1. خانه
  2. اخبار
  3. خودروهای آتی بازار
  4. چرا برند هوندا در ایران مثل سایر ژاپنی ها نیست؟

چرا برند هوندا در ایران مثل سایر ژاپنی ها نیست؟

31 خرداد 1395
  • 2
  • 11723
چرا برند هوندا در ایران مثل سایر ژاپنی ها نیست؟

شرکت گلرنگ موتور فامیلی که چند ماهی است متولی برند هوندا در ایران شده و تا به امروز در دو نمایشگاه رسمی خودرو حضور پیدا کرده است، گویا هنوز نتوانسته اصالت ژاپنی برند هوندا را به مشتریان ایرانی ثابت کند.

نمایندگی هوندا در ایران

قبل از آن شرکت فامیلی موتور به عنوان نماینده هوندا در ایران شناخته می شد و در روزهای اول احداث نمایندگی توانست فروش خوبی را برای آکورد و سیویک در بازار ایران ثبت کند. ولی با گذشت مدتی به علت نبود خدمات پس از فروش کافی، مشتریان زیادی از خرید این خودروهای ژاپنی منصرف شدند و به سراغ خودروهای دیگر رفتند. در آن روزها شاهد بودیم که قیمت نسخه های کارکرده هوندا در ایران کاهش پیدا کرد و در بازار صفر کیلومترها،به علت کاهش تقاضا، قیمت آکورد و سیویک هم روبه پایین و به قیمت واقعی خود نزدیکتر شد. بعد از نمایشگاه خودرو کرمان، خیلی ها بر این باور بودند که گلرنگ موتور فامیلی می تواند بازار هوندا را در ایران متحول کند و با توجه به گفته های مسئولین این شرکت، می شد به این مسئله رسید.

ولی با گذشت چند ماه شرایط هوندا در ایران بهتر نشده است و همچنان در رکود نسبی خود به سر می برد. اگر این روزها به سایت گلرنگ موتور فامیلی بروید، می بینید که هوندا آکورد EX-B را با قیمت ۲۳۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته اند و در در طرح فروش نقدی، با تخفیف شش میلیون تومانی به مشتریان تحویل می دهند. با اینکه در این طرح، خودرو به صورت تحویل فوری به دست مشتری می رسد، باز هم قیمت بازار آزاد آکورد کمتر از شرکت بوده و ارزان تر معامله می شود. این روزها هوندا آکورد EX-B مدل ۲۰۱۶ با گارانتی پنج سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر در نمایشگاه های تهران قیمت 218 میلیون تومان را دارد و بدیهی است که اگر کسی قصد خرید آکورد را داشته باشد، نمونه های صفر موجود در بازار آزاد برای آن به صرفه تر هستند. جالب است بدانید قیمت هوندا آکورد ۲۰۱۶ با موتور ۲٫۴ لیتری در بازار امارات در فول ترین نسخه ۱۱۴ هزار درهم تعیین می شود که به عبارتی ۱۰۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ارزش واقعی دارد.

هوندا CR-V هم که به عنوان کراس اوور ژاپنی در بازار شناخته می شود، بعد از چند سال نتوانسته جای خود را بین مشتریان ایرانی باز کند. این روزها که CR-V با قیمت ۲۵۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از جانب شرکت فروخته می شود، هنوز برای خیلی از مشتریان خودروهای کراس اوور ناشناخته بوده و به همین دلیل قیمت آن را در بازار آزاد کمتر از قیمت شرکت کرده است.

یکی از مسائلی که باعث شده تا هوندا مانند مزدا، میتسوبیشی و تویوتا در بازار ایران نباشد، بحث خدمات پس از فروش و گستردگی نمایندگان آن است. این روزها در سایت شرکت گلرنگ موتور فامیلی، نام سه نمایندگی فروش دیده می شود که همه در تهران هستند و بحث خدمات پس از فروش آن با هوندا پلاس نشان داده می شود. همین نکته باعث شده که علی رغم کیفیت خوب محصولات هوندا، مشتریان شهرستانی خرید محصولات این برند را نوعی ریسک بدانند. زیرا خدمات پس از فروش قوی برای آن ها تعریف نشده و امروز خیلی از قطعات بدنه هوندا در ایران یافت نمی شود.

مسئله دیگر که در خصوص فعالیت هوندا در ایران مطرح است، فعالیت رسمی و انحصاری نمایندگی های گلرنگ موتور فامیلی بوده که طبق برخی شنیده ها از کشور ثالثی نمایندگی هوندا برای ایران اخذ شده است. این روزها که فروشندگان و نمایندگان برندها در ایران به دنبال اخذ نمانیدگی رسمی از کشور مادر هستند، خبری از رسمی شدن هوندا به گوش نمی رسد. شاید همین مسئله برخی مشتریان را در خصوص خرید مستقیم از شرکت سست کند. چندی پیش شرکت گلرنگ موتور فامیلی از هوندا ادیسه و سیتی در ایران رونمایی کرد و در طرح فروش خود خبر از ورود نسخه هیبریدی آکورد داد. این اتفاقات باعث شد تا خیلی ها امید به احیای برند هوندا در ایران داشته باشند. ولی با گذشت چند ماه شاهد بودیم که سبک محصولات هوندا مانند قبل کم رونق شد و خبری از خودروهای جدید شنیده نشد.

به نظر می رسد برای جان بخشی به برند اصیل هوندا در ایران، باید سبد محصولات آن را تکمیل کرد و از طرفی خدمات پس از فروش را در کنار قیمت مناسب محصولات ارائه داد.

منبع: دنیای خودرو



نظرات

  • علی علی (31 خرداد 95 ساعت 11:09)

    ژاپن اکنون در واقع یکی از ایالت های آمریکا محسوب می شود و از نظر سیاسی تابع ایلات متحده است . به همین خاطر هنوز هیچ شرکت ژاپنی نمایندگی مستقیم در ایران ندارد . همه خودروهای ژاپنی از طریق کشور ثالث دیگری وارد می شوند که متاسفانه موجب تحمیل هزینه اضافی بر مصرف کننده نهایی و پر شدن جیب دلال هایی مثل ایرتویا گلرنگ موتور سیف خودرو وبقیه واسطه ها می شود. بیشتر خودروهای ژاپنی از مبدا ( بعنوان واسطه ) دبی و عمان وارد می شود . فقط آرین موتور نماینده مستقیم میتسوبیشی است البته میتسوبیشی تایلند نه ژاپن .

  • کیومرث کیومرث (31 خرداد 95 ساعت 09:01)

    به جز مشکلات خدمات پس از فروش و کم کاری شرکت مربوطه در امر تبلیغات، عامل مهم دیگر را باید در رنج قیمتی و تنوع محصولات ارایه شده جستجو کرد. گلرنگ موتور باید نگاه دقیق تری به ساختار اقتصادی جامعه داشته باشد و در کشوری که پر فروش ترین خودرو در آن پراید و تندر است محصولات ارزان قیمت نیز عرضه کند و این نشانه هوش اقتصادی است.