یک کارشناس خودرو میگوید: چنانچه آزادسازی قیمت خودرو به طور شناور حرکت کند و توزیع خودروها نیز به موقع انجام شود، بیشک سفتهگران و دلالان از صف تقاضا خارج و از طرف دیگر حوالههای جعلی نیز در جامعه برچیده خواهد شد. از این رو فرهنگ خرید برای متقاضیان واقعی قانونمند میشود.
در روزهایی که صنعت خودرو دچار چالشهای متعدد شده آزادسازی قیمت خودرو چه کمکی به این صنعت و همچنین و مردم خواهد کرد؟
برخی فعالان خودرویی میگویند: در حال حاضر بازار خودرو کشور چندان رقابتی نیست و واردات نیز ممنوع است. با این حال، حذف یارانه ارزی زنجیره خودروسازی کشور، پرونده آزادسازی قیمت را دوباره به جریان انداخته است. بر این اساس، خودروسازان و قطعهسازان و برخی کارشناسان معتقدند دولت بهتر است حالا که یارانه ارزی صنعت خودرو را قطع کرده، قیمت را آزاد کند تا تولید آسیبی جدی نبیند. در مقابل اما عدهای هم براین باورند که همزمان با آزادسازی قمیت خودرو تعرفه واردات کاهش یابد تا بلکه بازار این صنعت روند رقابتی شدن را به خود بگیرد.
فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو میگوید: چنانچه آزادسازی قیمت خودرو به طور شناور حرکت کند و توزیع خودروها نیز به موقع انجام شود، بیشک سفتهگران و دلالان از صف تقاضا خارج و از طرف دیگر حوالههای جعلی نیز در جامعه برچیده خواهد شد. از این رو فرهنگ خرید برای متقاضیان واقعی قانونمند میشود.
او میافزاید: اگر در روند توزیع خودروها اختلالی پیش نیاید قیمتهای تمام شده خودرو نیز کاهش خواهد یافت. بنابراین شرکت سازنده منافع کسب کرده و سود سرشار از تولید را در حوزه کیفیت خرج میکند. با پیدایش چنین سیستمی افراد دلال از بازارهای سیاه خارج میشوند و به ازای آن نیز سرمایهگذاران جدید برای ورود به بازار علاقهمند میشوند.
زاوه میگوید: در شرایط جدید مدیران خودروسازی باید حواسشان به حلقه آخر تولید خودرو که همان تامینکنندگان قطعه است،باشد. چرا که در وضعیت کنونی انحصاراتی در بازار قطعات خودرو مشاهده میشود. همین انحصارها از گذشته دور تاکنون اجحاف را در حقوق مصرفکنندگان به دنبال داشته، بنابراین چنانچه میخواهیم این طرح با شکست مواجه نشود باید دست دلالان در تامین قطعات خودرو را به کلی قطع کنیم.