کاهش قدرت خرید بزرگترین بخش مشتریان بازار خودرو ایران باعث رکود در بازار بهویژه بازار خودروهای ساخت داخل شده است.
افزایش قیمت خودرو در ماههای گذشته در حالی رخ داده است که درآمد اکثر اقشار مردم بهویژه حقوقبگیران یعنی کارگران، کارمندان و مدیران میانی تغییری نداشته است. این موضوع به معنی آن است که قدرت خرید طبقه متوسط و همچنین متوسط روبه بالای جامعه بهشدت تضعیف شده است. کاهش قدرت خرید بزرگترین بخش مشتریان بازار خودرو ایران باعث رکود در بازار بهویژه بازار خودروهای ساخت داخل شده است.
از اینرو در طول دو ماه گذشته متناسب با افزایش قیمت خودرو میزان خرید خودرو نو توسط مشتریان کاهش یافته است. این کاهش تقاضا باعث کاهش تیراژ تولید خودروهای تولید داخل شده است و هر چقدر این کاهش قدرت خرید بیشتر شود، شاهد رکود بیشتر در بازار و کاهش چشمگیر تولید خودرو در کشور خواهیم بود. این موضوعی است که این روزها خودروسازان داخلی بهخوبی با آن آشنا هستند و در سطوح بالادستی بازار خودروهای تولید داخل این موضوع شدیدتر است. بدینترتیب کاهش قدرت خرید مشتریان بالفعل باعث کوچک شدن بازار خودروهای تولید داخل از محدوده قیمتی ٥٠ تا ١٠٠ میلیونتومان سابق و ١٠٠ تا ٢٠٠میلیونتومان این روزها شده است. کاهش تقاضا برای خودروهای تولید داخل این روزها تنها مربوط به مدلهای قدیمی نیست بلکه برخی از خودروهای جدید و چینی نیز با کاهش شدید تقاضا روبهرو شدهاند، تنها تقاضا برای خودروهایی وجود دارد که بازار میداند در آینده نزدیک تولید آنها متوقف خواهد شد.