1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پیش‌بینی چگونگی اتفاقات بازار خودرو پس از آزادسازی قیمت

پیش‌بینی چگونگی اتفاقات بازار خودرو پس از آزادسازی قیمت

10 آذر 1397
  • 18

یک کارشناس خودرو می‌گوید: چنانچه آزادسازی قیمت خودرو به طور شناور حرکت کند و توزیع خودروها نیز به موقع انجام شود، بی‌شک سفته‌گران و دلالان از صف تقاضا خارج و از طرف دیگر حواله‌های جعلی نیز در جامعه برچیده خواهد شد. از این رو فرهنگ خرید برای متقاضیان واقعی قانون‌مند می‌شود.

 پیش‌بینی چگونگی اتفاقات بازار خودرو پس از آزادسازی قیمت

در روزهایی که صنعت خودرو دچار چالش‌های متعدد شده آزادسازی قیمت خودرو چه کمکی به این صنعت و همچنین و مردم خواهد کرد؟

برخی فعالان خودرویی می‌گویند: در حال حاضر بازار خودرو کشور چندان رقابتی نیست و واردات نیز ممنوع است. با این حال، حذف یارانه ارزی زنجیره خودروسازی کشور، پرونده آزادسازی قیمت را دوباره به جریان انداخته است. بر این اساس، خودروسازان و قطعه‌سازان و برخی کارشناسان معتقدند دولت بهتر است حالا که یارانه ارزی صنعت خودرو را قطع کرده، قیمت را آزاد کند تا تولید آسیبی جدی نبیند. در مقابل اما عده‌ای هم براین باورند که همزمان با آزادسازی قمیت خودرو تعرفه واردات کاهش یابد تا بلکه بازار این صنعت روند رقابتی شدن را به خود بگیرد.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: چنانچه آزادسازی قیمت خودرو به طور شناور حرکت کند و توزیع خودروها نیز به موقع انجام شود، بی‌شک سفته‌گران و دلالان از صف تقاضا خارج و از طرف دیگر حواله‌های جعلی نیز در جامعه برچیده خواهد شد. از این رو فرهنگ خرید برای متقاضیان واقعی قانون‌مند می‌شود.


آزادسازی قیمت خودرو را کاهش می‌دهد


او می‌افزاید: اگر در روند توزیع خودروها اختلالی پیش نیاید قیمت‌های تمام شده خودرو نیز کاهش خواهد یافت. بنابراین شرکت سازنده منافع کسب کرده و سود سرشار از تولید را در حوزه کیفیت خرج می‌کند. با پیدایش چنین سیستمی افراد دلال از بازارهای سیاه خارج می‌شوند و به ازای آن نیز سرمایه‌گذاران جدید برای ورود به بازار علاقه‌مند می‌شوند.

زاوه می‌گوید: در شرایط جدید مدیران خودروسازی باید حواسشان به حلقه آخر تولید خودرو که همان تامین‌کنندگان قطعه ا‌ست،باشد. چرا که در وضعیت کنونی انحصاراتی در بازار قطعات خودرو مشاهده می‌شود. همین انحصارها از گذشته دور تاکنون اجحاف را در حقوق مصرف‌کنندگان به دنبال داشته، بنابراین چنانچه می‌خواهیم این طرح با شکست مواجه نشود باید دست دلالان در تامین قطعات خودرو را به کلی قطع کنیم.



نظرات

  • محمود محمود (13 آذر 1397 ساعت 09:23)

    یه پراید دگوری دارم خواستم عوضش کنم یه چیز بهتر بگیریم.ولی با این وضع قیمتا ترجیح میدم تا چند ساله آینده همینو سوار شم.پولشو دارم بخوام یه دنای صفر صد تومنی بگیرم.ولی پول علف خرس نیست تو این وانفسا و قحطی حاکم.نگهش میدارم برا روز مبادا پولو و به عقلم رجوع میکنم نه به هیجان کاذب ایجاد شده توسط مافیای خودروسازها و نوچه‌های کارشناس نماشون.

  • شادمهر شادمهر (12 آذر 1397 ساعت 10:21)

    این کارشناسا خودشون جیره خوار شرکت های خودرو سازن..همشون ناعادلانه حرف میزنن و بوی از مرام و معرفت و عدالت نبردن..

  • مهدی مهدی (12 آذر 1397 ساعت 07:17)

    با سلام . تو این کشور که هرکس از هر موقعیتی برای سوء استفاده بهره می برد و با این بازار انحصاری ، آزادسازی قیمت فاجعه بار خواهد بود . تنها راه ارائه مواد اولیه به قیمت دولتی و ثابت نگهداشتن قیمتهاست .

  • مهدی مهدی (11 آذر 1397 ساعت 22:38)

    من نمیدونم این بیسوادا کی میاره نظر میده یکی نیست بگه تو چی میفهمی از آزاد سازی خودرو؟این خودروهای در پید این قیمتهای فعلا دارن خیلی بیشتره اینا اگر تو کشورهای دیگه باشن میندازن تو سطح آشغال

  • امیر امیر (11 آذر 1397 ساعت 11:20)


    به قول یه بابایی: شتر در خواب بیند پنبه دانه...
    آمارتون گندش دراومده، آزادسازی خبری نیست...
    هرکی هم از خودروسازها و حامیانش حمایت کنه، پست تر از خودروسازهاست
    دوران ******** و در رفتن تموم شد. خواستید جیبمونو ******* فهمیدیم. اگه دست شما و آقایون در یک کاسه باشه و شما رو محاکمه نکنندو...........

    امیر امیر (12 آذر 1397 ساعت 01:01)

    مدیر سایت جان؛
    حداقل یه جوری سانسور کن که دو کلمش مفهوم بشه خب...
    کسی با شما کاری نداره، نترس سر منو زیر آب میکنن

    مهدی مهدی (15 آذر 1397 ساعت 23:31)

    خواهشا زیاد اعتراض نکنید ما همه زندانی هستیم، همین که هست. اعتراض کنید کاری می کنند که 200 میلیون برای یه پرید بدیما....

  • فلاح فلاح (11 آذر 1397 ساعت 09:51)

    باورکنید اگرقیمتها آزاد بشه به نفع مردم هستش اولا خودروسازها با نظارت مستقیم دولت باید خودرو با کیفیت تولید کنند ثالثا با واردات خودرو با کیفیت میشه قیمت بازار را کنترل کرد و از کشورهای وارد نمودکه در ازای واردات تولید قطعات نیز در ایران داشته باشند

  • فرزاد فرزاد (11 آذر 1397 ساعت 09:46)

    یعنی اگه هم قیمتگذاری و هم واردات با تعرفه جهانی آزاد بشه اینا بازهم میتونن بجای ۳۰هزار پیشفروش خودروهای کاملا داخل،چینی یه دونه گاری شیشه دار بفروشن؟!؟ پرآید ۶هزار دلاری؟ در مقابل رقبای جهانی و سمند ۱۵هزار دلاری در مقابل چی،ی،ی بگم!

  • محمد محمد (11 آذر 1397 ساعت 09:30)

    آزاد سازی ورود خودرو قیمت ها را کاهش می دهد اما اون چیزی که مد نظر شماست و آزاد سازی قیمت بازار انحصاری ؛ فاجعه ببار می آورد .

  • عرفان عرفان (11 آذر 1397 ساعت 07:31)

    سلام،
    خودرو سازان محترم به مردم ظلم نکنید.

  • سهیل سهیل (10 آذر 1397 ساعت 20:15)

    دلال ها رو خود خودرو سازان به وجود آورده اند و هرگز از بین نخواهند رفت در بازار غیر رقابتی آزاد سازی قیمت معنی ندارد

  • morad morad (10 آذر 1397 ساعت 19:19)

    زاوه می‌گوید: اگر در روند توزیع خودروها اختلالی پیش نیاید قیمت‌های تمام شده خودرو نیز کاهش خواهد یافت. بنابراین شرکت سازنده منافع کسب کرده و سود سرشار از تولید را در حوزه کیفیت خرج می‌کند.
    سوال : چرا در طول این چهل سال خودرو ساز از بازار انحصاری و منافع سرشار خود در حوزه کیفیت خودرو خرج نکرد بلکه اکنون به فکر بهبود کیفیت افتاده است ؟

  • بهزاد بهزاد (10 آذر 1397 ساعت 18:20)

    بیچاره خودرو سازان کلی ضرر کردن باید خلی فوری قیمتها بالا بره

  • عبدالله عبدالله (10 آذر 1397 ساعت 17:42)

    تا زمانیکه واردات ازاد نشود وتعرفه واردات صفر نشود این انحصار خودرو تا ابد فساد اور است

  • jsp jsp (10 آذر 1397 ساعت 17:17)

    آقای به اصطلاح کارشناس آزادی قیمت در بازار انحصاری خودروسازان جز بدبخت تر کردن مردم ووخیم شدن اوضاع اقتصادی کشور هیچ چیزی در پی نخواهد داشت اگر راست میگویید بیاید واردات خودرو را بدون هزینه گمرک آزاد کنید بعد از خودروسازان بخواهید تولید کنند و ردربازار رقابت کنند ببینید چه میشود متاسفانه این مملکت با دلال پروری و رانت بازی بجایی نخواهد رسید که متاسفانه مسئولین این مملکت در این وضعیت نقش بسزایی دارند

  • مهدی مهدی (10 آذر 1397 ساعت 12:24)

    خودرو سازا دارن همه چی در اختیارشان هست اما شدن یه غده سرطانی واسه صنعت ایران در حالت کلی بدون پیشرفت بدون بازده و تازه اینقدر نفوذشان زیاد شده که اشتها ازاد سازی قیمت ها در سر دارن و دارن عملیش می کنن در صورتی که هیچ نهاد و ارگانی و انجمنی و... موافق با افزایش قیمتا نیستن این همه قدرت برای خودرسازها عجیب نیست؟وقت این نرسیده این غده سرطانی درمان بشه و از بین بره؟باز هم چشم پوشی بازهم...بیاییم برای یبارم شده جلوی این اجهاف و رانت علنی بگیریم و این موهم به دست نمی اید مگر با کمک مردم و بعضی از ارکان پاک دولت و نظام و حکومت.

  • اکبر اکبر (10 آذر 1397 ساعت 11:53)

    چرا همه کارشناس های شما موافق گرون کردن هستن
    همیشه میگن ماشین گرون بشه کیفیت زیاد میشه اینم لگنهایی هستش که بعد از 40 سال دارن تولید میکنن
    تا وقتی خودروساز دولتی هستش قیمت ماشین 500 میلیون هم باشه اوضاع بدتره چون همه میدونن این خودروها هیچ تکنولوژی ندارن و قیمتش میشه وزن موادی که استفاده کردن
    وقتی میبینن این لگنها با این قیمت با صف یک ساله خرید میشه چه نیازی به تغییرات هستش