یکی از دوستان، به من خبر داد که ایران خودرو، ساندرو هم تولید میکند! برای من که اخبار بازار خودرو را کمابیش تعقیب میکردم، کمی عجیب آمد. به نمایندگی ایران خودرو سر زدم، آنها هم این موضوع را تکذیب کردند. منتهی در بین پرس و جویم، یکی از فعالان بازار گفت شاید منظور، ال 90 بوده است. چرا که موتور ال 90 با ساندرو یکی است و فقط اتاق آن فرق میکند.
وقتی با تعجب من مواجه شد، ادعا کرد که هم اکنون 3 خودرو یا شاید بهتر باشد بگوییم 7 خودروی تولیدی ایران خودرو و سایپا که با آرم رنو تولید میشوند، موتور یکسان دارند! همین موضوع سبب شد تا پرس و جوی بیشتری بکنم. نتیجه تقریباً همان بود که او گفته بود. در حال حاضر، خودروهای ال 90 معمولی و پلاس که در ایران خودرو با دو نوع گیربکس معمولی و اتوماتیک تولید میشوند و هم چنین خودروهای پارس تندر و ساندرو (با دو نوع معمولی و استپ وی) همگی موتورهای یکسان (K4M) اما اتاقهای متفاوتی دارند. البته موتور ساندرو تفاوتهای اندکی با ال 90 دارد. در مجموع این گروه از خودروها توانسته اند به خوبی، سلیقههای مختلف مشتریان بازار را با یک تفاوت قیمتی حدوداً 10 میلیون تومانی به خود جلب کنند. در این شماره، نگاهی به تفاوتها و شباهتهای خانواده ال 90 در ایران خودرو و سایپا که شامل تندر 90 و پارس تندر است، خواهیم داشت.
ال 90 یا همان تندر 90 که از سالها قبل پا به ایران گذاشته است، ساخت داچیای رومانی است که یکی از زیرمجموعههای رنو به شمار میرود. این شرکت، از اقتصادی بودن به عنوان یکی از خصوصیات اصلی ال 90 یاد و هدف از تولید آن را کم مصرف و در عین حال ارزان بودن عنوان کرده بود. با این حال، کارشناسان از ظاهر نه چندان جذاب به عنوان یکی از ویژگیهای منفی آن یاد میکنند. این خودرو هم اکنون در دو کارخانه ایران خودرو و پارس خودرو تولید میشود. ویژگی بارز فنی این خودرو و خودروهای مشابه آن، برخورداری از موتور (K4M) است. اگر چه این دو شرکت نسخههای دیگری از این خودرو را هم تولید میکنند، اما به گفته فعالان بازار، نسخه معمولی آن در دو کارخانه که موسوم به E2 است، تفاوت چندانی با هم ندارد. جدول روبهرو، شرایط خرید این دو خودرو را نشان میدهد.
اما از گروه ال 90های E2، دو نوع خودروی دیگر در ایران خودرو تولید میشود که عبارتند از: ال 90 با گیربکس اتوماتیک و همین طور ال 90 با گیربکس معمولی و اتوماتیک، منتهی با ظاهر جدید تحت عنوان پلاس.
به طور خلاصه تغییرات ظاهری ال 90 پلاس نسبت به ال 90های معمولی به صورت زیر است:
طراحی جدید چراغهای جلو و عقب در تندر 90 پلاس نسبت به تندر 90 معمولی
طراحی جدید سپر جلو و عقب و جلو پنجره و همرنگ شدن آن با رنگ بدنه در تندر 90 پلاس
استفاده از آینههای جانبی جدید در تندر 90 پلاس که همرنگ بدنه بوده و بزرگتر هستند.
اضافه کردن یک نوار کرومی به پایین در صندوق عقب به همراه تغییر در قفل در صندوق عقب در تندر 90 پلاس
همرنگ شدن زه و دستگیرهها با رنگ بدنه در تندر 90 پلاس
تغییر در چراغ مه شکن جلو به همراه تغییر در ظاهر سپر جلو
اضافه شدن دو عدد شبرنگ در سپرهای عقب
اضافه شدن 4 سانتی متری طول خودرو در نسخه پلاس نسبت به معمولی
اگر چه ایران خودرو، جزئیات تندر 90 پلاس معمولی را هم منتشر کرده است، با این حال هم اکنون، تنها تندر 90 پلاس اتوماتیک در لیست "پیش فروش" این شرکت قرار دارد.
اما همان گونه که ایران خودرو، ال 90 پلاس را به عنوان نسخه سرو شکل یافته تر ال 90 معمولی معرفی کرده، پارس خودرو هم تغییراتی در ال 90 معمولی داده و نسخه به روز شده آن را با نام پارس تندر عرضه کرده است. به طور کلی، میتوان گفت پارس تندر غیر از دو مورد مشخص، تفاوت عمده دیگری با ال 90 معمولی ندارد. بر این اساس، پارس خودرو روی نقطه ضعف بزرگ این خودرو یعنی قسمت عقبش که نسبتاً برای تازه رانندهها غیر عادی و بلند بود، کار کرده است. هم چنین پیگیریهای ما از بازار نشان میدهد که در پارس تندرهای جدید و به خصوص تولید 96، نمایشگر دیجیتال مولتی مدیا نیز به آپشنهای این خودرو افزوده شده است.شرایط خرید این محصول نیز اعتباری بوده و موعد صدور دعوتنامه، برای نرخهای سود مشارکت متفاوت، آبان و آذرماه 96 عنوان شده است.
جدول زیر، جزئیات این شرایط را با فرض صدور دعوتنامه 100 روزه نشان میدهد.
یکی از ویژگیهای بارز ال 90، ایمنی این خودروست. طبق گزارش رسمی مرکز پژوهشهای مجلس که خردادماه امسال منتشر شده، این خودرو با کسب سه ستاره از 5 ستاره ایمنی توانسته است، لقب خودروی ایمن را به خود بگیرد. طبق این گزارش کارشناسی، قطعات داخلی تندر 90، طوری طراحی شده که هنگام تصادف فشرده شود. بنابراین میتوان گفت که این قطعات به طور جاذب ضربه طراحی و ساخته شده اند. هم چنین از آن جایی که مخزن سوخت در کف خودرو و به دور از کمک فنرها قرار گرفته، اگر تصادف از عقب رخ بدهد کمترین احتمال برای سوراخ شدن آن توسط اجزای کمک فنر وجود دارد. ضمن این که وجود یک لایه عرضی در پشت صندلی عقب، خطر ورود اشیا از صندوق عقب به کابین را محدود میکند. ساختار لانه زنبوری داشبورد هم که از پلی پرولین جاذب نیرو ساخته شده در اثر ضربه از جلو، خطر آسیب به زانو را کاهش میدهد.
آخرین گزارش شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران از خودروهای تولید شده در تیرماه نشان میدهد که خودروهای گروه ال 90 و همین طور ساندرو که موتوری مشابه با ال 90 داشته و محصول رنو است، در بین خودروهای با کیفیت محدوده قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان قرار گرفته اند. در این میان تندر 90 و پارس تندر سه ستاره کیفی را از آن خود کرده اند و خودروهای تندر 90 اتوماتیک پلاس، ساندرو، تندر 90 اتوماتیک و پارس تندر توانسته اند 4 ستاره کیفی را از آن خود کنند.