پنجمین نسل از شاسیبلند سوبارو اوتبک به هیچ مسیری نه نمیگوید. همانند نام آن میتوان سرزمینهای دورافتاده را با آن کشف کرد. اوت بک در اصل یک واگن سوبارو لگاسی با ویژگیهای آفرود به شمار میرود. بنابراین میراث لگاسی را از اتاق جادار و امکانات نیز دریافت کرده است. رانندگی اوت بک برخلاف کراس اورها و SUV ها دقیقاً همانند استیشن واگنها میماند.
از سال 1994 تاکنون پنج بار این خودرو دستخوش تغییر شده است. مدلهای اولیه کاملاً مشابه استیشنها بودند اما مدل 2015 را باید یک کراس آور واگن به شمار آورد که ارتفاع سقف آن پایین است. چهره خودرو تا اندازهای شبیه به ولوو XC70 است اما 25 سانتیمتر کشیدهتر از هوندا CR-V و تویوتا RAV4 میباشد.
سوبارو با موتورهای بوکسر خود شناخته میشود. ویژگی این موتورها، نقطه ثقل پایین و لرزش کمتر آنهاست و در عوض تعمیر پذیری آنها نیز بهواسطه دسترسی مشکل، سخت تر است. برای اوتبک 2015 دو موتور قابل انتخاب است. موتور پایه 2.5 لیتری چهار سیلندر که خروجی آن 175 اسب بخار است و موتور شش سیلندر 3.6 لیتری که 256 اسب بخار قدرت دارد. هر دو پیشرانه از یک گیربکس با انتقال نیروی پیوسته CVT با امکان تعویض دستی توسط پدالهای روی فرمان بهره میبرند.
طبق معمول استراتژی سوبارو، همه خودروها به صورت چهار چرخ متحرک تولید میشوند (بهجز مدل کوپه اسپرت BRZ) بنابراین برخلاف سایر شاسی بلندهای بازار که مدلهای تک و دو دیفرانسیل دارند، سوبارو در مدل پایه هم دو دیفرانسیل است. مصرف سوخت مدل چهار سیلندر با وجود انتقال نیرو به چهار چرخ در شهر 9.41 لیتر و در جاده 7.33 لیتر و به صورت ترکیبی 8.4 لیتر در هر صد کیلومتری باشد. این نشان از بهبود مصرف سوخت نسبت به مدلهای قبلی (9 لیتر مصرف ترکیبی) دارد. مدلهای شش سیلندر 10.69 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت ترکیبی شهر و جاده سوخت مصرف میکنند.
ماهیت سوبارو اوتبک، یک خودروی آفرود است. بنابراین تنظیمات تعلیق و فرمان آن برای همین شرایط بهینه شدهاند. فرمان با نیروی الکتریکی، بازخوردی عالی و سریع دارد. شاسی و بدنه تقویت شدهاند. بهواسطه ستونهای باریک، دید به بیرون فوقالعاده است. البته دید عقب نیز خوب است و با یک دوربین دید عقب بهتر هم شده است. حرکت حتی روی سطوح زبر نیز با آرامش صورت میگیرد البته مقداری صداهای اضافی شامل صدای باد در جلو و در برخورد با آینهها شنیده میشود.
مدل 2.5 لیتری تنها در 9.3 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد. حرکت آن در بزرگراه با حالتی اطمینانبخش همراه است. گیربکس CVT نیز به خوبی تنظیم شده است. با اندکی فشار به پدال گاز، دور موتور تا 5500 بالا میرود. اما با این وجود در مناطق کوهستانی و ارتفاعات با افت خروجی مواجه است و بهتر است مدل 3.6 لیتری شش سیلندر را برای ساکنان این مناطق پیشنهاد کرد.
با وجود فاصله 22.1 سانتیمتری کف خودرو از زمین، عبور از مسیرهای جنگلی و یا با موانع، آسان است. در طول آزمایش تنها یکبار جلوی خودرو در سراشیبی تند به مانع برخورد و خراشیده شد. در کنسول میانی دکمهای برای فعالسازی ترمز موتور در مسیرهای شیبدار وجود دارد که به آسانی با پدال ترمز عملکرد آن فعال میشود.
صندلیهای جلو با فضای عالی و راحتی فوقالعاده در تمام طول روز از خستگی جلوگیری میکنند. با این حال افراد بلند قد ممکن است آرزوی جای پای بیشتری را داشته باشند. با وجودی که با یک واگن روبروییم اما فضای سر برای راننده و مسافران کاملاً خوب و کافیست. اما آنچیزی که در ردیف دوم شما را شگفتزده میکند، نه فضای سر یا پا بلکه عرض فراوان آن است که باعث میشود سه فرد بزرگسال به راحتی روی صندلیهای عقب جای گیرند.
فضای پشت صندلیهای عقب 1005 لیتر گنجایش دارد و البته با خواباندن صندلیها تا 2075 لیتر هم افزایش مییابد.سیستم تهویه چند ناحیهای، صفحه نمایش 7 اینچی (6.2 اینچی در مدل پایه)، شکاف ویژه تلفن همراه، مواد مرغوب داخل کابین و تزئینات آلومینیومی یا چوبی از ویژگیهای داخلی این خودرو به شمار میآیند.
سوبارو اوتبک 2015 با کیسه هوای جدید کوسن صندلی در کنار ایربگ های سنتی در جلو، پردهای و زانو، سنسور زاویه غلطش خودرو، سیستم تشخیص نقاط کور، هشدار ترافیک متقابل، سیستم دوربین انحصاری سوبارو برای ایمنی و جلوگیری از تصادف و برخورد از جلو، کروز کنترل تطبیقی، دوربین دید عقب با زاویه دید وسیع و تجهیزاتی از این قبیل یک خودروی امن به نظر میرسد. هنوز نتایج تست تصادف موسسه IIHS برای اوت بک 2015 منتشر نشده است.
با وجود رقبایی در همین بازه قیمتی نظیر هوندا CR-V تجهیزات بهتر سوبارو و در مقایسه با تویوتا روفور عملکرد خارج از جاده بهتر آن را میتوان ذکر کرد. آئودی آلرود (Allroad) و ولوو XC70 با وجود قیمت بالاتر از سوبارو در بخشی از قسمتها نظیر سواری خارج از جاده یا فضای بار در ردهای پایینتر از آن قرار میگیرند.
سوبارو اوتبک 2015 خودرویی است که میتوان با آن به همه جا رفت و در عین حال بسیار راحتتر از لندروور و جیپ است. مصرف سوختی رقابتی و مناسب دارد. و شاید اگر موتور چهار سیلندر آن قدرت بیشتری در کنار گیربکس CVT ارائه میکرد، میتوانست باز هم فراتر از باشد.