معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو با تشریح جزئیات قیمت تمام شده دنا، گفت: این رقم ۳۶ میلیون و ۳۶۶ هزار تومان است که با در نظر گرفتن هزینههای دیگر، فروش این خودرو با قیمت کمتر از ۴۶ میلیون تومان زیانده خواهد بود.
عبدالله بابایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در مورد تعیین قیمت دنا باید به هزینه تمام شده این خودرو توجه شود که چند عامل در مورد این مسئله مؤثر است.
وی توضیح داد: در آنالیز قیمتی ایران خودرو، هزینه مواد اولیه 31 میلیون و 134 هزار تومان، هزینه دستمزد تولید خودرو دنا 374 هزار و 800 تومان و هزینه سربار 4 میلیون و 800 هزار تومان محاسبه شده است و به این ترتیب بهای تمام شده تولید این خودرو حدود 36 میلیون و 366 هزار تومان برآورد میشود.
معاون فروش ایران خودرو ادامه داد: طبق این آنالیز، هزینه توزیع و فروش دنا یک میلیون و 380 هزار تومان، هزینه خدمات پس از فروش 2 میلیون تومان و هزینه اداری تشکیلاتی نیز 580 هزار تومان برآورد شده است.
به گفته بابایی، هزینه مالی مواد نیز 12 درصد از قیمت تمام شده خودرو یعنی معادل 2 میلیون و 600 هزار تومان است که در اصل، در تعیین قیمت 48 میلیون تومانی دنا از سوی ایران خودرو این هزینه لحاظ نشده است.
وی ادامه داد: قیمت تمام شده تولید دنا با احتساب 6 درصد سود کارخانه به 45 میلیون تومان میرسد که به این رقم باید 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده معادل 3 میلیون و 600 هزار تومان، 3 درصد عوارض شهرداری معادل یک میلیون و 350 هزار تومان و 40 هزار تومان بابت شمارهگذاری و 960 هزار تومان بابت پست مدارک خودرو و بیمه نیز اضافه شود.
وی تصریح کرد: در مجموع قیمت تمام شده دنا به 51 میلیون تومان میرسد که ایران خودرو بدون در نظر گرفتن هزینه مالی، قیمت 48 میلیون تومانی را برای این خودرو پیشنهاد کرده است.
معاون فروش ایران خودرو با بیان اینکه شورای رقابت معتقد است، قیمت دنا باید بر اساس قیمت سمند سورن محاسبه شود، اظهار داشت: 100 میلیارد تومان بابت طراحی دنا و قالبسازی آن هزینه شده و در واقع یک خودروی متفاوت از سورن تولید شده است و به همین دلیل نباید در تعیین قیمت دنا، نرخ سمند سورن را به عنوان پایه قیمتی لحاظ کنیم.
وی با بیان اینکه هزینه طراحی و قالبسازی دنا باید در مدت 3 سال مستهلک شود، گفت: اگر این هزینه در مدت 10 سال مستهلک شود، قیمت پیشنهادی ایران خودرو برای دنا حدود یک میلیون تومان کاهش خواهد یافت، اما در مقابل، تولید این محصول طولانی خواهد بود و انگیزهای برای تولیدات به روز وجود نخواهد داشت.
بابایی در مورد برنامه تولید دنا نیز گفت: پیشبینی میشود تا سال 97 حدود 60 هزار دستگاه دنا تولید شود، به طوری که تا پایان سال جاری 5 هزار دستگاه و اوایل سال آینده نیز 10 هزار دستگاه دنا تولید خواهد شد.
وی ادامه داد: در سالهای آینده نیز برنامه تولید 15 هزار دستگاه دنا را پیشبینی کردهایم.
معاون فروش ایران خودرو در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که اگر شورای رقابت در تعیین قیمت دنا بازنگری نکند، با توجه به هزینهای که برای طراحی و ایجاد خط تولید دنا صورت گرفته، ایران خودرو به راحتی نمیتواند خط تولید این خودرو را متوقف کند، چه برنامهای برای خریداران این خودرو دارید؟ نیز گفت: در صورتی که شورای رقابت در قیمت دنا بازنگری کند، تعهداتمان را در کمترین زمان پاسخ خواهیم داد، در غیر این صورت این محصول را به بازارهای صادراتی مانند عراق و سوریه صادر خواهیم کرد.
به گفته وی، در صورتی که شورای رقابت با قیمت پیشنهادی ایران خودرو برای دنا موافقت کند، این محصول در بازار با حاشیه مثبت یا منفی 5 درصد خرید و فروش خواهد شد و حاشیه قیمت بالایی برای آن وجود نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت دنا هنوز به ما ابلاغ نشده است، گفت: در صورت ابلاغ این قیمت، شاخصهای شورای رقابت را بررسی خواهیم کرد و در مورد آن نظر میدهیم.
بابایی افزود: اگر قیمت دنا کمتر از 46 میلیون تومان تعیین شود، تولید این خودرو زیانده خواهد شد و اگر این قیمت، 46 میلیون تومان تعیین شود، در واقع سود کارخانه صفر خواهد بود.