1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. پایان تولید وانت پیکان بعد از 48 سال

پایان تولید وانت پیکان بعد از 48 سال

19 اسفند 1393
  • 8
  • 12805

یکان وانت که گویی خاضعانه نظاره‌گر است خود را نباخته و همچنان متواضعانه و البته شکوهمندانه از سال‌ها یکه‌تازی حالا باید میدان را برای رقیب تازه نفس خود باز کند و به قول قدیمی‌ها کار را به جوان‌ترها بسپارد.

پیکان که چند سالی‌ است در موزه‌ها ژست پیشکسوتانه به خود گرفته است باید در کنار خود جایی برای برادر تنی خود باز کند تا کم‌کم از تنهایی در بیاید.

«آریسان» خود را بزک دوزک کرده است و استرس امروز را در موتور تازه نفسش حس می‌کند، چرا که باید لاستیک جای لاستیک پیکان‌وانتی بگذارد که بار چند برابری ظرفیتش را هم به دوش کشیده و خم به ابرو نیاورده است.

 پایان تولید وانت پیکان بعد از 48 سال

 

 پایان تولید وانت پیکان بعد از 48 سال

صبح امروز طی مراسمی با حضور مسئولان ارشد ایران‌خودرو،‌ ‌معاون وزیر صنعت،‌معدن و تجارت، رئیس پلیس راهور، رئیس سازمان ملی استاندارد و مسئولان سازمان محیط زیست تولید پیکان وانت متوقف و وانت «آریسان» (پی یو وان) جایگزین آن شد .

تولید پـیکان از سال 1346 در شرکت ایران خودرو آغاز شد و در حدود 40 سال تولید آن ادامه یافت. از سال 1346 پیکان با دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه شد و در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به آن اضافه شد و پیکان اتوماتیک نیز در سال 1349 به تولیدات افزوده شد. در سال 1350 و 1351 شش مدل پیکان تولید می‌شد که عبارت بود از دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک. درنهایت تولید پیکان درسال 1383 به اتمام رسید و پروندهٔ پیکان خودروی محبوب هر ایرانی بسته شد. عده‌ی بسیاری از مردم نیز معتقدند با وجود نقص‌هایی که پیکان دارد اگر هنوز هم پیکان تولید می‌شد آن را به پراید ترجیح می‌دادند و در مقایسه با پیکان و پراید خودروی پیکان را خریداری می‌کردند.

در این مراسم اکبرزاده - مدیر پروژه تولید وانت آریسان - اظهار کرد: طراحی این وانت جدید در داخل کشور صورت گرفته و قطعات آن کاملا داخلی است.

وی با بیان این‌که استاندارد آلایندگی این وانت یورو 4 و قدرت حمل بار آن بین 750 تا 830 کیلوگرم است، خاطر‌ نشان کرد: این وانت در دو مدل دوگانه‌سوز و تک‌سوز تولید خواهد شد.

مدیر پروژه تولید وانت آریسان ادامه داد: کپسول گاز مدل دوگانه‌سوز این وانت در زیر اتاق بار جانمایی شده و مشکل اشغال فضای صندوق از بین رفته است.

وی خاطر‌ نشان کرد: اتاق باز و کاربری این وانت با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان امکان تغییر دارد.

قرار است تولید وانت پیکان در عراق با هدف صادراتی ادامه داشته باشد.

 پایان تولید وانت پیکان بعد از 48 سال

 پایان تولید وانت پیکان بعد از 48 سال

 پایان تولید وانت پیکان بعد از 48 سال

 پایان تولید وانت پیکان بعد از 48 سال




نظرات

  • آرش فری آرش فری (20 اسفند 1393 ساعت 20:09)

    اگه یکبار توش نشسته باشین با من هم نظر هستین که تولید وانت پیکان از اولم اشتباهی بیش نبوده.هیچ فاکتور وانت بودنو نداشت.

    محمد پاینده محمد پاینده (11 مرداد 1394 ساعت 08:33)

    حدود 12-13 سال پیش با یه دونش رفتیم دور ایرانو گشتیم. الان فکرشو می کنم نمیدونم چه جوری تونستیم این کارو بکنیم. خیلی مرد بودیم اون موقعها...

  • گالاردو گالاردو (19 اسفند 1393 ساعت 22:28)

    خدایی این آریسان چیه!!! بعد 50 سال چشم انتظاری زشتی رفت و زشتی دیگر جایگزین شد!

  • پریسان پریسان (19 اسفند 1393 ساعت 22:08)

    خدا بیامرزتش.هم پیکان هم این وانت آبروی خودروسازی ایران رو حداقل تو دوام نگه داشته بودن.هرکی میخواست از دوام ماشین مثل بزنه اول اسم این انگلیسی رو میاورد.خدا رحمتش کنه

  • سپهر هیوندای سپهر هیوندای (19 اسفند 1393 ساعت 21:15)

    به این میگن فاجعه!48 سال یه ماشین بدون تغییر یعنی فاجعه.

  • حسین معمار حسین معمار (19 اسفند 1393 ساعت 16:47)

    ینی اینا رو میگین که 28 سال دیگم قراره پراید تولید بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • آفرین آفرین (19 اسفند 1393 ساعت 13:17)

    واقعا حیف شد ، خیلی ها داخل ایران خاطرات خوبی دارند ، نمیشه نگرش دارند ؟

    پوریا ایرانی پوریا ایرانی (19 اسفند 1393 ساعت 20:22)

    همینجوریش داریم خفه میشیم بعد میگی نگه هش داریم