1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. احتمال توقف تولید خودرو در پی ورشکستگی قطعه‌سازان

احتمال توقف تولید خودرو در پی ورشکستگی قطعه‌سازان

14 آبان 1397
  • 6
  • 3747

مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: تعیین قیمت‌های نادرست و غیرواقعی از سوی شورای رقابت باعث شده که تولید قطعه و خودرو با زیان همراه باشد و در صورت ادامه این روند با ورشکستگی قطعه‌سازان، تولید خودرو نیز متوقف خواهد شد.

داوود میرخانی رشتی اظهار کرد: بزرگترین مشکل خودروسازان، تولید توام با زیان هنگفت است. قیمت‌گذاری تحمیلی و غیرواقعی که چند سالی است توسط شورای رقابت صورت می‌گیرد، بسیار زیان‌بخش بوده و باعث شده دو شرکت بزرگ خودروسازی در شش ماهه اول سال جاری پنج هزار میلیارد تومان زیان کنند. لذا به نظر می‌رسد اولین قدم وزیر جدید صمت این باشد که جلوی تداوم این ضرر و زیان‌ها گرفته شود.

وی ادامه داد: باید به طور کلی قیمت‌گذاری‌ دستوری و سرکوب قیمتها متوقف شود و خودروسازان بتوانند در حاشیه بازار فروش خود را انجام دهند و چنانچه قیمت‌ حاشیه بازار بالاتر از قیمت واقعی بود، مابه‌التفاوت آن به خزانه دولت پرداخت شود. در دو ماه گذشته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مسئول بررسی قیمت تمام شده انواع خودروها بود که این کار به اتمام رسیده و قیمت‌ها را به ستاد تنظیم بازار جهت تصویب نهایی، ابلاغ کرده‌اند.

میرخانی رشتی اظهار کرد: حق بر این بود که وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت که خود شروع کننده این پروژه بوده و پیشرفت کارها را پیگیری می‌کرد، کار را تمام کرده و در آخرین روزهای فعالیت خود، مصوبه ستاد تنظیم بازار را امضا و ابلاغ می‌کرد تا این امر بسیار مهم به تعویق نمی‌افتاد اما متاسفانه قدم آخر را برنداشتند و آن‌را بر عهده وزیر بعدی گذاشت. وزیر جدید هم که طی یک ماه اخیر درگیر مسایل مربوط به رای اعتماد مجلس و غیره بود. وی به علت تعدد و پیچیدگی مشکلات فراروی بخش صنعت و تجارت و غیره، آن‌قدر مسایل داشته است که هنوز موقعیتی برای ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار پیش نیامده است.

وی با اشاره به سخنان وزیر جدید صمت در حاشیه جلسه اخیر هیات دولت مبنی بر اتخاذ سیاست تثبیت قیمت‌ها، اظهار کرد: اگر قرار باشد قیمت‌ها تثبیت شده و شرکت‌ها کماکان متحمل ضرر و زیان باشند، مشکلات بسیار زیادی به وجود خواهد آمد چرا که قطعه‌سازان قادر به تولید قطعات مورد نیاز خودروسازان نخواهند بود و تولید خودرو کلا متوقف می‌شود. با تجارب قبلی"رضا رحمانی" از جمله دو سال تجربه کار مستقیم در وزارت صمت، ایشان مطلعند که تمام مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان اعم از داخلی یا وارداتی، در یک سال و نیم گذشته عموما بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند لذا قطعه‌ساز نمی‌تواند با قیمت‌های سرکوب شده قبلی، قطعه تولید کند. مشاور انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: اگر شرایط همین‌گونه پیش برود و گشایشی صورت نگیرد، قطعه‌سازان یکی پس از دیگری متوقف شده و به تعطیلی کشانده می‌شوند. بنابراین چنان‌چه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت هرچه سریع‌تر فکری برای حل مشکل قیمت‌گذاری دستوری و غیرواقعی خودرو نکند، خودروسازان و شرکت‌های قطعه‌سازی رو به ورشکستگی می‌روند که اثرات بسیار بد اجتماعی در پی خواهد داشت. ، چندی پیش رضا رحمانی در جریان بررسی صلاحیت وزرای صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با کسب ۲۰۳ رای موافق از مجموع ۲۶۵ رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) انتخاب شد.

منبع ایسنا



نظرات

  • امیر امیر (15 آبان 1397 ساعت 11:11)

    بعضی وقتها توی اخبار رسانه ها، خبرهایی پخش میکنن که: فلانی یا فلان کارگاه با امکانات زپرتی چیزی اختراع کرده یا ساخته که از نمونه خارجیش هم بهتره و هم خیلی ارزونتر...
    درمورد خودرو سازیتون غیر از اینه که به همون خودروهای تکنولوژی 30 سال پیش فاتحه خوندید؟
    من دیگه نمیدونم چی بگم به اینا...
    سمند رو قبل از تست توی انگلستان فقط 500 پوند قیمت گذاشتند. بعد از تست... جواب تلفنهاشونو ندادید...
    چرا امثال شماها جیگاهی دارید که نباید داشته باشید؟
    یکی جواب بده...

  • من من (14 آبان 1397 ساعت 21:05)

    همون تعطیل بشن بهتره!

  • فرید فرید (14 آبان 1397 ساعت 17:25)

    ایرادی نداره منم خیلی موافقم قیمت گذاری آزاد و در اختیار خودرو ساز باشه, عوضش تعرفه واردات و هم بردارن یا معقول کنن و واردات رو کامل آزاد بزارن,

  • احمد احمد (14 آبان 1397 ساعت 15:01)

    یادش بخیر یه دوستی داشتیم که می گفت تو محله ما یه مسجد بود هروقت ماه محرم تموم می شد ریش سفیدان مسجد می گفتن مسجد بدهکار شده و قرض زیادی داره ،کسی هم به این ریش سفیدان نمیگفت آخه مسجد جای خود نشسته چطور بدهکارم شده؟آخر دست ریش سفیدان رو شد که خودشون نظریات مسجد رو می زدن توجیب.حکایت ایران خودرو هم این شده

  • رضا رضا (14 آبان 1397 ساعت 13:27)

    جالب قبلا که با دلار 3200 ماشین می ساختن(مونتاژ)می کردن خبری از آزادسازی قیمت نبود،قیمت کارخونه با بازار زیاد تفاوت نداشت،اما الان با توزیع نکردن ماشین قیمت هارو بردن بالا شروع کردن به شعار دادن آزادسازی قیمت!!!آقایون مسول این برنامه رو سال 91 هم پیاده کردین مردم ساده رو فریب دادین و قیمت هارو چند برابر کردین حالشو بردین،الان هم دوباره تکرار مکررات...مردم باید گول نخورند بذارن یک بار برای همیشه تکلیف این صنعت کثیف خودروسازی مشخص بشه،خواهشن نخرید بذارید بفهمن مردم دارایی شعور و آگاهی هستن....

  • امیر امیر (14 آبان 1397 ساعت 12:08)

    فعلا که ظاهرا شورای رقابت نذاشته ماشینی که 7 میلیون نمیارزه رو بیشتر از 22 میلیون بندازین به ملت زبون بسته...
    بقیه ماشینها هم نسبت بهش
    من ثبت نام کردم اما امیدوارم، اگه پولم هم به فنا بره امیدوارم این مثلا صنعت ورشکسته و نابود بشه که جز آبرو ریزی برای این خاک چیز دیگه ای نداره. 40 سال فقط ادعا...
    من که از همه دنیا خجالت میکشم...