جگوار E-type کلاسیک، سبک‌وزن و استثنایی

22 مرداد 139313:06
3 دقیقه


جگوار E-type کلاسیک، سبک‌وزن و استثنایی

فولکس توآرگ، شاسی‌بلند متفاون فولکس واگن

مدل جدید جگوار E-type سبک‌وزن به یاد مدل مشهور 1961 این خودرو و با همان شمایل و طراحی در گردهم آیی پبل بیچ کالیفرنیا معرفی می‌شود. اگر به دهه 60 میلادی بازگردیم، این خودروی اسپرت انگلیسی را در انواع کوپه و رودستر خواهیم یافت. خودرویی محبوب و زیبا که توانست به فروش 70 هزار دستگاه دست یابد. اما برای نسخه یادبود آن نباید انتظار چنین فروشی را داشته باشید زیرا تنها 6 دستگاه از این خودرو در مجموع ساخته خواهد شد و قیمت هر کدام آن‌ها بیش از یک میلیون دلار می‌باشد.

تولید دوباره E-type بدین دلیل است که رد سال 1963 قرار بود 18 دستگاه از مدل ویژه GT این خودرو ساخته شود که نهایتاً تنها 12 دستگاه تولید شد و اکنون جگوار برای ساخت 6 دستگاه باقی مانده، زمان را مناسب دیده است.

جگوار E-type برای مسابقه دادن طراحی شده بود. مدل جدید این خودرو هم با وفاداری کامل به نسخه اصلی ساخته می‌شود. بنابراین مشخصات آن دقیقاً با مدلهای 1963 یکی خواهد بود. این موضوع به صاحبان این خودرو اجازه می‌دهد در مسابقات مربوط به خودروهای کلاسیک شرکت کنند.

قدرت موتور E-type از یک موتور شش سیلندر خطی 3.8 لیتری با بلوک آلومینیومی استخراج می‌گردد. این پیشرانه 335 اسب بخار قدرت و 280 پوند فوت گشتاور تولید می‌کند. انتقال این نیرو نیز توسط یک گیربکس چهار سرعته دستی صورت می‌گیرد. این موتور در جگوار D-type باعث پیروزی‌هایی در مسابقات لومانز 1957 شده بود. با این وجود اگر این مشخصات را با یک موتور امروزی مقایسه نمایید، همچنان از توانایی‌های این موتور در شگفت خواهید ماند.

نکته بسیار مهم در این نسخه، استفاده از ساختار بدنه آلومینیومی است که باعث می‌شود وزن آن نسبت به یک نسخه استاندارد، 114 کیلوگرم کمتر باشد. مهندسان جگوار حتی برای اجتناب از تولید بدنه آلومینیومی به روش‌های مدرن، از شیوه‌هایی که در ساخت مدل‌های جدید F-type و XJ بهره گرفته می‌شود، استفاده نکرده‌اند.

برای ساخت این خودرو ابتدا سطوح داخلی و خارجی مدل اصلی به صورت دیجیتال، اسکن شد. این باعث شده تا نسخه جدید کاملاً آینه ای از نسخه قدیمی آن باشد. اکثر پانلهای بدنه در مرکز مهندسی جگوار در وایتلی به صورت دست‌ساز ساخته شده و سپس برای مونتاژ به سایت براونز لین منتقل می‌گردد.

در ساختار تعلیق این خودرو از تعلیق جناقی استخوانی در جلو و همراه با تنظیم در چرخ‌های عقب استفاده شده است. این روش باعث انتخاب بهترین تنظیم در شرایط مسابقه می‌باشد. فرمان دندانه و شانه ای خودرو نیز دقت عمل بالایی را نشان می‌دهد که برای مسابقات ضروری است. چهار چرخ 15 اینچی آلومینیومی همراه با تایرهای دانلوپ نیز وظیفه حرکت این خودرو را بر عهده دارند. در داخل کابین از صندلی‌های با فریم آلومینیومی، فرمان با غربیلک چوبی و استارت دکمه ای بهره گرفته شده است. حال و هوای قدیمی و عاری از تجهیزات کابین بسیار دیدنی است. روکش چرم، آلومینیوم بدون پوشش و پیچ‌ها و پرچ‌ها و جوش‌های آشکار را نیز باید از موارد جالب آن دانست.

توجه جگوار به یک خودروی کلاسیک و بازسازی آن در کنار پروژه‌های جدید این شرکت که خودروهای مدرن‌تر و اسپرت تری می‌باشند، قابل تحسین است.

منبع: netcarshow.com