ترفند و تاکتیک خودروسازان برای تسلط بر بازار خودرو کشور

9 مهر 13977:53
2 دقیقه


ترفند و تاکتیک خودروسازان برای تسلط بر بازار خودرو کشور

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: حدود ۲ ماه است خودروسازان عرضه خودرو به بازار را کاهش داده‌اند و با این اقدام مدیریت بازار و قیمت‌ها را در دست گرفته‌اند. سعید موتمنی افزود: عامل اصلی اختلاف قیمت ۱۰۰ درصدی قیمت کارخانه و بازار برخی خودروها ناشی از همین موضوع و محدود شدن عرضه خودروسازان است.

 ترفند و تاکتیک خودروسازان برای تسلط بر بازار خودرو کشور

وی ادامه داد: درحالی‌که متوسط داخلی‌سازی خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومانی ۹۳ درصد است، ارزبری هفت‌درصدی نمی‌تواند بهانه‌ای برای افزایش بی‌رویه این روزهای قیمت‌ها باشد. موتمنی تصریح کرد: خودروسازان با قطع عرضه خودرو، نبض مدیریت بازار را در دست گرفته‌اند، درحالی‌که معتقدم عرضه یک ماه آن‌ها می‌تواند به کاهش ۵۰ درصدی قیمت‌ها بینجامد. عرضه روزانه خودروسازان یک هزار و ۵۰۰ دستگاه است که در ماه ۴۵ هزار دستگاه می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو به پیش‌فروش این روزهای خودروسازان اشاره کرد و افزود: چنین پیش‌فروش‌هایی که تحویل خودروها در آن‌ها بلندمدت است، به‌هیچ‌عنوان روی کاهش قیمت‌ها تأثیر ندارد و در حقیقت معامله‌ای روی کاغذ است. به گفته این مقام صنفی، پیش‌فروش‌ها در حالی انجام می‌شود که خودروسازان هنوز به تعهدات دور پیشین پیش‌فروش‌ها عمل نکرده‌اند. وی بیان کرد: افزایش یا کاهش قیمت خودروها به نوسان دلار نیز وابسته است و درصورتی‌که نرخ دلار ثابت شود، افراد برای خرید یا فروش اقدام می‌کنند.

موتمنی یادآوری کرد: خودروسازان در هفته‌های گذشته بحث آزادسازی قیمت‌ها را پیش کشیدند، اما شورای رقابت با آن مخالفت کرد؛ اکنون وضعیت نامعلوم است و منتظریم بازار از بلاتکلیفی خارج شود. وی ادامه داد: خودروسازان افزایش ۱۷ تا ۱۸ درصدی قیمت‌ها را خواستارند، اما شورای رقابت در قبال آن سکوت کرده است. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو، مطرح شدن افزایش ۵۰ درصدی قیمت خودرو را «شایعه‌ای بی‌اساس در فضای مجازی» برشمرد و گفت: این موضوع، غیرواقعی است و فقط چند سایت به آن دامن زده‌اند.

منبع: ایرنا