اگر از شما بخواهند در بین خودروسازان جهان فقط یک خودروساز را به عنوان مهمترین و تاثیر گذارترین خودروساز جهان معرفی کنید کدام را انتخاب خواهید کرد؟ تا حالا این سوال را از خود پرسیده اید؟
تویوتا که بزرگترین خودروساز در جهان است؟ یا جنرال موتورز که همین ادعا را دارد و به عنوان غول خودروسازی آمریکا شناخته میشود؟ شاید هم خودروساز موفق و قدرتمند اروپایی یعنی فولکس واگن ذهن شما را به خود مشغول کرده است؟ ممکن است دور از ذهن باشد ولی در نظر بعضی ها هم هیوندای مثل ققنوس از دل خاک برخاسته و تا رده چهارم بزرگترین خودروساز جهان اوج گرفته است. اما طبق گفته شرکت خدمات مالی مورگان استنلی هیچ کدام از این شرکتها ها مد نظر نیستند.
طبق نظر آنها جواب سوال فقط تسلاست .
این نتیجه به ظاهر شگفت انگیز در قالب گزارشی برای سرمایه گذاری توسط آنالیزور تحقیقات استلی مورگان، آدام جونز بدست آمده است. کارشناس موسسه استنلی در این باره گفته تسلا موتورز از کارخانه ای کوچک به مهمترین کارخانه اتومبیل سازی جهان مبدل گشته است.
جونز برای اثبات این گفته مدعی شده است که تسلا فقط نیرویی در حال رشد در محدوده خود نیست بلکه این شرکت به خودروسازان با قدمت تر تلنگری برای جدی گرفتن خودروهای الکتریکی وارد کرده است. همین کار تسلا باعث شده که دولت های محلی از تسلا درخواست کنن تا کارخانه جدیدش را در ایالت خود تاسیس کنند. این شرکت برای سازندگان با سابقه تر نیز به تامین باتری و تکنولوژی می پردازد.
شاید هم اکنون هر سهم تسلا در بازار بورس به قیمت 230 دلار معامله شود اما جونز قیمت هر سهم را 320 دلار ارزش گذاری می کند که علت آن را هم خط مشی صحیح کارخانه عنوان کرده است.
اگر حرف های جونز درست باشد و تمام برنامه های مدیران تسلا به ثمر بشیند، تسلا تا سال 2028 یک درصد از بازار خودرو را تصاحب خواهد کرد. اما آیا این اتفاق برای شناختن تسلا به عنوان مهمترین خودروساز جهان کافیست؟