1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ولوو C30، یک هاچبک ولرم سوئدی

آخرین اخبار


ولوو C30، یک هاچبک ولرم سوئدی

19 شهریور 1393
  • 16
  • 13591

وقتی صحبت از هاچ‌بک‌های داغ است، در اذهان همه تصویری از یک فولکس‌واگن یا نهایتاً فورد فوکوس تداعی می‌شود. اما خودروهایی کمتر شناخته شده نیز می‌توانند خود را به این معیار و حتی بالاتر از آن برسانند. ولوو C30 یکی از همین خودروهاست.

کوچک‌ترین عضو خانواده ولوو، C30 از سال 2006 وارد بازار شده است. این خودروی سه درب را می‌توان یک هاچ‌بک اسپرت یا حتی یک شوتینگ بریک به حساب آورد. پلتفرم این خودرو متعلق به فورد C1 می‌باشد و تا حد زیادی به نسخه‌های هاچ‌بک مدل‌های دیگر ولوو نظیر S40, V50 و C70 شباهت دارد.

نسخه بررسی شده از نوع R دیزاین می‌باشد. این مدل ویژگی‌هایی چون نشان R-Design روی جلوپنجره مشبک، آینه‌های جانبی با طرح فلزی، کیت بدنه با اسپویلر جلو و عقب، اسکرت های کناری همرنگ بدنه و کاهش ارتفاع 10 میلی‌متری، چرخ‌های 17 اینچی 5 پره آلومینیومی (18 اینچی اختیاری)، اسپویلر درب عقب، دو عدد خروجی اگزوز 90 میلی‌متری اسپرت از جنس کروم، لوازم و تریم داخلی دو رنگ با روکش چرم، نقش برجسته R-Design در روی پانل، صندلی‌ها و فرمان، پدال‌های آلومینیومی اسپرت، فرمان اسپرت با روکش چرمی و امکاناتی از این قبیل را دارا می‌باشد.

بسیاری از این تغییرات توسط بازوی اسپرت کارخانه ولوو یعنی پولستار تدوین شده‌اند. ولوو C30 T5 در آخرین نسخه با تغییر ECU و کنترل جریان سوخت و افزایش فشار توربوشارژر، قدرت و گشتاور بیشتری را ایجاد می‌کند که باعث عملکرد و شتاب بهتری می‌گردد. در حالی که هیچ تأثیر منفی روی مصرف سوخت و گازهای آلاینده ایجاد نشده است.

موتور 5 سیلندر 2.5 لیتری C30 قادر است با کمک توربین‌های خود 250.7 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر تورک استخراج کند. مدل‌های معمولی غیر R-Design بدون تیون پولستار تنها 227 اسب بخار قدرت داشتند. این موتور فوق‌العاده قدرتمند و مدرن، تنها 8.7 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر برای مدل گیربکس دستی و 9.4 لیتر در مدل گیربکس خودکار مصرف خواهد کرد. میزان گازهای آلاینده تولیدی آن 208 گرم در هر کیلومتر می‌باشد که ممکن است با استانداردهای یورو 6 چندان تطابقی نداشته باشد.

با وجود چنین پیشرانه‌ای می‌توان انتظار عملکردی هیجان‌انگیز را از این خودرو داشت. شتاب صفر تا صد در مدل دنده دستی 6.3 ثانیه و برای مدل پنج سرعته اتوماتیک، 6.8 ثانیه است.

با وجودی که پولستار می‌گوید، تیون آن‌ها تأثیری روی مصرف سوخت نگذاشته اما علاقه به فشردن پدال گاز باعث می‌شود تا بابت سرعت بالاتر، مصرف سوخت بیشتری هم داشته باشید که از عوارض سواری با یک خودروی اسپرت جذاب است.

متأسفانه دینامیک رانندگی و عملکرد ترمزها به اندازه فشردن پدال گاز مفرح نیستند. کلاچ و فرمان بسیار سبک به نظر می‌رسند و ترمزها کسل کننده و پر سروصدا هستند. گیربکس شُل هم باعث کاهش اعتماد به نفس رانندگی می‌شود.

با توجه به قیمت بالای این خودرو انتظار عملکردی تند و تیزتر برای شکست فولکس گلف GTI از آن می‌رود. در عوض ولوو بیش از حد روی یک ویژگی خاص تمرکز می‌کند. ایمنی، ویژگی بسیار حیاتی و مهمی است که ولوو در آن پیشتاز است. انواع سیستم‌های ایمنی فعال و غیر فعال، تقویت کابین، ضربه‌گیرهای متعدد و سامانه‌های جذب نیرو، کیسه‌های هوا و طراحی مناسب برای کاهش آسیب‌های سرنشینان و حتی عابران پیاده در هنگام تصادف در این خودرو نیز لحاظ شده‌اند.

ورود به کابین با طراحی روشن و فضای بزرگ همراه است. راننده در موقعیت مناسبی قرار می‌گیرد و حرکت ریلی صندلی‌های جلو امکان ورود سرنشینان پشتی را نه به راحتی تمام فراهم می‌سازد. طراحی خودرو به گونه ایست که کابین بزرگ و پرنور به نظر می‌رسد و دید به اطراف نیز مناسب می‌باشد. حتی با وجود سنسور پارکینگ، کمتر نیازی به استفاده از آن احساس می‌شود. یک سیستم صوتی استریو با هشت بلندگو به صورت استاندارد روی این خودرو قرار گرفته است. با پرداخت اضافه می‌توان از سیستم 10 اسپیکره نیز بهره گرفت. فضاهای ذخیره‌سازی در کابین محدودند. کلیدهای داشبورد بسیار با کیفیت اما عملکردی قدیمی دارند. یک صفحه نمایش بسیار کوچک برای نمایش اطلاعات نظیر مصرف سوخت و کامپیوتر سفری و غیره نیز در نظر گرفته شده است. طراحی کنسول، داشبورد و کابین نیز بیش از حد ساده و بی روح به نظر می‌رسد.

قیمت پایه 25 هزار قیمت مدل فول اتوماتیک R دیزاین 32850 دلار می‌باشد. در مجموع می‌توان پیشرانه قدرتمند و سرحال، کیفیت داخلی مناسب، ایمنی ممتاز، سیستم صوتی خوب و فضای داخلی مناسب را از مزایای ولوو C30 دانست. از سوی دیگر می‌توان به دینامیک رانندگی، ترمز و گیربکس ناامیدکننده، قیمت بسیار بالا نسبت به رقبا و طراحی ظاهری قدیمی آن خرده گرفت. با این وجود شاید بتوان به جای لقب هاچ بک داغ، به آن لقب ولرم داد. تولید این خودرو در حال حاضر متوقف شده است.

ولوو-نمای کلیC30

 

ولوو-نمای جلوC30

ولوو-نمای سمت راستC30

ولوو-نمای جلوC30

ولوو-نمای کلیC30

ولوو-نمای کلیC30

ولوو-نمای سمت چپC30

ولوو-نمای سمت راستC30

ولوو-نمای عقبC30

ولوو-نمای عقبC30

ولوو-نمای عقبC30

ولوو-نمای جلوC30

ولوو-نمای چراغ جلوC30

ولوو-نمای چرخ جلوC30

ولوو-نمای چراغ عقبC30

ولوو-نمای آرمC30

ولوو-نمای جلوپنجرهC30

ولوو-نمای اگزوزC30

ولوو-نمای موتورC30

ولوو-نمای داخلC30

ولوو-نمای داخلC30

ولوو-نمای فرمانC30

ولوو-نمای کیلومترشمارC30

ولوو-نمای سیستم صوتیC30

ولوو-نمای دندهC30

ولوو-نمای موتورC30




نظرات

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (1 آبان 1393 ساعت 21:10)

    من هاچبکهای ولرم را دوست دارم. زیرا هم زیبا هستند و هم اینکه مثل هاچبکهای داغ آدمو نمیسوزونن...

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (18 مهر 1393 ساعت 17:25)

    ولوو C30 خودرویی است که از سال ۲۰۰۶ تاکنون توسط شرکت ولوو در کشور سوئد تولید شده‌است.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (10 مهر 1393 ساعت 18:49)

    کابینش خیلی خوشکل و شیکه

  • یوونتوس یوونتوس (4 مهر 1393 ساعت 12:46)

    چه خوب بود مردم ما هم بجای رنگهای سیاه و سفید خودرو از رنگهای شاد استفاده میکردن.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (1 مهر 1393 ساعت 19:56)

    طراحی داخلی خودرو شیکه و شلوغ کاری هم نشده. فرمونش هم با آرم زیبای ولوو زیبا شده.

  • دیستور دیستور (22 شهریور 1393 ساعت 14:49)

    طراحی جلوش خوبه + امنیت+کیفیت قطعات (تو خودروهای سنگینش هم مشهوده)+فضای داخلی خوب
    معایب رو هم که نویسنده گفتند دستشون درد نکنه

  •  آکتروس آکتروس (20 شهریور 1393 ساعت 19:25)

    بین طراحی عقب وجلوش توازن وجود نداره و چراغ جلوش یادآور خودروی بیخودی به نام رانا هست ولی مهم استحکام بدنه این خودرو هست که حرف نداره

  • علیرضاا علیرضاا (20 شهریور 1393 ساعت 15:50)

    این نسخش وارد ایران شده ؟؟؟

  • فوجی فوجی (20 شهریور 1393 ساعت 14:12)

    موتورش مال تریلر N12 TURBO هست!!!!

  • شروین شاهرخی شروین شاهرخی (20 شهریور 1393 ساعت 02:34)

    موتورای 5سیلندر وولو خیلی برام جالبن!

  • کینگ بنز کینگ بنز (19 شهریور 1393 ساعت 23:06)

    چراغ های عقب نمیتونه زیبایی جلوی خودرو رو منتقل کنه!!!!

  • سایوکان سایوکان (19 شهریور 1393 ساعت 19:52)

    تمام قشنگیه جلوش رو پشتش خراب کرده.

  • انزوفراری انزوفراری (19 شهریور 1393 ساعت 19:30)

    نه از نظر طراحی و نه حتی از نظر فنی نمیتونه به پای گلف R برسه پس تنها برتریش همون امنیت بالا در تصادف که اون هم معیار چندان مهمی در این کلاس از خودرو ها نیست

  • ادزیو ادزیو (19 شهریور 1393 ساعت 16:39)

    جلوش خوبه ولی عقب .....

  • امیدپ امیدپ (19 شهریور 1393 ساعت 16:23)

    من این ماشین رو از نزدیک دیدمخ . بسیار بهتر و زیباتر از عکسهاش به نظر میرسه و طرح داشبورد و قسمت سیستم صوتیش فوق العاده عجیب و جالب هست. ضاهر بدنه خودرو هم بسیار بهتر از عکسها هست

  • احسان ام بی احسان ام بی (19 شهریور 1393 ساعت 16:18)

    ماشین های ولوو شاید طراحیِ خاصی نداشته باشن ولی آدمو جذب خودشون می کنند!