1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. میزان بدهی ایران‌خودرو و سایپا به قطعه‌سازان چقدر می باشد ؟

میزان بدهی ایران‌خودرو و سایپا به قطعه‌سازان چقدر می باشد ؟

21 آبان 1397
  • 10

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر ایران‌خودرو و سایپا حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت قطعات دریافتی به قطعه‌سازان بدهکارند.

حسن کریمی سنجری اظهار کرد: صنعت خودرو در وضعیت بسیار آشفته‌ای به سر می‌برد. در حال حاضر دغدغه و مشکل اصلی خودروسازی و به تبع آن قطعه‌سازی، پایین بودن قیمت‌های دستوری تعیین شده برای فروش محصولات این صنعت است که موجب شده تولید و فروش خودرو به جای سود برای خودروسازان و قطعه‌سازان، با زیان همراه باشد.

 میزان بدهی ایران‌خودرو و سایپا به قطعه‌سازان چقدر می باشد ؟

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی در بحث تامین مواد اولیه و قطعات دچار مشکل هستند چرا که قیمت‌های تعیین شده برای فروش، بسیار پایین‌تر از هزینه‌های تولید و بهای تمام شده است بنابراین بیشتر شرکت‌های خودروسازی به دلیل زیان‌دهی شرایط بقا برایشان فراهم نیست و به نظر می‌رسد که صنعت خودروسازی با سرعت بسیار زیادی در سراشیبی افتاده و به سمت نابودی پیش می‌رود.

این کارشناس صنعت خودرو اولویت کاری وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت را اینگونه اعلام کرد که وی باید هرچه سریع‌تر موضوع قیمت‌گذاری‌ خودرو براساس نرخ‌های تمام شده و واقعی را تعیین تکلیف کرده و اجازه دهد خودروسازان با فروش محصولاتشان به نرخ‌های واقعی، شرایط مالی خود را مقداری بهبود بخشند.

وی با بیان این‌که چند سالی است که قیمت‌گذاری‌های تحمیلی و غیرواقعی که توسط شورای رقابت صورت می‌گیرد، باعث زیان خودروسازان و ضعیف شدن این صنعت شده است، اظهار کرد: شورای رقابت یا هر سازمان دیگری که تعیین‌کننده قیمت‌ها در صنعت خودرو است، باید در نظر داشته باشد که در حال حاضر موضوع قیمت‌گذاری‌ها بسیار حائز اهمیت است چرا که خودروسازان دچار مشکلات عدیده‌ای به دلیل قیمت‌گذاری‌های غلط شده‌اند.

کریمی سنجری تصریح کرد: در حال حاضر دو خودروساز بزرگ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت قطعات دریافتی به قطعه‌سازان بدهکار هستند اما به دلیل این‌که محصولات خود را به قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر از قیمت تمام شده عرضه می‌کنند، دچار زیان سنگین ۵۰۰۰ میلیارد تومانی در سال جاری شده و پولی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان ندارند.

وی اظهار کرد: نتیجه این وضعیت ورشکستگی تعداد قابل توجهی از شرکت‌های قطعه‌سازی و بیکاری پرسنل شاغل در این شرکت‌ها است که موجب شده فرایند تولید قطعه و خودرو مختل و تیراژ تولید خودرو در نیمه نخست امسال حدود ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته باشد و تولید خودرو به نصف برسد.

چندی پیش رضا رحمانی در جریان بررسی صلاحیت وزرای صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با کسب ۲۰۳ رای موافق از مجموع ۲۶۵ رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) انتخاب شد.

منبع ایسنا


نظرات

  • فلاح فلاح (22 آبان 1397 ساعت 12:09)

    ازموده را ازموندن خطاست یادم باشد تصدی گیری دولتی تو تمام دنیا همینه اگه الان این دوتا شرکت مال بخش خصوصی بود شاید ما کمتر از هیوندا نبودیم

  • عادل عادل (22 آبان 1397 ساعت 09:50)

    پول ماشین رو پیش پیش میگیرن
    (خواب پول رو هم در نظر بگیرین)
    قطعه رو با نازلترین قیمت از قطعه ساز میگیرن
    پول قطعه ساز رو نسیه میدن
    (خواب این پول رو هم حساب کنید)
    قیمت خودرو هم که بسیار بیشتر از قیمت تمام شده هست
    (یعنی سود کلان از بابت هر خودرو)
    بعد هم تا کامل تسویه حساب نکنی ماشین بهت نمیدن
    پس: این حجم عظیم پول واین اهرم مالی بسیار بزرگ در این وسط صرف چه کاری میشه؟؟؟!!!!!!!!!
    چه کسی در این میان احمق است یا بقیه را احمق فرض کرده ؟؟؟!!!!
    ...

  • حسن حسن (21 آبان 1397 ساعت 21:45)

    تا وقتی ایران خودرو 30هزار نیرو داره ونصف این نیروها میرن برای خوابیدن تو شرکت واستراحت از این بهتر نمیشه معلومه ور شکسته میشه 4 نفر کارگر کار میمنند 40 نفر مفت مفت مچرخند تو شرکت

  • حسن حسن (21 آبان 1397 ساعت 21:37)

    تا وقتی ایران خودرو 30هزار نیرو داره ونصف این نیروها میرن برای خوابیدن تو شرکت واستراحت از این بهتر نمیشه معلومه ور شکسته میشه 4 نفر کارگر کار میمنند 40 نفر مفت مفت مچرخند تو شرکت

  • محمد محمد (21 آبان 1397 ساعت 21:18)

    پول کدام خودرو رو نگرفتن که حالا پول قطعه سازها رو نمی دن باجگیری به این می گن. کدام خودرو رو حداقل 10 برابر گرانتر از خودروهای جهانی به ملت نفروختن که حالا بدهکارن.

  • محمد محمد (21 آبان 1397 ساعت 17:20)

    اگر سود نداره اعلام ورشکستگی کنند مردم هم خیالشون راحت میشه به جاش میرند اسب و الاع میخرند سوار میشند تولیدش هم به صورت کامل در ایران انجام میشه احتیاج به ارز دولتی و واردات قطعه هم نداره هیچ کس هم ما رو نمی تون تحریم بکنه آلودگی هم نداره براب تولیدش هم مدیران تولیدش هم حقوق نجومی نمی گیرند ببینید چه قدر فایده داره تازه صادر هم میتونیم بکنیم و ارز آوری هم داره

  • عابد عابد (21 آبان 1397 ساعت 17:16)

    اگه خودروهای این دو خودرو ساز رو اگه آکبندشو به ضایعاتی ها بفروشی بهترین ماشیبنشو شاید بهت 2 میلیون تومن پول میدن ولی خودروسازها همین آهن پاره ها رو ارزونترینشو 21 میلیون تومان بهت میفروشن اونم با هزار جور شرایط و منتی که سرت میزارن والا اگه اجازه بدن مردم خودشون طراحی کنن و ماشین بسازن با این پولی که پای پراید میدن باور کنید ی ماشین با کیفیت و استاندارد 10 برابری میتونن بسازن اونوقت این شرکت های خودرو سازی با کمال وقاحت دم از زیان و ضرر میزنن گیرم که راست میگن ضرر کردن اما تقصیر کیه تقصیر مردمه یا مدیرانش یا کسانی که دزدی از این شرکت ها دست دارند

  • محمد محمد (21 آبان 1397 ساعت 14:43)

    شما به مدیران عامل شرکتهای بزرگ خودرو سازی دنیا بگو
    تو ایران 2 تا شرکت هست که ماشین رو از شما می خره ؛ مونتاژ می کنه و 100 درصد رو قیمت اون میذاره و به مشتری میفروشه بعد میگه زیان ده هستم . قول میدم وزنه می بندن به پاشون میپرن تو دریاچه نمک

  • عباس عباس (21 آبان 1397 ساعت 13:10)

    سلام خوب وقتی این دو شرکت اینجوری داره مدیریت می شه با اینکه اینقدر دولت از اونا حمایت می کنه و تعرفه واردات خودرو را اینقدر بالا نگه داشته به خاطر اینا پس چرا با این وجود باید این دو شرکت ضرر ده باشه به نظر من دندون خراب را باید از ریشه کند دور انداخت این دوشرکت را تعطیل کنند واردات خودرو بدونه تعرفه آزاد بشه نه دیگه اینقدر کشته می دیم و نه هوا آلوده می شه و‌ مردم همه راضی اند از مابه التفاوت مصرف بنزین ماشین های خارجی با این آشغالهای تولید داخل می شه حقوق همه کارگرهای این دو شرکت را داد و همه راضی اند

  • مهدی مهدی (21 آبان 1397 ساعت 12:05)

    سلام این بدهی اعلام شده مربوط به سالهای گذشته است که دلار خیلی پایین بود . ببینید چه شهر فرنگی بوده این شرکتهای خودروساز که الان میخوان از مردم این سوء مدیریت خود را جبران کنند