نمایشگاه خودروی دیترویت 2015، درهای خود را به روی بازدیدکنندگان گشود تا بزرگترین رویداد خودرویی دنیا با معرفی خودروهای تازه و یا بهروز شده آغاز گردد. در نخستین روز این نمایشگاه گشتی بین خودروهای جدید میزنیم و مهمترین خودروها را معرفی میکنیم.
خودروی سوپراسپرت هوندا یادآور زمانی است که این شرکت اولین خودروی اسپرت واقعی ژاپنی را برای رقابت با غولهایی نظیر فراری و پورشه روانه بازار کرد. دیری نپایید که تویوتا با مدل سوپرا، مزدا با RX7 و نیسان با GT-R به این مسیر پیوستند. امروز پس از دوره ای طولانی از خاموشی و فطرت، هوندا دوباره این خودرو را از خواب بیدار کرده است. اما این بار دیگر با یک خودروی دهه 90 سروکار نداریم. بلکه این خودرو نمادی از آینده است.
NSX جدید از پیشرانه ای هیبریدی سود میبرد. یک موتور بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی روی محور عقب اعمال نیرو میکنند. در محور جلو نیز دو موتور الکتریکی مستقل قرار میگیرند. اطلاعات خاصی از ویژگیها و تواناییهای فنی این خودرو منتشر نشده است. با این وجود این خودرو باید به رقابت با BMW i8 هیبریدی و پورشه 911 نسل آینده که احتمالاً آن هم هیبریدی خواهد بود، برخیزد.
کوپه اسپرت 4c اکنون برای لذت بیشتر از رانندگی، سقف خود را برداشته است. میتوان سقف نرم پارچه ای یا سقف فیبر کربنی را برای این خودرو انتخاب کرد. در هر صورت، وزن این خودرو تنها 10 کیلوگرم سنگینتر از مدل کپه است و ویژگیهای دینامیکی آن دستنخورده باقی ماندهاند.
یک موتور چهار سیلندر 1.75 لیتری مجهز به توربوشارژر در این خودرو انجام وظیفه میکند. نیروی تولیدی این موتور 237 اسب بخار میباشد. با این وجود اندازه کوچک و وزن پایین این خودرو باعث چالاکی آن گشته بهگونهای که شتاب صفر تا صد آن تنها 4.1 ثانیه میباشد. مصرف سوخت این خودرو هم 6.92 لیتر در صد کیلومتر است که نشان از اقتصادی بودن آن است.
بیوک میخواهد دوباره به میدان بازی برگردد. بعد از معرفی یک خودروی کانورتیبل بر اساس اوپل کسکادا، یک سدان کانسپت نیز روی پلتفرم اوپل امگا در نمایشگاه دیترویت با نشان بیوک دیده میشود. این خودرو با ابعاد بزرگ و شکل و شمایلی اسپرت، فراتر از استانداردهای بیوک به نظر میرسد.
تکنولوژیهای بکار رفته در این خودرو از آخرین فناوریهای جنرال موتورز میباشند. به عنوان مثال موتور 6 سیلندر از سری اکوتک که قادر است در مواقع غیرضروری، تعدادی از سیلندرها را برای کاهش مصرف سوخت از چرخه خارج کند.
درون خودرو نیز بسیار مدرن و آیندهنگرانه به نظر میرسد. البته بیوک این فضای لوکس را با پلاستیک ایجاد کرده که باعث تعجب شده است. اما اگر این خودرو روزی به تولید برسد حتماً این قطعات پلاستیکی با پنل هایی گرانقیمت و لوکس تعویض خواهند شد.
بولت (Bolt) محصولی جدید از جنرال موتورز است. خودرویی هاچ بک و تمام الکتریکی که میتواند با هر بار شارژ تا 322 کیلومتر مسافت را طی نماید. در واقع بولت را باید یک جهش نسبت به شورولت اسپارک EV قلمداد کنیم.
این خودرو دو سال دیگر وارد بازار میشود و در آن زمان باید با BMW i3 و حتی تسلا مدل 3 رقابت کند. در حالی که به نظر میرسد نیسان لیف و تویوتا پریوس الکتریکی هم تا آن زمان ارتقای اساسی یافته باشند. رقابت برای این خودروی 38 هزار دلاری مشکل خواهد شد.
نسل جدید شورولت ولت به عنوان یک خودروی هیبریدی با تمرکز بر برد مسافت بیشتر و لذت رانندگی بیشتر معرفی شده است. در حالی که ابعاد باتریها کاهش یافته است، ذخیره انرژی آنها بیشتر شده و برد خودرو با تکیه بر باتریها و بدون استفاده از موتور بنزینی به 80 کیلومتر رسیده است. مصرف سوخت این خودرو در حالت ترکیبی تنها 2.31 لیتر در هر صد کیلومتر میباشد. طراحی داخلی و خارجی ولت جدید کمی معمولیتر شده و بیشتر مطابق نظر خریداران این خودرو تغییر کرده است.
فورد باز هم یک خودروی سوپراسپرت GT را برای رقابت با غولهایی نظیر فراری، مک لارن و لامبورگینی معرفی نمود. این خودروی کوپه شباهت زیادی به نسل اول GT40 دهه 60 میلادی دارد. با این وجود خودرویی بسیار مدرن تلقی میشود. پیشرانه این خودرو یک موتور شش سیلندر 3.5 لیتری با دو توربوشارژر است که حداقل 600 اسب بخار نیرو تولید میکند. فورد اطلاعات بیشتری از این خودرو منتشر نکرده است. اما شاید تا سال 2017 که این خودرو روانه بازار میشود، باز هم تغییراتی را در آن شاهد باشیم.
این خودرو را باید یک هیولا در بین خودروهای تراک یا وانت دانست. تایرهای 35 اینچی روی رینگهای 17 اینچی آن از هر مسیری قابلیت عبور دارند. برای پیشرانه این خودرو از یک موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری اکوبوست استفاده شده است که با کمک توروبشارژر دوگانه و تزریق مستقیم سوخت بین 450 تا 500 اسب بخار قدرت تولید میکند و البته گشتاور آن نیز بیش از 588 نیوتن متر مدل V8 فعلی خواهد بود.
انتقال نیرو به چهار چرخ توسط یک گیربکس 10 سرعته خودکار، بدنه آلومینیومی سبک وزن، افزایش فاصله از زمین و سیستم تعلیق اصلاح شده، این خودرو را برای آفرود و مسیرهای ناهموار، ایده آل کرده است. قیمت این وانت حدود 50 هزار دلار خواهد بود.
شلبی نمونه ای هیجان انگیز و خالص از ماسل کار آمریکایی محسوب میشود. سال گذشته نسخههای متعددی از موستانگ جدید رونمایی شدند. از جمله مدلهای شلبی 500 و شلبی 350. اما این مدل جدید با موتور هشت سیلندر 500 اسبی و 542 نیوتن متری، یک نسخه کاملاً ویژه است. طراحی بدنه این خودرو اندکی تغییر کرده و چراغهای جلو یک اینچ پایینتر آمدهاند. یک باله بزرگ فیبر کربنی در عقب نیز باعث تمایز آن میشود. تغییرات در اسپویلر و هواکشها باعث افزایش نیروی چسبندگی در سرعتهای بالا و بهبود آئرودینامیک شدهاند.
کالیپرهای قرمز رنگ ترمزها، سیستم تعلیق تطبیقی مغناطیسی، گیربکس شش سرعته دستی و سیستم دیفرانسیل با لغزش محدود، حذف تمام سیستمهای رفاهی چون تهویه و سیستم سرگرمی و صندلیهای عقب و حتی تایر یدکی باعث صرفهجویی در وزن این خودرو شدهاند. البته اگر به این تجهیزات نیاز داشته باشید باید به صورت آپشن آنها را سفارش دهید.
هیوندای هم ظاهراً میخواهد وارد بازار تراک ها شود. کانسپت سانتاکروز، یک وانت جذاب و سرگرمکننده است. طراحی این خودرو کمتر به تراک های خشن شباهت دارد. در واقع سانتاکروز از شورولت کلرادو کوچکتر است و ظرفیت بار کمتری هم دارد. در عوض مصرف سوخت 7.84 لیتری این خودرو جلب توجه میکند. انتقال نیرو در مدل استاندارد به دیفرانسیل جلو و به صورت اختیاری به چهار چرخ AWD میباشد.
طراحی توسط پیتر شرایر طراح ارشد کیا و هیوندای صورت گرفته است. یک موتور دیزلی توربوشارژر 2.0 لیتری با 190 اسب بخار قدرت و 406 نیوتن متر این خودرو را به حرکت در میآورد. از نکات جالب این خودرو، ترمزهای برمبو با کالیپرهای زرد رنگ و سبک بدنه با ساختار یکپارچه و ویژگیهای آفرود آن است. قیمت این خودرو در صورت عرضه به بازار زیر 20 هزار دلار خواهد بود.
اولین وانت تیتان در سال 2003 وارد جادهها شد. در سال 2007 با فروش 87 هزار دستگاه در جایگاه دوم پرفروشترین تراک ها قرار گرفت. اما امروزه با رقبایی تازهنفس، نظیر فورد F-150 با بدنه آلومینیومی، دیگر مجالی برای رقابت در تیتان وجود نداشت. به همین دلیل نیسان دست به کار شد و نسل دوم این خودرو را با موتور هشت سیلندر 5.0 لیتری دیزلی کامینز معرفی کرد. البته گزینههای دیگری از جمله موتور شش سیلندر نیز در دسترس خواهند بود.
شاسی و زیربنای این خودرو تقویت شده و کابین آن نیز برای 4 سرنشین فضای کافی دارد. این یک وانت بزرگ با فاصله بین دو محور 3.85 متر و ارتفاع 2.0 متر و عرض 2.05 متر و طول 6.17 متر محسوب میگردد.
موتور تیتان میتواند 310 اسب بخار نیرو در دور موتور 3200 و 752 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 1600 تولید کند که البته میزان قدرتان در برابر یک موتور هشت سیلندر بنزینی اندک به نظر میرسد اما گشتاور بالای آن جبران این کمبود را میکند.
یکی دیگر از خودروهای مورد توجه در نمایشگاه دیترویت امسال، تویوتا تاکومای جدید است. این خودرو با طراحی جدید و اسپرت، پس از ده سال نونوار شده است. موتور پایه تاکوما به عنوان یک وانت متوسط، یک پیشرانه 4 سیلندر 2.7 لیتری است که با یک گیربکس پنج سرعته دستی جفت میشود. یک موتور 3.5 لیتری شش سیلندر هم جایگزین موتور 4.0 لیتری قدیمی شده است.
سیستم تعلیق ارتقا یافته، قفل الکترونیکی و کنترل لغزش دیفرانسیل، چرخهای 16 تا 18 اینچی و تجهیزات مدرن ایمنی از جمله موارد قابل توجه این خودرو میباشند. بر روی کاغذ تاکومای جدید بسیار بهتر از قبل شده است اما باید در عمل منتظر رقابتان با GMC کانیون و شورولت کلردادو ماند.
بعد از معرفی دو کانسپت کراس بلو و کراس بلو کوپه در دو سال گذشته، نوبت سومین عضو این خانواده رسیده است. کراس کوپه، یک شاسیبلند مدرن، شیک، زیبا و آینده دار است. طراحی این خودرو تکامل یافته یک روند دوساله میباشد. کراس کوپه روی پلتفرم MQB فولکس ساخته میشود. این خودرو با دو ردیف صندلی و پنج سرنشین به صورت استاندارد و یک ردیف اضافه قابل عرضه است.
پیشرانه کراس کوپه GTE به صورت هیبریدی است و از یک موتور بنزینی 3.6 لیتری شش سیلندر با قوای 276 اسب بخار و دو موتور الکتریکی 54 و 114 اسبی تشکیل شده است. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 6 ثانیه میباشد. در حالی که مصرف سوخت آن تنها 3.36 لیتر در صد کیلومتر است. GTE احتمالاً نسل آینده فولکس توراگ خواهد بود.