معرفی مزدا MX-5 میاتا مدل ۲۰۱۶ به بسیاری از سؤالات مهم در مورد مدل جدید پاسخ داد؛ امّا در این سؤالات زیادی را نیز برانگیخت. مزدا هنوز اطلاعات رسمی زیادی از این مدل ارائه نکرده است. در این میان، برخی از نکات در مورد میاتا مدل ۲۰۱۶ هستند که بیشتر جلبتوجه میکنند. در ادامه آنها را مرور میکنیم.
ارتفاع نشستن کمتر از قبل شده و فضای کابین جادارتر شده است
اولین چیزی که از نشستن در پشت فرمان متوجه میشویم، وضعیت قرارگیری نسبت به خودرو و کاپوت است که بسیار مناسب است. راننده نسبت به میاتای قبلی، در ارتفاع پایینتری قرار میگیرد و درنتیجه حس اسپرتیتری منتقل میشود. درحالیکه هنوز با یک کابین جمعوجور روبرو هستیم، ولی در مدل جدید به نظر عریضتر و دارای فضای بیشتری میآید و حتماً دو نفر بزرگسال با حجم بدنی متوسط را با راحتی نسبی جابجا میکند.
دستهدنده بیعیب و نقص
نمونه ارائه شده که یک خودروی کاملاً مخصوص ژاپن با فرمان سمتچپ بود، مسلماً در حالت موتور خاموش قرار داشت. ولی فرصتی فراهم شد تا یکی از بهترین تجهیزات مزاد MX-5 میاتا مورد ارزیابی قرار گیرد. حرکت دست دنده به نظر آرام و صریح میآمد. ولی در هر صورت باید در هنگام روشنبودن موتور و در حرکت در جاده تست شود.
جزئیاتی تصادفی از خودرو
نخست، قرارگیری موتور در ارتفاعی پایینتر و تکنولوژی کاپوت هوشمند است که به این خودرو اجازه میدهد که بدون تغییر در بدنه و حرکت دماغه به سمت بالا، بتواند استانداردهای تصادف عابران پیاده اروپا را برآورده کند. دومین مورد، پنل سازهای در زیر موتور است که به جز آن، هیچ تمهید آئرودینامیک دیگری در این قسمت در نظر گرفته نشده است. همچنین اگزوز دوگانه NC کنار گذاشته شده و با یک لوله اگزوز سبکتر که دو خروجی دارد، تعویض شده است.
منحصراً استفاده از چرخهای ۱۶ و ۱۷ اینچی
تایرهای مورد استفاده در نمونه معرفی شده در نمایشگاه از نوع 195/50R-16 یوکوهاما ادون اسپورتس بوده است. این در حالی است که در نمونه طراحی دوم تایرهای 205/45R-17 بریجستون پاتنزا RE050A به کار رفته بود. در عین حال، گروه طراحی میدانسته که هیچ سری چرخ و تایر بزرگتری در کار نخواهد بود و بنابراین از شروع کار و طرحهای اولیه، بر روی چرخهای کوچک و کمتر از ۲۰ اینچ کار خود را انجام داده است.
احتمال یک مدل با سقف سخت
مزدا در مورد سقف بسته در میاتا صحبتی به میان نیاورده است. در همین حال، وقتی سقف نرم به صورت دستی جمع شده باشد، فضای زیادی در پایین آن باقی میماند. درنتیجه، این احتمال میرود که دوباره این مدل با یک سقف سخت جمعشونده خودکار عرضه شود. البته شکل این سقف در هنگام باز شدن کامل مشخص نیست؛ ولی شاید برای هماهنگی به رنگ سیاه باشد. همچنین دو پنل کوچک در پشت دیافراگم سقف کانورتیبل وجود دارند که بسیار شبیه به آنهایی هستند که در مدلهای NA و NB مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین شاید تجهیزات کلاه نیز برای این مدل معرفی شود.
جزئیات دیگری از کابین
خودروی ساخته شده برای ژاپنیها، دارای سیستم هشدار عبور از خط بود که انتظار میرود در جاهای دیگر در تریمهای بالا ارائه شود. البته تکنولوژی استاپ-استارت موتور نیز احتمالاً چنین شرایطی خواهد داشت. فرمان حالتی مورب دارد، ولی تلسکوپی نیست. این خودرو همچنین دارای یک درایو دیویدی است که در پشت صندلیها قرار گرفته است. علاوه بر دو پورت USB در وسط داشبورد، درگاه مخصوص کارتهای SD و MicroSD نیز فراهم شده است.
زمانبندی و نحوه خرید
مطابق آخرین اطلاعات، سفارشهای مزدا MX-5 مدل ۲۰۱۶ از فوریه ۲۰۱۵ دریافت میشود. در همین حال، مزدا یک نسخه مخصوص امریکا در نمایشگاه اتومبیل شیکاگو نمایش خواهد داد. اگر برنامه مطابق زمانبندی پیش برود، تحویل این خودروها از حدود یک سال آینده آغاز خواهد شد.