1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تاخیر در تحویل خودرو پایان ندارد

تاخیر در تحویل خودرو پایان ندارد

16 اسفند 1393
  • 1

زمانی که قصد خرید خودرو دارید توجه به دو نکته حائز اهمیت است نخست آنکه این خودرو از نظر قیمت در چه سطحی است و دیگر بحث کیفیت آن است اما اخیراً مسأله دیگری هم به این بخش اضافه شده و آن زمان تحویل خودرو است.

بازار خودروهای داخلی به علت تحریم و کمبود قطعه خریداران را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. ولی این نکته به خودروهای وارداتی هم تسری یافته است به گونه‌ای که تأخیر شش الی هفت ماه در تحویل به مقوله‌ای عادی برای شرکت‌های واردکننده تبدیل شده است.

در مورد خودروهای داخلی، تعداد محدودی بموقع یا با تأخیر چند روزه تحویل داده می‌شود اما در این میان خودروهایی هستند که به دلیل حجم پایین تولید و تقاضا با تأخیر پنج الی شش ماه روبه‌رو شدند. به عنوان مثال خودرو تندر 90 که به دلیل نبود قطعات در حد 20 الی 30 دستگاه در روز تولید می‌شود و متقاضیانی که قرار بود مهر ماه به خودرو ثبت‌نامی خود دسترسی پیدا کنند همچنان منتظر هستند.

خودرو دنا هم این روزها با بدقولی ایران‌خودرو روبه‌رو شده است. این خودرو که قرار بود از شهریورماه تحویل داده شود هنوز مشتریان خود را چشم انتظار گذاشته است. البته چند وقتی است که سری اول خودرو دنا به مردم داده شده است اما ضمن پایین بودن حجم خودروهای عرضه شده با پلاک 93 است. این اتفاق در حالی رخ داد که ایران خودرو تمام محصولات خود را در سال اسفند 93 سند 94 می‌زند. بنابران شمار قابل توجهی از مردم که این خودرو را ثبت‌نام کردند باید تا نیمه اول سال آینده صبر کنند این در حالی است که زمزمه افزایش قیمت آن نیز مطرح شده است.

سایپایی‌ها هم در بدقولی به مشتریان خود از ایران خودرو عقب نمانده‌اند. این مجموعه در حالی برای فروش خودرو تندر 90 ثبت‌نام‌های جدید انجام می‌دهد که هنوز مشتریان مهر و آبان نتواستند به خودروهای خود دسترسی پیدا کنند اما خودروی دیگر هم هست که گلایه ثبت‌نام‌کنندگان را سبب شده است.

از نیمه اول سال‌جاری سایپا برای فروش خودروهای چینی تبلیغات فراوانی کرد به گونه‌ای برای آنها نیز تسهیلات تا 20 میلیون تومان در نظر گرفت اما این خودروهای وارداتی هم با چالش تحویل ندادن به موقع روبه‌رو شده است. نیمه اول سال‌جاری تعداد قابل توجهی از مردم برای خرید خودرو چینی «چانگان» ثبت‌نام کردند. از این‌رو در مرحله اول 35 میلیون تومان و پس از آن تا حدود 82 میلیون تومان مابقی پول واریز شد. قرار بود آذرماه این خودرو‌ها تحویل داده شود اما اکنون سه ماه از موعد مقرر گذشته است و خبراز تحویل نیست هر چند که یکی از مدیران شرکت چانگان زمان تحویل را یکشنبه هفته جاری اعلام کرده است ولی به دلیل بدقولی‌های صورت گرفته نمی‌توان چنین زمانی را به ثبت‌نام‌کنندگان وعده داد. نکته دیگر در این بخش پرداخت نکردن جریمه است.

طبق قانون اگر از زمان تحویل خودرو بگذرد ثبت‌نام‌کننده باید جریمه آن را پرداخت کنند. دلیل تأخیر صورت گرفته که در مورد سایر خودروهای خارجی حادث شده، نبود خودروهای فرسوده است. به ازای شماره‌گذاری یک خودرو وارداتی باید بین سه تا چهار خودرو فرسوده از رده خارج شود. از آنجا که تعداد خودروهای اسقاطی در بازار کم است و صاحبان این‌گونه خودروها به دلیل گران شدن خودروها‌یشان تا 4 میلیون تومان از فروش دست کشیدند عملاً موضوع شماره‌گذاری خودروهای خارجی با وقفه روبه‌رو شده است. با توجه به وجود این مشکل تمام کسانی که خودرو خارجی خریداری می‌کنند باید مدت طولانی در انتظار بمانند که امکان اسقاط خودروهای فرسوده فراهم شود.



نظرات

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (16 اسفند 1393 ساعت 17:19)

    غیر از بدقولی دیگه از اینا چیزی ندیدیم