وقتی صحبت از هاچبکهای داغ است، در اذهان همه تصویری از یک فولکسواگن یا نهایتاً فورد فوکوس تداعی میشود. اما خودروهایی کمتر شناخته شده نیز میتوانند خود را به این معیار و حتی بالاتر از آن برسانند. ولوو C30 یکی از همین خودروهاست.
کوچکترین عضو خانواده ولوو، C30 از سال 2006 وارد بازار شده است. این خودروی سه درب را میتوان یک هاچبک اسپرت یا حتی یک شوتینگ بریک به حساب آورد. پلتفرم این خودرو متعلق به فورد C1 میباشد و تا حد زیادی به نسخههای هاچبک مدلهای دیگر ولوو نظیر S40, V50 و C70 شباهت دارد.
نسخه بررسی شده از نوع R دیزاین میباشد. این مدل ویژگیهایی چون نشان R-Design روی جلوپنجره مشبک، آینههای جانبی با طرح فلزی، کیت بدنه با اسپویلر جلو و عقب، اسکرت های کناری همرنگ بدنه و کاهش ارتفاع 10 میلیمتری، چرخهای 17 اینچی 5 پره آلومینیومی (18 اینچی اختیاری)، اسپویلر درب عقب، دو عدد خروجی اگزوز 90 میلیمتری اسپرت از جنس کروم، لوازم و تریم داخلی دو رنگ با روکش چرم، نقش برجسته R-Design در روی پانل، صندلیها و فرمان، پدالهای آلومینیومی اسپرت، فرمان اسپرت با روکش چرمی و امکاناتی از این قبیل را دارا میباشد.
بسیاری از این تغییرات توسط بازوی اسپرت کارخانه ولوو یعنی پولستار تدوین شدهاند. ولوو C30 T5 در آخرین نسخه با تغییر ECU و کنترل جریان سوخت و افزایش فشار توربوشارژر، قدرت و گشتاور بیشتری را ایجاد میکند که باعث عملکرد و شتاب بهتری میگردد. در حالی که هیچ تأثیر منفی روی مصرف سوخت و گازهای آلاینده ایجاد نشده است.
موتور 5 سیلندر 2.5 لیتری C30 قادر است با کمک توربینهای خود 250.7 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر تورک استخراج کند. مدلهای معمولی غیر R-Design بدون تیون پولستار تنها 227 اسب بخار قدرت داشتند. این موتور فوقالعاده قدرتمند و مدرن، تنها 8.7 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر برای مدل گیربکس دستی و 9.4 لیتر در مدل گیربکس خودکار مصرف خواهد کرد. میزان گازهای آلاینده تولیدی آن 208 گرم در هر کیلومتر میباشد که ممکن است با استانداردهای یورو 6 چندان تطابقی نداشته باشد.
با وجود چنین پیشرانهای میتوان انتظار عملکردی هیجانانگیز را از این خودرو داشت. شتاب صفر تا صد در مدل دنده دستی 6.3 ثانیه و برای مدل پنج سرعته اتوماتیک، 6.8 ثانیه است.
با وجودی که پولستار میگوید، تیون آنها تأثیری روی مصرف سوخت نگذاشته اما علاقه به فشردن پدال گاز باعث میشود تا بابت سرعت بالاتر، مصرف سوخت بیشتری هم داشته باشید که از عوارض سواری با یک خودروی اسپرت جذاب است.
متأسفانه دینامیک رانندگی و عملکرد ترمزها به اندازه فشردن پدال گاز مفرح نیستند. کلاچ و فرمان بسیار سبک به نظر میرسند و ترمزها کسل کننده و پر سروصدا هستند. گیربکس شُل هم باعث کاهش اعتماد به نفس رانندگی میشود.
با توجه به قیمت بالای این خودرو انتظار عملکردی تند و تیزتر برای شکست فولکس گلف GTI از آن میرود. در عوض ولوو بیش از حد روی یک ویژگی خاص تمرکز میکند. ایمنی، ویژگی بسیار حیاتی و مهمی است که ولوو در آن پیشتاز است. انواع سیستمهای ایمنی فعال و غیر فعال، تقویت کابین، ضربهگیرهای متعدد و سامانههای جذب نیرو، کیسههای هوا و طراحی مناسب برای کاهش آسیبهای سرنشینان و حتی عابران پیاده در هنگام تصادف در این خودرو نیز لحاظ شدهاند.
ورود به کابین با طراحی روشن و فضای بزرگ همراه است. راننده در موقعیت مناسبی قرار میگیرد و حرکت ریلی صندلیهای جلو امکان ورود سرنشینان پشتی را نه به راحتی تمام فراهم میسازد. طراحی خودرو به گونه ایست که کابین بزرگ و پرنور به نظر میرسد و دید به اطراف نیز مناسب میباشد. حتی با وجود سنسور پارکینگ، کمتر نیازی به استفاده از آن احساس میشود. یک سیستم صوتی استریو با هشت بلندگو به صورت استاندارد روی این خودرو قرار گرفته است. با پرداخت اضافه میتوان از سیستم 10 اسپیکره نیز بهره گرفت. فضاهای ذخیرهسازی در کابین محدودند. کلیدهای داشبورد بسیار با کیفیت اما عملکردی قدیمی دارند. یک صفحه نمایش بسیار کوچک برای نمایش اطلاعات نظیر مصرف سوخت و کامپیوتر سفری و غیره نیز در نظر گرفته شده است. طراحی کنسول، داشبورد و کابین نیز بیش از حد ساده و بی روح به نظر میرسد.
قیمت پایه 25 هزار قیمت مدل فول اتوماتیک R دیزاین 32850 دلار میباشد. در مجموع میتوان پیشرانه قدرتمند و سرحال، کیفیت داخلی مناسب، ایمنی ممتاز، سیستم صوتی خوب و فضای داخلی مناسب را از مزایای ولوو C30 دانست. از سوی دیگر میتوان به دینامیک رانندگی، ترمز و گیربکس ناامیدکننده، قیمت بسیار بالا نسبت به رقبا و طراحی ظاهری قدیمی آن خرده گرفت. با این وجود شاید بتوان به جای لقب هاچ بک داغ، به آن لقب ولرم داد. تولید این خودرو در حال حاضر متوقف شده است.