ولوو S60 با پیشرانه کم مصرف Drive-E

23 شهریور 13937:02
7 دقیقه


ولوو S60 با پیشرانه کم مصرف Drive-E

سابقه طولانی و خوش‌نامی ولوو، اینک با تکنولوژی‌های پیشرو و جدید ادغام شده است. نسل فعلی ولوو S60 به عنوان یک سدان لوکس جمع‌وجور به سال 2000 بر می‌گردد. خودرویی که طراحی زمخت و قدیمی داشت و جلوی رقبای آلمانی خود به خوبی نمی‌توانست مقاومت کند.

اما این روند در نسل دوم و از سال 2010 تغییر کرد. طراحی نسل فعلی بسیار جذاب‌تر و زیباتر شده است. دیگر این خودرو کاملاً مدرن و امروزی به نظر می‌رسد. در سال 2014 نیز فیس لفت کاملی برای S60 معرفی شد. از بارزترین تغییرات، تبدیل چهار چراغ جلو به دو چراغ و حذف نورافکن‌های کوچک کنار جلوپنجره بود.

حالا ولوو S60 با چهره مدرن و مردانه و شیک خود، در طراحی نیز دل‌فریب و زیباست. اما هنوز نقطه قوت این خودرو در زیر پوسته آن قرار دارد.

قلب این خودرو از یک موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری با تزریق مستقیم سوخت تشکیل شده است. استفاده از توربوشارژر چیز متداولی است اما در مدل T6 هم از توربو و هم از سوپرشارژر استفاده شده است. در حالی که مدل پایه T5 درایو E قادر است 240 اسب بخار نیرو تولید کند، نیروی مدل T6 که از هر دو نوع توربو و سوپر شارژر استفاده می‌کند، تا 302 اسب بخار بالا می‌رود. گشتاور این مدل نیز به 295 پوند فوت می‌رسد. این رقمی بسیار قابل توجه برای یک موتور با حجم 2 لیتر می‌باشد. اما ولوو می‌گوید که در آینده با کمک سیستم‌های هیبریدی، این رقم را باز هم افزایش خواهد داد.

بنابراین یک موتور چهار سیلندر کوچک، سبک و کم‌مصرف می‌تواند جایگزین موتورهای شش و 8 سیلندر شود. مدل T6 Drive-E قادر است مسافت 400 متر را از سکون کامل در 14 ثانیه طی کند. این رقمی است که قبلاً در مدل‌های شش سیلندر AWD همین خودرو به دست آمده بود. شتاب صفر تا صد آن نیز حتی 0.1 ثانیه سریع‌تر است و به 5.4 ثانیه می‌رسد.

انتقال نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعته خودکار با کلاچ دوگانه و امکان تعویض دستی دنده صورت می‌گیرد. نیرو هم به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

عملکرد ترمزهای T6 نیز با وجود تایرهای تمام فصل پیرلی افت کرده و مسافت ترمز از سرعت 113 کیلومتر بر ساعت تا توقف کامل به 58.8 متر می‌رسد. با تایرهای کانتیننتال، این مسافت قبلاً 3.35 متر کمتر بود. این عملکرد حتی از ب ام و سری 3 نیز ضعیف‌تر است. اما چرا ولوو به تایر پیرلی Cinturato P7 روی آورده است؟ انگیزه نخست بهبود اقتصاد سوخت است زیرا این تایرها با مقاومت چرخشی کمتر و اصطکاک کمتری که ایجاد می‌کنند، باعث کاهش مصرف سوخت خواهند شد. مصرف سوخت ترکیبی مدل T6 تنها 8.4 لیتر در صد کیلومتر می‌باشد. در حالی که مدل شش سیلندر قبلی مصرف سوخت 11.1 لیتری را نشان می‌داد. در بزرگراه این خودروی 300 اسبی می‌تواند با مصرف سوخت 6.72 لیتر حرکت کند.

ولوو S60 جدید از یک طراحی بهتر در جلو و عقب خودرو و یک پنل ابزار ساده‌تر در کابین بهره می‌گیرد. موتورهای ارتقا یافته همچنان در کنار موتورهای قدیمی 5 و 6 سیلندر به فروش خواهند رسید.

قیمت این مدل 48 هزار دلار است درحالی که مدل پایه تنها 39 هزار دلار قیمت دارد.

ولوو-نمای جلو S60

ولوو-نمای کلی S60

ولوو-نمای کلی S60

ولوو-نمای سمت راست S60

ولوو-نمای سمت چپ S60

 ولوو-نمای جلو S60

ولوو-نمای کلی S60

ولوو-نمای عقب S60

ولوو-نمای عقب S60

ولوو-نمای عقب S60

ولوو-نمای چراغ جلو S60

ولوو-نمای چراغ عقب S60

ولوو-نمای داخل S60

ولوو-نمای فرمان S60

ولوو-نمای داخل S60

ولوو-نمای موتور S60

منبع: پدال