1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. داستان پلمپ شدن و روییدن مجدد لیزینگ‌های قلابی خودرو در ایران چیست ؟

داستان پلمپ شدن و روییدن مجدد لیزینگ‌های قلابی خودرو در ایران چیست ؟

30 مرداد 1397
  • 2

«خودرو زیر قیمت بازار»، «اقساط طولانی و سود کم»، « قرعه‌کشی با جایزه‌های دهن پرکن» و... همه و همه آپشن‌هایی هستند که شما را به دام شرکت‌های کلاهبردار لیزینگی می‌اندازند. شما به خیال خودتان خودرو می‌خرید اما هیچ خودرویی در میان نیست و تنها پولتان را مفت و مجانی در اختیار لیزینگ‌های کلاهبردار می‌گذارید.

 داستان پلمپ شدن و روییدن مجدد لیزینگ‌های قلابی خودرو در ایران چیست ؟

مدیران فرصت‌طلب این لیزینگ‌ها هم پول‌های گزاف مشتریان را سپرده می‌کنند و سود بانکی کلانی به جیب می‌زنند. درنهایت یک شایعه عجیب دهان به دهان می‌چرخد که تا دیر نشده، بروید پولتان را پس بگیرید. اگر بتوانید پولتان را پس بگیرید، خیلی خوش‌شانس هستید، وگرنه این ماجرا ابعاد دیگری هم دارد. در ادامه این گزارش جزییات کلاهبرداری لیزینگ‌های خودرو و فهرست غیرمجازها را به روایت بانک مرکزی می‌بینید:


این لیزینگ‌های کلاهبردار


 داستان پلمپ شدن و روییدن مجدد لیزینگ‌های قلابی خودرو در ایران چیست ؟

این روزها بازار شکایت از لیزینگ‌های قلابی حسابی داغ شده است. در آشفته‌بازار خودرو که هر شرکت و هر نمایشگاه خودرویی ساز خود را می‌نوازد، شرکت‌های کلاهبردار لیزینگ فرصت مناسبی به دست آورده‌اند که با پیشنهادهای وسوسه‌انگیز مثل فروش زیر قیمت بازار، تسهیلات ارزان با سود کم و اقساط طولانی مشتریان را به دام خود بکشانند.

آنها وعده‌های خوش آب و رنگی به مشتریان‌شان می‌دهند و از سودی که به آنها می‌رسانند، می‌گویند اما دریغ از اینکه تمام حرف‌هایشان وعده‌های بی‌سر و ته است و نه تنها سودی به مشتریان نمی‌رسانند بلکه اصلا خودرویی برای فروش ندارند.

وعده‌های فروش زیر قیمت بازار یکی از ترفندهای این دسته از لیزینگ‌های کلاهبردار برای جذب مشتری است و به محض ورود شما به معامله، با هزینه‌های ریز و درشتی که برایتان می‌تراشند قیمت واقعی خودرو را از مشتری طلب می‌کنند.

در بخش واگذاری خودرو هم که تا دلتان بخواهد اغراق می‌کنند و وعده‌های سر خرمن می‌دهند.

از تحویل‌های یک هفته گرفته تا یک ساعته و یک روزه، وعده‌هایی است که لیزینگ‌های قلابی برای جذب مشتریان خود می‌دهند. بعد از اینکه شما حسابی انگیزه خرید پیدا کردید و به اندازه کافی وسوسه شدید، مبلغی را برای پیش‌خرید خودروی مورد نظرتان پرداخت می‌کنید. در این قبیل معامله‌ها، لیزینگ‌های کلاهبردار ممکن است برای جلب اعتماد شما بعد از دریافت پیش‌پرداخت، به شما حواله معرفی به بانک هم بدهند، اما حتی این موضوع هم نباید شما را به این فکر بیندازد که پای یک معامله قانونی در میان است.

جالب اینجاست که حتی بعضی شرکت‌های لیزینگی برای اینکه مشتریان بیشتری جذب کنند برای آنها قرعه‌کشی راه می‌اندازند که این قرعه‌کشی‌ها را هم باید به‌عنوان یک نشانه کلاهبرداری جدی بگیرید.


فرار کلاهبرداران با پول‌های مشتریان


برای اینکه بهتر متوجه این ترفندها شوید، ماجرای کلاهبرداری از یک مالباخته را که مدارکش را در اختیار «شهروند» گذاشته است، مرور می‌کنیم.

ماجرا از این قرار بود که آنها باید بابت خرید خودرو ۵۰ درصد مبلغ را می‌پرداختند و بقیه آن را با شرایط اقساط بلندمدت به حساب مدیر شرکت واریز می‌کردند. سپس طبق آن قرارداد، قرار بود سه ماه بعد که مشتریان خودرو را تحویل گرفتند شروع به پرداخت اقساط با سود ١٢درصد کنند که سود بسیار ناچیزی است، آن هم بعد از دریافت خودرو. بنابراین مردم هم با اعتماد به گفته‌های مدیر شرکت قراردادها را امضا و نیمی از پول خودرو را پرداخت ‌کردند و بعد از سه ماه که برای تحویل خودرو به شرکت مراجعه ‌کردند، کارکنان آنجا گفتند هنوز سه ماه نشده چرا که جمعه‌ها و روزهای تعطیل جزو این روزها حساب نمی‌شود و باید ۲۰ روز دیگر برای تحویل خودروهایشان مراجعه کنند.

هر بار مشتریان به بهانه‌های مختلف از طرف کارکنان شرکت که انگار برای همین موضوع آموزش دیده بودند، دور زده می‌شدند و به آنها گفته می‌شد هرچقدر تحویل خودرو دیرتر انجام شود از قسط‌ها کم می‌شود. بر همین اساس، بسیاری از مشتریان هم دندان روی جگر می‌گذاشتند و منتظر تحویل خودرو می‌ماندند غافل از اینکه قرار بوده چه کلاه بزرگی به سرشان برود. همزمان با این اتفاقات در دفاتر دیگر قراردادهای جدید هم امضا و کلاه‌های مشتریان دیگری برداشته می‌شد. بعد از چند ماه که حساب آقای مدیر شرکت حسابی پر می‌شد، ساختمان‌های اجاره‌ای به مالکان تحویل داده می‌شد و آقای مدیر و کارمندانش متواری می‌شدند.


لیزینگ‌هایی که پلمپ‌ نشده باز می‌شوند


 داستان پلمپ شدن و روییدن مجدد لیزینگ‌های قلابی خودرو در ایران چیست ؟

این ماجرا در حالی رخ می‌دهد که چیزی از خبری‌شدن ماجرای کلاهبرداری سنگین شرکت «نگین خودرو آفتاب» نمی‌گذرد و گفته می‌شود مدیرعامل آن در زندان به‌سر می‌برد، اما این مسأله هنوز برای مالباختگان «پول» نشده است.

بعد از این ماجرا، پلیس به مردم هشدار داد با دقت بیشتری از شرکت‌های لیزینگی خودرو بخرند و حتما به پروانه کار و شماره ثبت آنها توجه کنند، ولی انگار این توصیه‌ها آنقدرها نتیجه‌بخش نبود، چون روزی نیست که کلاهبرداری جدید لیزینگی اتفاق نیفتد. کلاهبرداری لیزینگی که این‌بار داغ‌ترین پرونده این مدل از کلاهبرداری‌هاست، مربوط به شرکتی معروف است که اتفاقا از شهرت زیادی هم برخوردار است، اما در کمال تعجب نامش در فهرست شرکت‌های لیزینگی است که از بانک مرکزی مجوز نگرفته‌اند. ماجرای دزدی‌های این لیزینگ بدین شرح است از آن‌جا که این شرکت مدت‌هاست تبلیغات زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی دارد، توانسته مشتریان زیادی به خود جذب کند. لیزینگ دنیز خودرو از ابتدای آغاز به کار به ٢٨ مشتری خودروهایشان را تحویل داد. حتی برای این مشتریان جشن تحویل خودرو هم از طرف لیزینگ دنیز گرفته شد و از خریداران و مشتریان جدیدی که قصد خرید داشتند، دعوت شد تا در این جشن شرکت کنند.

در این میهمانی مفصل حسابی اعتماد مشتریان جدید جلب شد و آنها با کمال میل وارد دام بزرگی شدند که این شرکت کلاهبردار برایشان پهن کرده بود. یکی از مالباختگان که به همراه ١٠ نفر دیگر در حال حاضر از شاکیان دنیز خودرو است، درباره نحوه فعالیت این شرکت می‌گوید: «آقایان با به راه انداختن این لیزینگ‌ها قصد فروش خودرو و کمک به مردم را ندارند بلکه فقط می‌خواهند کلاهبرداری کنند. ماجرا از این قرار است که من حدود ٢ ماه پیش برای خرید خودرو با این شرکت وارد معامله شدم. به من گفتند که خودروی مورد نظرم را با قیمت یک‌میلیون زیر بازار می‌فروشند و من هم از این موضوع خوشحال شدم و کل پول خودرو را که نزدیک به ٣٠‌میلیون تومان بود، به حسابشان واریز کردم.

به من گفتند بین ٣٠ تا ٤٠ روز کاری خودرو را تحویل می‌دهند اما وقتی چند روز هم از ٤٠ روز گذشت، به شرکت رفتم و سراغ خودروام را گرفتم اما باز هم گفتند مشکلی پیش آمده و تا یک ماه دیگر طول می‌کشد. در همین مدت هم بود که مدام قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کرد. بارها به بدقولی شرکت در عدم پرداخت خودرو معترض شدم تا اینکه گفتند اگر می‌خواهی از بازار آزاد برایت خودرو بخریم که در آن صورت من باید ٣٠‌میلیون تومان مابه‌التفاوت پرداخت می‌کردم و برایم ممکن نبود. در رفت‌وآمدهایم به شرکت متوجه شدم که حدود ١٠ نفر دیگر هم مثل من دچار مشکل شده‌اند و مسئولان شرکت همان حرف‌هایی که به من می‌زنند را به آنها هم گفته و برایشان بهانه‌تراشی کرده‌اند.

با این حال من خیلی مصر بودم خودروام را تحویل بگیرم و آنها هم مدام می‌گفتند که صبر کن تا اینکه به سختی توانستم با مدیر فروش شرکت پارس‌خودرو ارتباط بگیرم و وقتی او را در جریان این ماجرا قرار دادم، گفت هیچ قراردادی بین پارس‌خودرو و لیزینگ دنیز نیست و قرار نیست این شرکت هیچ خودرویی به دنیز تحویل دهد. با این شرایط کاملا متوجه شدم فعالیت این لیزینگ کلاهبرداری است. به سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده هم که رفتم، گفتند کار این لیزینگ غیر قانونی است اما کاری از ما برنمی‌آید. درنهایت اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل توانست از یک ضابط قضائی حکم پلمپ شرکت را بگیرد اما پلمپ آن هم یک روز نشده شکست و حالا همچنان مشغول کلاهبرداری از مردم است.» در کلاهبرداری‌های لیزینگ دنیز اگر چه مشتریان در پایان ماجرا به اصل پول خود می‌رسند اما در همین مدت دو سه ماه پول مردم توسط مدیر شرکت در حساب بانکی او می‌ماند و از این طریق سود بانکی زیادی نصیبش می‌شود.

جالب اینجاست که مدیر این لیزینگ تا جایی که می‌تواند مشتریان را دنبال پولشان می‌کشاند تا از پول آنها نهایت استفاده را ببرد و سود زیادی نصیبش شود. طبق گفته برخی از شاکیان این شرکت، یکی از شگردهای عجیب این لیزینگ برای اینکه زودتر مشتریان ناراضی را دست به سر کند، این است که به برخی از کارمندان خود ماموریت می‌دهد که شاکیان از ورشکستگی شرکت خبر دهند و بگویند که هر چه زودتر با دریافت اصل پولشان بی‌خیال همه چیز بشوند وسرمایه‌شان را نجات دهند.


هشدار اتحادیه فروشندگان خودرو


سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو درباره فعالیت لیزینگ‌های غیر قانونی به «شهروند» می‌گوید: «متاسفانه مشکلات زیادی با لیزینگ‌های غیر قانونی داریم و هر روز دو سه مورد را پلمپ می‌کنیم اما آنها مثل قارچ رشد می‌کنند هر روز هم آدرس محل کار خود را تغییر می‌دهند تا دسترسی پلیس و شاکیان به آنها دشوار شود.

او ادامه می‌دهد: ما بارها به مردم تذکر داده‌ایم که حتما از جایی خودرو بخرند که شناسنامه و پروانه کسب داشته باشند اما متاسفانه مردم به هشدارها توجه نمی‌کنند و گرفتار می‌شوند. متاسفانه مردم وقتی شرایط استثنایی لیزینگ‌ها را می‌بینند، وسوسه می‌شوند و بدون توجه به مسائل دیگر سرمایه‌شان را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهند. این در حالی است که آنها خودروهایی را که وجود خارجی ندارند، می‌خرند چون شرکت‌های خودروسازی با لیزینگ‌های بدون مجوز کار نمی‌کنند و به آنها خودرو تحویل نمی‌دهند.

موتمنی تأکید می‌کند: مردم بدون توجه به مجوز لیزینگ و بدون اینکه خواستار رویت پروانه کسب شوند به هر لیزینگی اعتماد می‌کنند و دست آخر نه‌تنها به خودرو نمی‌رسند بلکه اموالشان را هم از دست می‌دهند.»

منبع شهروند


نظرات

  • محمد محمد (13 مهر 1397 ساعت 19:55)

    سلام
    بنده جهت فقط بررسی خرید خودرو به شرکت سا... خودرو (شعبه فرجام) تماس گرفتم. شرکت با داشتن شماره تماس من با هزاران عشوه و ترفند منو به شرکت کشاندن. متاسفانه یک قرارداد ترکمنچایی گذاشتن جلوی من و با تفسیر قرارداد بصورت کاملا دروغ و حقه بازی، قرارداد را امضا کردم. یکی از شروط قرارداد موقع تحویل، خودرو به قیمت روز می باشد که وقتی سوال کردم گفتند منظور قیمت کارخانه است. پس از 7 ماه (بیش از یک ماه بعد از موعد تحویل) موقع تحویل خودرو که مراجعه کردم، به من گفتن منظور ما از قیمت روز، قیمت سایت دیوار و باما (دلالان محترم) است نه کارخانه. وقتی معترض شدم گفتند در ضمن ما به شما وام هم میدیم (که البته وام 26 درصد). خلاصه اش گفتم من در شرایطی نیستم که بتونم ماشین را با این شرایط و قیمت تحویل بگیرم چون قیمت آزادش خیلی کمتر است پس لطفا پول من را پس بدهید. آنها هم یک چک به من دادند برای 7 ماه بعد، یعنی پول بی زبون بنده یکسال و نیم دست شرکت خواهد ماند. لازم به ذکر است این شرکت چندین تندیس و گواهینمامه و ... از وزارتخانه های دولتی و مسئولین دریافت کرده است و همچنان به کلاه برداری خود در روز روشن فعالیت می کند. (خودتان قضاوت کنین)

  • اسکالید اسکالید (4 شهریور 1397 ساعت 14:58)

    داتیس خودرو چطوره؟
    یه هایما اس 7 ثبت نام کردیم
    تحویلش اوایل مهره. تحویل میدن؟