طبق آخرین گزارشهای منتشر شده از منابع مختلف، بازار خودروی چین تحت تاثیر جنگ تجاری میان این کشور و ایالات متحده آمریکا به شدت دچار رکود شده است.
به نظر میرسد همانطور که تحلیلگران پیشبینی کرده بودند، جنگ تجاری میان امریکا و چین بیشترین تاثیر منفی را بر روی بازار خودرو و صنایع خودروسازی گذاشته است، چرا که به تازگی گزارشهای منتشر شده حاکی از آن است که بازار خودروی چین در سال جاری ۲۰۱۸ میلادی که آغاز این جنگ و کشمکش تجاری بود، شاهد بزرگترین و بیشترین رکود طی ۲۰ سال گذشته بوده است.
این در حالیست که بازار خودروی چین همواره یکی از شکوفاترین و بهترین بازارهای مصرفکنندگان در جهان به شمار میرفته است، ولی حالا باید منتظر پایان روند رو به رشد و صعودی خود باشد چرا که بسیاری از گروههای صنعتی و خودروسازی در چین به تازگی اعلام کردهاند که فروش خودروهای سواری توسط نمایندگیهایشان در یک فصل اخیر به شدت کاهش یافته است و به نظر میرسد این روند کاهشی همچنان ادامه داشته باشد. این نخستین بار از اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی است که بازار خودروی چین دچار چنین رکودی شده است.
بسیاری از خودروسازان خارجی و اروپایی نیز تحتتاثیر همین جنگ تجاری چین و امریکا قرار گرفته و بارها هشداردادهاند که تبعات منفی آن گریبان تمامی صنایع خودروسازی اعم از چینی، آمریکایی و اروپایی را خواهد گرفت. چندی پیش شرکت خودروسازی دایملر و بیامو آلمان از کاهش شدید سوددهی خود خبر داده بودند و این طور که به نظر میرسد به هیچ وجه از ادامه جنگ تجاری میان این دو کشور راضی نیستند.
سالها صنایع خودروسازی بزرگ در جهان روی چین به عنوان یکی از فعالترین و پویاترین بازارهای فروش در جهان حساب باز کرده بودند و از این طریق درامد و سودهای کلانی را کسب کرده بودند، اما حالا به نظر میرسد که دیگر بخاطر نداشتن صرفه اقتصادی قادر به ادامه فعالیتهای فعالانه خود در این کشور نخواهند بود به گونهای که بعنوان مثال، شرکت جگووار لندرور به طور موقت کارخانه خود را در چین تعطیل کرد.
بعد از آنکه رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، به بهانه حمایت از محصولات آمریکایی و تولید داخلی این کشور، دستور قانون تعرفه واردات کالاهای خارجی اعم از محصولات چینی را داد، اندکی بعد از شروع این جنگ تجاری، اعلام کرد که واشنگتن تعرفه ۱۰ درصدی جدیدی را برروی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار وضع میکند که این تعرفهها از تاریخ ۲۴ سپتامبر آغاز شد، اما انتظار میرود این تعرفهها در اول ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲۵ درصد افزایش یابد که در اصل آغازی برای شعلهافروزی بر تنشهای سیاسی و تجاری میان پکن و واشنگتن تلقی میشود.
با توجه به آنکه بسیاری از شرکتهای خودروسازی آمریکایی و اروپایی در چین کارخانه دارند و یا با بسیاری از شرکتهای چینی برای تولید و تامین قطعات مورد نیازشان قرارداد همکاری دارند، بنابراین افزایش تعرفه وارداتی که سران این دو کشور برای همدیگر وضع کردهاند، میتواند تبعات منفی و مخربی را برای اقتصاد آمریکا، چین و بسیاری از کشورهای دیگر به همراه داشته باشد.
در گزارشی که Nikkei Asian Review در این باره نوشته است، انجمن صنایع خودروسازی چین به تازگی عنوان کرده است که فروش خودروهای شخصی و سواری در ماه سپتامبر سال جاری میلادی با ۱۲ درصد کاهش، به ۲ میلیون و ۶۰ هزار دستگاه کاهش یافته است این در حالیست که رشد بازار خودروی این کشور در ۹ ماهه نخست سال جاری ۲۰۱۸ میلادی تنها ۰.۶ درصد رشد داشته است.
استیو من، تحلیلگر ارشد Bloomberg intelligence در اینباره میگوید: این بزرگترین رکودی است که خودروسازان در چین طی سالهای اخیر با آن روبرو شده اند که بیشتر گریبان برندهای کوچکتر و ضعیفتر را خواهد گرفت، اما شرکتهای بزرگ انتظار میرود برای افزایش فروش خود در این کشور مجبور به کاهش قیمت محصولات خود شوند. البته سناریوی دیگری که بسیار محتمل تر به نظر میرسد آن است که بسیاری از خودروسازان فعال در چین مجبور خواهند شد به علت نداشتن صرفه اقتصادی و کاهش هزینههای تمام شده کارخانههای خود را تعطیل کنند.