کشور کوچک و پرتراکم کره، در ناحیه جنوبی شبهجزیرهای به همین نام و در بین دریای زرد و ژاپن واقع شده است. این قلمرو شرقی در حدود 99 هزار کیلومتر مربع مساحت و بیش از 50 میلیون نفر جمعیت دارد. از لحاظ منابع معدنی بسیار فقیر و کمبنیه بوده و قسمت اعظم خاکش نیز کوهستانی میباشد. اما این اقلیم صنایع بزرگی را در خود جای داده که امروزه آوازه شهرتشان عالمگیر شده است. در این دوران، کمتر فرد مطلعی را میتوان یافت که نامهایی چون کیا، هیوندای و سامسونگ به گوشش نرسیده باشد، حال میخواهد که این فرد ساکن آمریکا باشد یا مناطق دورافتاده آفریقا.
همه کسانی که به تحولات بازار خودرو علاقهمندند به این نکته واقفاند که صنایع خودروسازی این کشور دست بالایی در صادرات دارند و کمابیش شرق و غرب گیتی را هم فتح نمودهاند، اما پرسش اساسی این است، که آیا مردمان این دیار هم به ساختههای خویش وفادارند؟ آیا آنها مشتریان خوبی برای محصولات خویش هستند؟ پاسخ به این سؤال کمابیش مثبت است. با نگاهی گذرا به دادههای آماری، این نکته بر همگان ثابت میشود که دلبستگی مشتریان کرهای به برندهای داخلی بسیار بالاست، خیلی بالاتر از برخی کشورهای صنعتی که خودروسازان شهیر و باسابقهای دارند. همین امر میتواند بهتنهایی موقعیت یک کمپانی را مستحکم و شانس بقایش را افزایش دهد.
فراموش نکنید که ما درباره یک بازار رقابتی و متنوع بحث میکنیم نه یک فضای انحصاری و غیررقابتی. اما مسئله مهمی را دراینبین نباید فراموش نمود و آن اینکه در تمامی این سالها، شاهد حرکت آهسته و بطئی برندهای خارجی برای تصرف این بازار نهچندان وسیع بودهایم و حال به نظر میرسد که برخلاف ایام پیشین، این بار آنان توانسته باشند بخش نهچندان کوچکی از این بازار 1.6 میلیونی را از آن خود نمایند. با این حال کماکان نظارهگر صدرنشینی غولهایی همچون کیا و هیوندای در ردههای بالای فروش هستیم ولی با کمال شگفتی مشاهده میشود که برند معروفی همچون شورولت، جایگاه سومی فروش را در این بازار کسب نموده است. این خود بهتنهایی موفقیت بزرگی است، آنهم در بازاری که اکثریت جامعه متمایل به برندهای وطنی میباشند. نکته جالب اینجاست که اکثریت این شورولت ها در خاک کره و در کارخانه سابق دوو ساخته میشوند، مجموعهای که هماکنون تحت کنترل جنرال موتورز است. به دنباله شورولت برندهای اروپایی و مخصوصاً آلمانیها موفقیتهای شایان توجهی را کسب نمودهاند، به نظر میرسد که بازار لوکسها در اختیار آنهاست، بازاری که کرهایها در آن شهرت و آورده چندانی ندارند. موضوع جالبی که در این میان مشاهده میشود، حضور بسیار کمرنگ برندهای معروف ژاپنی و علیالخصوص هوندا و تویوتا در این بازار است. این اقبال کم را میتوان تا حد زیادی ناشی از گذشته تاریک و استعماری ژاپن در این سرزمین دانست. زخمی که به نظر میرسد هنوز التیام نیافته است!
در جدول ذیل میزان فروش هر برند به همراه رتبهاش را مشاهده میکنید.
جدول پرفروشترین برندها در نیمه اول سال 2014
فروش در نیمه اول 2014 ردیف نام برند
346,429 HYUNDAI 1
218,764 KIA 2
71,958 CHEVROLET 3
37,922 RENAULT- SAMSUNG 4
32/290 SSANG YANG 5
20,268 BMW 6
16,642 MERCEDES BENZ 7
15,368 VOLKS WAGEN 8
13,536 AUDI 9
4,287 FORD 10
2,997 TOYOTA 11
2,917 LEXUS 12
2,533 MINI 13
2,198 CHRYSLER 14
2,091 NISSAN 15
دادههای آماری که در جدول فوق ارائه شد، مربوط به میزان فروش 15 برند اولیه در این بازار است. اما موضوع اصلی رتبهبندی مدلهاست، که در ذیل به 10 مدل پرفروش در این بازار و رتبههای آنها اشاره میشود. نکته جالبی که در این میان مشاهده میشود، فروش بسیار خوب کامیونتها در این بازار است، امری که در دیگر نقاط دنیا کمتر شاهدش هستیم.
(توضیح: اسامی خودروها، بر مبنای نامهای کرهایشان درج شده است.)
رتبه اول: هیوندای سوناتا با فروش 54,785 دستگاه
رتبه دوم: هیوندای پورتر با فروش 50,710 دستگاه
رتبه سوم: کیا مورنینگ (پیکانتو) با فروش 46,759 دستگاه
رتبه چهارم: هیوندای گرنجور (آزرا) با فروش 44,051 دستگاه
رتبه پنجم: هیوندای سانتافه با فروش 44,003 دستگاه
رتبه ششم: هیوندای آوانته (النترا) با فروش 40,653 دستگاه
رتبه هفتم: شورولت اسپارک با فروش 30,686 دستگاه
رتبه هشتم: کیا بونگو با فروش 28,812 دستگاه
رتبه نهم: کیا K5 (اپتیما) با فروش 25,603 دستگاه
رتبه دهم: کیا اسپورتیج با فروش 24,175 دستگاه
نوشته و گردآوری: سام کاویانی – کارشناس مکانیک