سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا، تیبا هاچبک، ساینا، امویام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس ۶۰ و امویام ۵۵۰ همچنان در پایینترین سطح کیفی تولید میشوند.
پیش از این با بررسی گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای تولیدی در اردیبهشت ماه امسال گزارش شده بود که حدود ۱۰ مدل از خودروهای سواری داخلی در پایینترین سطح کیفی قرار دارند.
در این شرایط بررسی گزارش جدید ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی (خرداد ۱۳۹۶) نشان میدهد که تغییری در کیفیت این خودروها صورت نگرفته و برخی از محصولات تولیدی از سوی ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو همچنان در پایینترین سطح کیفی تولید میشوند.
این خودروها شامل سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا، تیبا هاچبک و ساینا (محصولات سایپا)، امویام ۱۱۰ اس و امویام ۵۵۰ (محصولات مدیران خودرو)، سمند، پژو پارس و پژو ۴۰۵ (محصولات ایران خودرو) و لیفان ایکس ۶۰ (محصول کرمان خودرو) هستند که تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کردهاند.
در مدل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره کسب میکنند. یک ستاره پایینترین سطح کیفی و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان میدهد.
این وضعیت در حالی است که کارشناسان با ادامه تولید خودروهای تک ستاره با سطح کیفی پایین مخالف بوده و معتقد هستند که تولید این خودروها باید متوقف شود.
سوال مهمی که پیش می آید این است که واقعا امکان خروج همه این خودروها از خط تولید به طور هم زمان به دلیل خالی ماندن سهم عمده ای از بازار فروش خودروی داخلی و نبود گزینه های جایگزین برای پر کردن این جای خالی در کشور وجود ندارد . همچنین شرکت های سازنده اقدامی در جهت بهبود کیفیت ساخت این خودرو ها انجام نمی دهند در حالی که قیمت آنها سال به سال هم افزایش پیدا می کند ، حال با این شرایط راه حل منطقی برای گذر از این معضل چه می تواند باشد ؟