شاید در دوران کودکی پوستر کانتاش را به دیوار چسبانده بودید و احتمالاً شما میدانید که میورا یک سوپرکار اصیل بوده است اما آیا میدانید که ارتباط مستقیمی بین میورا و خودروهای ایندی مدرن وجود دارد؟! و آیا میدانید که فروچیو لامبورگینی کار خود را با ساخت تراکتور شروع کرد؟ برای بزرگداشت مردی که در 20 فوریهٔ سال 1993 از دنیا رفت، ما کتابها را زیر و رو کردیم و 18 نکتهٔ جالبی که احتمالاً از آن بیخبرید را برای شما فراهم نمودهایم. امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.
در خلال جنگ جهانی دوم، او در جزیرهٔ رودز Rhodes اقامت گزید و به عنوان سرپرست تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه برای نیروی هوایی رویال ایتالیا انجام وظیفه میکرد. نیازی به گفتن نیست که او در میانهٔ جنگ، قطعات به درد نخور و قراضه را به خوبی تعمیر و سرهم بندی میکرد و قطعات یدکی را نیز حفظ میکرد. او به سرعت شهرت و اعتبار زیادی را به عنوان یک مکانیک چیره دست به دست آورد. حتی در همان زمانها تونی استارک یک راکتور Reactor را در یک غار ساخت!
به خاطر تجربه ای که در جنگ به دست آورده بود، زمانی که فروچیو به خانه برگشت، شروع به ساخت و تعمیر تراکتور نمود. مردم این تراکتورها را دوست داشتند و به همین دلیل کار او رونق یافت. امروزه دیگر این تراکتورها جزئی از همان کمپانی نیستند اما لامبورگینی Trattori هنوز هم توسط همان شرکتی که گالاردو و مزراتی MC12 خلق میکند طراحی میشود.محدودهٔ قیمتی این تراکتورها از 30000 دلار تا 300000 دلار است. تنها سؤال باقی مانده این است که آیا همسایهتان هنوز هم برای خرید یک لامبو به شما پول قرض خواهد داد؟!
مشهور است که فروچیو یک فراری 250GT خرید و بعد از اینکه فهمید کلاچ خودرو از همانهایی است که او در محصولات خود استفاده میکند به مرکز کارخانهٔ فراری در مارانللو رفت. او مؤدبانه از انزو فراری خواست که آن قطعه را برایش عوض کنند اما انزو فراری جواب داد که:”تو فقط یک سازندهٔ احمق تراکتور هستی! چگونه ممکن است که چیزی دربارهٔ خودروهای اسپرت بدانی؟!” مثل هر ایتالیایی غیرتی، او آب دهان خود را به زمین انداخت، از آنجا بیرون رفت و طراحی خودروی اسپرت خود را شروع کرد.4 ماه بعد او از لامبورگینی 350GTV پردهبرداری کرد.
350GTV ممکن است که اولین لامبوی جهان باشد و در نهایت این خودرو منجر به خلق دستهٔ تازه ای از سوپرکارها شد. اما در زمان اولین رونمایی از 350GTV در تورین اتوشو، حتی کارهای آن تمام نشده بود، بنابراین آنها چندین تکه آجر را در جایگاهی که موتور باید قرار میگرفت گذاشتند و در تمام طول برگزاری نمایشگاه کاپوت آن را بسته نگاه داشتند!
Gian Paolo Dallara بسیاری از کارهای مربوط به شاسی و مهندسی میورا را انجام داد. سپس او قبل از اینکه شرکت مهندسی مسابقات خودش را تأسیس نماید به F1 رفت که این کار به ساخت شاسی هر خودروی ایندی که امروزه میبینید منجر شد.
امروزه این خودروها توسط کسانی مثل نیکولاس کیج و چی لنو خریده میشوند اما در دههٔ شصت میلادی این خودروها توسط افرادی چون فهد پادشاه سعودی و شاهزاده فیصل، رود استوارت، دین مارتین و فرانک سیناترا رانده میشدند. فرانک سیترا جملات معروفی دربارهٔ میورای نارنجی رنگ خود با صندلیهای روکش شدهٔ گراز وحشی داشت:
شما یک فراری را زمانی میخرید که میخواهید کسی باشید. شما یک لامبورگینی را زمانی میخرید که کسی هستید.
تولد فروچیو در 28 آپریل بود که به این معنی بود که او متولد برج ثور (از صورتهای فلکی-تاروس به معنی گاو نر است.) بود. این صورت فلکی به شکل یک گاو نر است و به همین دلیل لامبورگینیها به این نام و شکل معروف شدهاند. البته خوب است که او در اواخر فوریه و اوایل مارس به دنیا نیامده بود چون معلوم نبود که در آن صورت با دیدن یک لامبورگینی چه حسی پیدا میکردیم!
در سال 1987، کرایسلر لامبورگینی را خرید و با استفاده از طراحان آمریکایی شروع به ساختان نمود.آنها مدل دیابلو را تکمیل کردند و سپس یک لامبوی 4 در را طراحی کردند که پورتوفینو نام گرفت. خوشبختانه این مدل هیچ گاه از فاز کانسپت بیرون نیامد.
زمانی که رئیس برتونه دیزاین برای اولین بار کانسپتی را که میرفت پرچمدار لامبورگینی باشد را دید، با تعجب و خوشحالی و با لهجهٔ محلی خود گفت:”کانتاش!” حکایتها دربارهٔ معنی دقیق این کلمه متفاوت است که البته از بیان آنها معذوریم.
مدل LM002 نام خودمانی رامبو لامبو را به خود گرفت زیرا افرادی مثل سیلوستر استالونه سوار آن میشدند.آنها عموماً فقط با انجین 12 سیلندری کانتاش به بازار میآمدند اما یک راه بهتر وجود داشت و آن استفاده از موتورهای قایق ساخت Motori Marini Lamborghini بود که بیش از 700 اسب بخار قدرت تولید میکردند.
در این رابطه موتورهای Motori Marini Lamborghini در زمرهٔ باشکوهترین موتورهای احتراق داخلی هستند که تاکنون ساخته شدهاند. با حجم موتور 8.1 لیتر، تولید 775 اسب بخار کار ساده ای است.
لامبورگینی دو دستگاه از مدلهای تمام چرخ متحرک خود را به پلیس بزرگراه ایتالیا اهدا کرده است.
خورد کردن و تکه تکه شدن لامبورگینی میورای آقای Jim Glickenhaus توسط Miles Davis در سر صحنه معروف بوده است.
طبق گفتههای یکی از طراحان آونتادور، طراحی این مدل از جنگندههای F22 ،F35 ،B2 و “پاهای دندانه دار و سبز و درخشان سوسکهایی الهام گرفته شده است که در موقع له کردن آنها، بوی بدی به مشام میرسد.”
مدلهای سوپر تروفئوی لامبورگینی برای کسانی که فقط میخواهند حدود 30000 هزار دلار را برای یک مسابقه خرج کنند طراحی شدهاند. شما آموزشهای زیادی میبینید و یاد میگیرید که چگونه با لامبورگینی در پیست بتازید بدون آنکه نیازی یه تغییر در لباس زیر خود داشته باشید. شاید!
به لطف نقشههای گوگل و سیستم جستوجوی بی پایان آن، شما میتوانید همین الآن بازدیدی از کل موزهٔ لامبورگینی داشته باشید بدون آنکه حتی لباس رسمی بر تن داشته باشید!
آکادمی زمستانی لامبورگینی به شما یاد میدهد که چگونه لحظات لذت بخشی را با راندن لامبوهای 700 اسب بخاری در برف و یخ تجربه نمایید. در زمستان، چیز خاصی وجود ندارد اما برف و یخ فراوان است. تجربهء این برنامه به طور شگفتانگیزی مقرونبهصرفه است مگر اینکه با مانعی برخورد کنید.
داج وایپر در اواخر دههٔ هشتاد توسعه داده شده است، هنگامی که کرایسلر لامبورگینی را در اختیار گرفته بود. به جای آن که یک موتور سادهٔ کامیون را روی خودرو قرار دهند، داج نسخهٔ آلومینیومی قالب لامبورگینی را برای پروتوتایپ خود به وجود آورد. این مدل قابل استفاده نبود اما یک جایی در دیترویت کلاً کنار گذاشته شد و این لامبورگینی بود که به وایپر قدرت بخشیده بود.
تصحیح: در گذشته به اشتباه بیان شده بود که میورا به عنوان خودروی بدون موتور رونمایی شده است در حالی که این طور نبود و اسم آن مدل 350GTV بود.