کنند تا خریداران از این طریق به سلامت معامله یقین حاصل کنند.
با این وجود در بازار بلاتکلیف خودروهای وارداتی هر روز صفهای طولانی روبه روی شرکتهای متخلف در عدم تحویل خودرو ایجاد میشود و هیچ مرجعی هم پاسخگو نیست. نکته قابلتأمل ادامه فعالیت این شرکتها با وجود شکایات متعدد مردم به مراجع قضائی است بهنحویکه در بازاری که ممنوعیت واردات اعمال شده و خبری از ثبت سفارش خودرو نیست هنوز شرکتها آگهیهای فروش مختلف خود را برای جذب مشتری منتشر و هیچ مرجعی با آنها برخورد نمیکند.
به عنوان نمونه شرکت داتیس خودرو که هنوز اخذ مجوز فعالیت آن در کشور برای فروش محصولات ولوو با ابهام روبه رو است صف طولانی مشتریان ناراضی در عدم تحویل خودرو را به خود اختصاص داده است. تعدادی از افراد با مراجعه به این شرکت نسبت به خرید خودرو اقدام کردهاند اما در زمان تحویل با بهانههای مختلف مشتری را سرگردان میکنند و در نهایت خبری از تحویل خودرو نیست و پول مشتریان را با مشقت بسیار برمیگردانند.
یکی از مشتریان یکی از این شرکتها میگوید: 15 اردیبهشت ماه 4 خودروی تویوتا پریوس را برای تعدادی از دوستان پیشخرید کردم و بابت هر خودرو 56 میلیون تومان به شرکت پرداخت کردم و قرار شد 30 تا 45 روز کاری خودروها را دریافت کنم؛ اما با گذشت زمان مقرر به شرکت مراجعه کردهام که آنها میگویند خودرویی نداریم و باید چند ماه صبر کنید تا پولتان را برگردانیم.
وی با بیان اینکه در زمان خرید این خودروها قیمت آنها 140 میلیون تومان بود، افزود: امروز این خودروها 350 میلیون تومان شده است اما کسی پاسخگوی ضرر و زیان ما نیست. چندین بار به تعزیرات حکومتی مراجعه کردهام اما هیچ پاسخ مناسبی نمیدهد جالب اینجاست این شرکت که امروز مدعی نداشتن خودرو است چرا باز آگهی فروش داده و درصدد فروش محصولات است.
فرد دیگری با اشاره به اینکه یک خودروی سراتو مدل 2018 پیشخرید کرده و 120 میلیون تومان پرداخت کردهام، گفت: 28 فروردین ماه ثبتنام خود را انجام داده و قرار بود 30 تا 45 روز کاری خودرو را تحویل بگیرم اما وقتی به شرکت مراجعه کردم میگویند خودرویی برای تحویل به شما نداریم و باید برای دریافت وجوه پرداختی خود هم چند ماه صبر کنید تا در قالب چک مبلغ را به شما پرداخت کنیم.
علاوه بر این، شرکتهای داخلی هم با کارشکنی شرکای فرانسوی در ادامه همکاری با خودروسازان ایرانی، در تحویل خودرو آنهم با افزایش قیمت تعلل میکنند که همین امر موجب سرگردانی مردم در سطح بازار شده است. جالب اینجاست سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی هم در این رابطه سکوت کرده و برخوردی را با شرکتهای متخلفی که خودرو داشته اما با گرانیها تمایلی به ارائه آنها به مشتریان ندارند انجام نمیدهد.