تویوتا روفور اینک به بلوغ نسبی رسیده است. خودرویی که روزگاری از قطعات مازاد مدلهای سواری تویوتا شکل گرفته بود، اکنون نه تنها یک خودروی بسیار جذاب و دوستداشتنی است، بلکه این کلاس از شاسی بلندهای خیابانی را نیز همپای خود بهپیش برده و اینک یک پیشگام و پیشرو محسوب میگردد.
نگاهی به روفور
در حال حاضر روفور باید با یک دوجین رقیب رنگارنگ مبارزه کند. این به دلیل محبوبیت گسترده خودروهای کراس آور یا SUV جمع و جور در بین مردم است. این خودروها در عین ابعاد فشرده خود، فضای مناسبی برای سرنشینان و بار فراهم میکنند. در عین حال بهرهوری مناسب نیز باعث میگردد تا با پیشرانههای نسبتاً کم حجم خود، نسبت به SUV های سنگین و پر قدرت، از مصرف سوخت مناسبتری نیز برخوردار باشند.
طراحی
از سال 2013 که نسل جدید معرفی شد، میتوان به وضوح توجه به الگوهای اسپرت تر و جذاب تر را در این خودرو دید. جلوپنجره آن همراه با چراغهای جلو از زبان طراحی مشابه مدلهای سواری بهره میگیرد. اما در عین حال، خشونت و جذبه یک شاسی بلند را نیز حفظ کرده است. بدنه خودرو، آئرودینامیک و کشیده تر به نظر میرسد. خطوط روی بدنه نسبت به قبل، حساب شده و زیبا هستند. چراغهای عقب نیز به صورت سه بعدی و با طرحی منحصر به فرد، در تناسب خوبی با سایر اجزای بدنه از جمله اسپویلر سقفی و سپرهای باریک عقب قرار دارند.
داخل کابین
فضای بزرگ کابین، بزرگترین دارایی روفور است. پنج سرنشین بزرگسال در این خودرو به راحتی جای میگیرند بدون اینکه دغدغه ای از بابت فضای پا یا سر داشته باشند. درب عقب باز شونده بدون نیاز به استفاده از دست یا liftgate هنوز در بین خودروهای شاسی بلند رواج نیافتهاند و بسیار کارا میباشند. با تا کردن صندلیهای عقب میتوان با 73.3 فوت مکعب حجم به یکی از بزرگترین فضاها برای حمل و نقل در این کلاس دست یافت. صندلیهای عقبی به صورتی مسطح تا میشوند و فضای بار نیز ارتفاع پایینی دارد که جا دادن وسایل را راحتتر مینماید.
نیرومحرکه
نیروبخش تویوتا روفور یک موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری است که با تنفس طبیعی کار میکند و 176 اسب بخار نیرو در دور موتور 6000 دور بر دقیقه و 233 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4100 تولید میکند. انتقال نیرو توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک با امکان شیفت دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. البته انواع AWD این خودرو با چهار چرخ محرک نیز وجود دارند. برای دوستداران شتاب و سرعت یک مدل شش سیلندر 3.5 لیتری با قدرت 269 اسب بخار نیز وجود دارد که جای گله ای باقی نمیگذارد.
رقبا
روفور را نمیتوان یک خودروی کاملاً ارجح در تمام زمینهها دانست. ممکن است لذت رانندگی با آن کمتر از مزدا CX-5 باشد، هندلینگ میتسوبیشی اوتلندر را نداشته باشد یا قابلیتهای آفرود آن به پای جیپ چروکی نمیرسد و حتی فورد اسکیپ از فضای داخلی بیشتری نسبت به آن سود میبرد. اما آن چیزی که روفور و تمام محصولات تویوتا را در صدر انتخاب خریداران حفظ میکند، تعادل بینظیر همه ویژگیها و قابلیت اطمینان بالا است. بدین ترتیب در این خودرو، عیب و نقیصه آزاردهنده ای را نخواهید یافت. کیفیت آن نمیتواند جای سؤال داشته باشد. و در هر بخشی یک نمره خوب دریافت میکند و نیازهای اکثر خریداران را به خوبی پاسخگو است. فضائل روفور را باید در عملکرد بی صدا، مواد داخلی مرغوب، قسمتهای متعدد برای قرار دادن وسایل، ارگونومی، کاربردی بودن خودرو، فضای پای خوب سرنشینان و ظرفیت بار و بارگذاری آسان با توجه به درب بزرگ عقب و مکانیزم خودکار در کنار قیمت مناسب آن دید.
تریم ها
روفور در تریم های مختلفی عرضه میشود. مدلهای LE با چرخهای 17 اینچی فولادی، چراغهای جلوی اتوماتیک، آینه تاشو الکتریکی، ورود بدون کلید، پنجرههای عقب حریم خصوصی، لوازم رفاهی کامل، تهویه هوای مطبوع، کروز کنترل، فرمان شیبی تلسکوپی، صندلیهای عقب با نسبت تا شدن 60/40 ، دوربین دید عقب، سیستم صوتی با شش بلندگو و یک صفحه نمایش 6.1 اینچی لمسی و تلفن بلوتوث با رابط صوتی و پخش CD ارائه میشوند.
مدل XLE دارای چرخهای 17 اینچی آلیاژی، مه شکن، آینههای جانبی گرم کن دار و راهنما دار، ریل سقف، سانروف، سیستم تهویه دو ناحیه ای اتوماتیک، صندلیهای جلوی اسپرت، پوشش فضای بار، رادیوی ماهواره ای، رادیو HD و آپشن سیستم ناوبری میباشد.
مدل لیمیتد هم علاوه بر امکانات ذکر شده، از چرخهای 18 اینچی آلیاژی، درب عقب liftgate با ارتفاع قابل تنظیم، آینه خودکار نسبت به تابش نور، غربیلک فرمان با پوشش چرم، صندلی راننده هشت وضعیته با حافظه و سیستم گرم شونده صندلیهای جلو، روکش داخلی از چرم مرغوب، سیستم ناوبری همراه با سیستم صوتی با 11 بلندگو ساخت JBL ، پکیج تکنولوژی شامل مانیتورینگ نقاط کور، هشدار ترافیک متقابل، هشدار خروج از خط جاده، کنترل اتوماتیک نوربالا، بهره میگیرد.
ایمنی
تجهیزات ایمنی استاندارد در روفور شامل ترمز ضد قفل، دوربین دید عقب، سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، پشت سریهای جلو با قابلیت حرکت برای کاهش ضربه در تصادف، کیسه هوای جانبی صندلیهای جلو، کیسه هوای پرده ای، ایربگ جلو ایربگ زانو میشوند. بعلاوه به صورت اختیاری میتوان سیستمهای نظارت بر نقاط کور، هشدار ترافیک متقابل و هشدار خروج از خط جاده را نیز سفارش داد.
روی جاده
شتاب اندازهگیری شده برای رسیده به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت در مدل AWD به 9.2 ثانیه میرسد اما نوع دیفرانسیل جلو میتواند با چابکی بیشتری در 8.7 ثانیه این روند را بپیماید. این یک زمان نسبتاً متوسط در بین کراس اورها محسوب میگردد. این خودرو برای رسیدن به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت هم به 26.7 ثانیه زمان نیاز دارد. برای توقف از سرعت 113 کیلومتر بر ساعت نیز به 57.9 متر خط ترمز نیاز است. در حالی که اگر سرعت شما 96 کیلومتر بر ساعت باشد خط ترمزی حدود 39 متر خواهید داشت. شتاب g قابل تحمل در سر پیچها نیز 0.75 میباشد.
در بخش مصرف سوخت نیز عملکرد مناسبی را از روفور مشاهده میکنیم. در شهر با استاندارد EPA ، مصرف سوختی معادل 9.8 لیتر در صد کیلومتر و در جاده و بزرگراه مصرفی معادل 7.59 لیتر را از این خودرو میتوان انتظار داشت. در طول تست فنی نیز مصرف سوخت آن 9.05 لیتر بود که با توجه به فشار وارد شده و آزمون در راههای مختلف، رقمی مطلوب میباشد.
کابین خودرو بسیار آرام است و احساس راحتی خوبی برای سرنشینان به همراه دارد. شخصیت این خودرو ما را به یاد هوندا CR-V میاندازد. خودرویی که به دور از هیجان است و در عوض راحت، جادار و مدرن و جذاب است.
نتیجهگیری
از سال 1994 که نسل اول روفور معرفی شد، تا حال که نسل چهارم آن را در پیش رو داریم، این خودرو بزرگتر، زیباتر، راحتتر، جذابتر و کاملتر شده است. در سال گذشته بیش از 218 هزار روفور فقط در آمریکا فروخته شد که بسیار بیشتر از رقبای آن است و نشان از اطمینان خریداران به آن دارد. با وجود قیمت معقول، حتی اگر چشم بسته این خودرو را انتخاب و خریداری کنید، بعید است که پشیمان شوید.
شرکت ایرتویا نماینده رسمی تویوتا در ایران با شرایط مختلف خودرو فوق را ثبت نام مینماید. جهت مشاهده شرایط اینجا کلیک کنید.