نمایشگاه خودروی دیترویت، جایی که به شهر اتومبیل معروف است، در روز دوم هم پذیرای خودروهای جدیدی بود که بیشتر آنها را پیش از این هم کم و بیش دیده بودیم یا اطلاعات مختصری از آنها داشتیم. کادیلاک، اینفینیتی، لکسس و حتی لینکلن پیش از این هم به صورت مختصر یا کامل معرفی شده بودند. اما در اینجا نسخه نهایی آنها را از نزدیک دیدیم. در این روز همچنین کنفرانسهای مطبوعاتی مربوط به تولیدکنندگان برپا بود و کمتر خودروی جدیدی رونمایی شد.
دوستداران محیط زیست عاشق این خودرو خواهند شد زیرا تنها خروجی آن بخار آب است. موتور پیل سوختی FCV ارتقا یافته، 33 درصد کوچکتر شده و 134 اسب بخار قدرت تولید میکند و از همه مهمتر برد آن است که به 482 کیلومتر با هر بار سوخت گیری میرسد.
طراحی هوندا FCV نسبت به آخرین نسخه ای که در نمایشگاه توکیو دیدیم تغییری نداشته است. اما جمع شدن موتور و پیل سوختی در یکجا، باعث افزایش فضای داخلی آن شده است. طراحی داخلی این خودرو نیز جلوتر از زمان خود میباشد. فرمان بسیار خلاقانه و حذف همه دکمهها و کلیدها، یک کابین رؤیایی را برای این خودرو رقم زده است. قرار است این خودرو از ابتدای سال آینده وارد بازار شود. البته احتمالاً پیش از آن در بازار ژاپن به فروش خواهد رسید
اینفینیتی با سیستم نامگذاری جدید خود، Q60 را جایگزین G37 کوپه میکند. در واقع این یک خودروی کوپه 2+2 نفره زیبا و جسور است. اندازه خودرو نسبت به G37 اندکی افزایش یافته و البته ارتفاعان کمتر شده است. طراحی جلوپنجره و چراغها از زبان طراحی جدید اینفینیتی تبعیت میکنند. کابین نسبتاً ساده اما لوکس و موقر طراحی شده است.
نیروبخش این خودرو یک موتور شش سیلندر 3.0 لیتری با تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر دوقلو است. برخلاف انتظار این خودرو یک نسخه هیبریدی نیست و خبری از موتور الکتریکی در آن وجود ندارد. قدرت نهایی این پیشرانه چیزی حدود 400 اسب بخار خواهد بود. گرچه هنوز در این باره اطلاعاتی منتشر نشده است. به گفته اینفینیتی تا یک سال دیگر مراحل توسعه این خودرو تمام شده و راهی بازار خواهد شد.
سدان اسپرت لکسس را نمیتوان با کادیلاک CTS-V یا رقبای آلمانی آن مقایسه کرد اما این دلیلی بر مقلوب شدن آن یا بد بودن آن نیست. لکسس اصولاً خودرویی متفاوت در این زمینه است. با وجود طراحی منحصر به فرد با جلوپنجره بسیار بزرگ که تقریبا تمام جلوی خودرو را دربر گرفته، چراغهای بومرنگی و اگزوزهای چهار تایی، این خودرو با هیچ خودروی دیگری اشتباه گرفته نمیشود.
در زیر کاپوت این خودرو یک موتور 8 سیلندر با تنفس طبیعی به حجم 5.0 لیتر قرار دارد که 467 اسب بخار نیروی خروجی آن است و در برابر رقبا به شدت کم میآورد. این همان موتوری است که در کوپه RC نیز مورد استفاده قرار گرفته است. صفر تا صد این خودرو 4.3 ثانیه است و در 12.8 ثانیه مسافت 400 متر را طی میکند. ارتقای سیستم تعلیق برای دینامیک بهتر، چرخهای 19 اینچی آلیاژی، کیت بدنه آئرودینامیکی، استفاده از فیبر کربن و مواد مرغوب برای کاهش وزن و بهبود کیفیت کابین، از نکات قابل ذکر GS F میباشند. هرچند این خودرو در شتاب و سرعت و در پیست به گرد BMW M5 و مرسدس E63 نمیرسد اما خودرویی بسیار لوکس و راحت است.
در مورد خودروی سدان اسپرت کادیلاک قبلاً هم توضیح دادهایم و این خودرو تقریباً چیز ناگفته ای ندارد. رقابت با خودروهای آلمانی و به طور اخص BMW M5 و مرسدس E63 AMG از مهمترین اهداف معرفی چنین خودرویی میباشند. طراحی CTS-V تا حدودی گمراهکننده است زیرا ممکن است فکر کنید با یک سدان لوکس سنگین وزن مواجه هستید و نه یک خودرو در حد سوپراسپرتهای ایتالیایی!
موتور این خودرو با موتور کوروت Z06 تقریباً یکساناند. این موتور 8 سیلندر 6.2 لیتری با کمک سوپرشارژر قادر است 640 اسب بخار نیرو و 854 نیوتن متر گشتاور تولید نماید. یک گیربکس هشت سرعته خودکار نیز برای انتقال نیرو به چرخهای عقب در نظر گرفته شده است. چنین ارقام شگفتانگیزی باعث شدهاند تا بتوان با آن به شتاب صفر تا صد 3.7 ثانیه ای دست یافت. نهایت سرعت آن هم به 322 کیلومتر بر ساعت میرسد. از سویی تکنولوژی غیر فعال کردن سیلندرها در مواقع غیر ضروری باعث شده تا مصرف سوختان نیز به طور چشمگیری کاسته شود.
پورشه مدل تارگای خود را ا با قدرت بیشتری در مدل 4 GTS به نمایش گذاشته است. سقف شیشه ای بازشونده این خودرو یکی از موارد نادر تکنولوژی در حال حاضر است. انتقال نیرو به هر چهار چرخ، طراحی بدنه منحصر به فرد و نام تجاری پورشه را در کنار هم قرار دهید.
این خودرو به مناسبت 50 سالگی مدل تارگا، به صورت یک نسخه ویژه معرفی میشود. موتور شش سیلندر مسطحان قدرتمندتر شده و اکنون 430 اسب بخار نیرو دارد. نسبت قدرت به وزن در این خودرو اکنون به 3.63 کیلوگرم به ازای هر اسب بخار رسیده است. یک پکیج اسپرت ویژه هم برای این خودرو تدارک دیده شده است. شتاب صفر تا صد این مدل به 4.1 ثانیه میرسد. نهایت سرعت آن نیز 300 کیلومتر بر ساعت میباشد. گیربکس PDK نیز به صورت اختیاری عرضه میشود. برای خرید این مدل تارگا باید 133 هزار دلار پرداخت نمود.
نسخه آفرود دوج رام 1500 به عنوان یک وانت بزرگ همه جا رو با طراحی خشن و ویژگیهای خاص به نمایش گذاشته شد. این تراک دوکابین با سپرهای مخصوص، وینچ، ضربهگیرها و تایرهای ویژه مسیرهای سخت و فاصله 26 سانتی کف از سطح زمین، در هیچ جا شما را جا نخواهد گذاشت.
رام دو نوع موتور به شما پیشنهاد میکند که یکی 6 سیلندر 3.6 لیتری 305 اسبی و دیگری 8 سیلندر 5.7 لیتری 395 اسبی میباشند. فضای بزرگ کابین هم با طراحی خاصی با نشانهای دوج و رام و همچنین با روکشی از چرم مصنوعی پوشانده شده است.
به نظر میرسد گرد پیری از سیمای لینکلن در حال زدوده شدن است. مدل جدید کراس اوور MKX بر اساس پلتفرم فورد EDGE ساخته میشود و احتمالاً بهترین خودروی لینکلن برای خرید خواهد بود. MKX مدل 2016 از طراحی زیبایی سود میبرد که در عین حال لوکس و اسپرت است.
برای پیشرانه این خودرو از یک موتور 4 سیلندر اکوبوست 2.7 لیتری با توربوشارژر دوقلو بهره گرفته میشود. این پیشرانه 330 اسب بخار نیرو و 502 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که بیش از موتور 3.7 لیتری 300 اسبی سابق است و بهتر از چیزی است که در لکسس RX خواهید یافت.
در این خودروی لوکس لینکلن که برادر کوچکتر MKC میباشد. تجهیزات آن بروز شدهاند و مصرف سوخت معقولی دارد.