اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند زیبایی بدنه است. جزئیات خوبی در طراحی به کار رفته است. از نمای جلو کشیدگی چراغها تا وسط گلگیر و از نمای جانبی خطی که از درهای جلو و عقب عبور کرده و تا پنجره کوچک عقب امتداد دارد ستون C را برجسته تر کرده است. در نمای عقب نیز امتداد خطوط تا کنار بدنه و نصب بال کوچک در راستا با سقف جذابیت بیشتری به این قسمت بخشیده است.
رینگهای 17 اینچی (سایز لاستیکها (215/50R17 به همراه دیسک ترمزها در هر 4 چرخ، باربند به رنگ آلومینیوم و آنتن به سبک Shark Fin (بال کوسه) نیز از دیگر نقاط برجسته ای است که در نمای بیرونی به چشم می خورند. طول چانگان 4160 میلی متر است که پارک کردن آن در فضاهای کوچک را راحت می سازد. همچنین عرض 1810 میلی متر تعادل خوبی به آن می بخشد و ارتفاع 1670 میلی متری کاملا چهره ی یک کراس اور شهری را تداعی می کند و فاصله دو محور 2560 میلی متر نوید کابینی جادار را می دهد.
داخل کابین و فضای بار
با ورود به داخل خودرو شاهد پیشرفت چینی ها نه تنها در زمینه کیفیت بلکه در زمینه طراحی مدرنتر و اصیلتر هستیم. پلاستیک به کار رفته در پنل ها ظاهر خوبی دارد و دکمه ها کیفیت مناسبی دارند. رنگ تیره وقار بیشتری به داشبورد می دهد. موقعیت قرار گرفتن پشت فرمان بسیار خوب است. فضای کابین جادارتر از آنچه که از بیرون به نظر می رسد می باشد و 4 سرنشین بالغ را به راحتی در خود جای داده و یک سرنشین خردسال نیز می تواند وسط صندلیهای ردیف عقب (البته با کمی ناراحتی به خاطر کمبود جا) بنشیند.
فضای سر در جلو حتی برای سرنشینان بلند قد کافی است. نوشته A/C و خطوط اطراف آن جذابیت بیشتری به دکمه های گرد روی کنسول وسط داده است. نشاندهنده های داشبورد تا حدی شبیه به مدلهای اخیر اپل هستند. در کنار نشانگر ساعت، نشانگر میزان سوخت و همچنین نشانگر آمپر آب موتور که بسیار مفید است قرار داده شده است. جزئیات به کار رفته در کنسول وسط که نمای طرح آلومینیوم را تداعی می کند جلوه مدرنتری به آن می بخشد. عایق بندی صدا در کابین به نحوی است که تا سرعت 50 کیلومتر صدای آزاردهنده ای به گوش نمی رسد ولی از در سرعتهای بالاتر از 50 کیلومتر صدای موتور به اطاق نفوذ می کند. از برخی نقاط کابین نیز صداهایی به گوش می رسد که تا حدودی به خاطر جنس پلاستیکی پنل ها است.
فضای حمل بار در حالت استاندارد 348 لیتر است که با خواباندن صندلیهای عقب به 1058 لیتر می رسد که کاملا کافی به نظر می آید.
امکانات
چانگان لیست وسیعی از امکانات دارد که موارد برجسته ای در میان آنها به چشم میخورد که به شرح زیر است:
4 عدد ایربگ، صندلی چرم، کروز کنترل، سنسور پارک دنده عقب، باز شدن اتوماتیک درها به هنگام تصادف، ایموبیلایزر (ضد سرقت)، سیستم صوتی مجهز به پورت USB و AUX و IN و 6 عدد بلندگو، چراغهای جلو هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم پیش کشنده کمربندهای ایمنی جلو، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت و سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD و BAS.
نیروی محرکه، گیربکس و ترمزها
چانگان CS35 از تکنولوژی Blue Core (مربوط به صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ محیط زیست) این شرکت بهره می برد. حجم موتور 1.6 لیتر است از نوع 4 چهار سیلندر 16 سوپاپ مجهز به سیستم زمانبندی متغیر DVVT برای میل سوپاپهای دود و هوا و تسمه تایم زنجیری که قادر به تولید 112 اسب قدرت دور 6000 و 160 نیوتن متر گشتاور از دور 4000 تا 5000 می باشد. این قدرت و گشتاور از طریق گیربکس 4 دنده اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل می شود. با اینکه سازنده شتاب صفر تا صد 15 ثانیه را اعلام کرده است ولی در تست عملی در روسیه این خودرو به رقمی بهتر از 16.7 ثانیه دست نیافته است. وزن خودرو با گیربکس اتوماتیک روی باسکول 1368 کیلوگرم سنجیده شده است.
در حالت Drive برای رسیدن از سرعت 80 به 120 به 13.6 ثانیه زمان نیاز دارید. حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. با اینکه حالت اسپرت در این گیربکس وجود ندارد ولی قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را داراست. نقطه ضعف اصلی این موتور گشتاور ضعیف در دورهای زیر 3000 هست که در سربالایی ها نمود بیشتری پیدا می کند. در چنین شرایطی مجبور به معکوس دادن و فشردن بیشتر پدال گاز هستید که تاثیر منفی در مصرف سوخت می گذارد. با روشن کردن کولر این حالت تشدید می شود. با توجه به دیسکی بودن ترمزها در هر 4 چرخ (جلو خنک شونده، عقب معمولی) عملکرد آنها رضایت بخش است. ترمزها در تست عملی نشان دادند که می توانند در مسافت 41.5 متر سرعت خودرو را از 100 کیلومتر به توقف کامل برسانند. مصرف سوخت در شهر 9.8 لیتر، در جاده 5.8 لیتر و در سیکل ترکیبی 7.2 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است.
سیستم تعلیق و فرمان
سیستم تعلیق چانگان در جلو از نوع مک فرسون و در عقب بازوی دنباله دار (Trailing Arm) است. توانایی سیستم تعلیق در جذب ناهمواریها مناسب است و حس اطمینان خوبی در حال حرکت القا می کند که در مقایسه با خودروهای چینی اولیه بسیار بهتر است. هدف طراحان بیشتر راحتی سواری بوده تا رانندگی اسپرت که احتمالا بیشتر مالکین این خودرو نیز مورد اول را بیشتر می پسندند. بنابراین هنگام عبور از پیچها انتظار مقداری بادی رول را داشته باشید. سیستم فرمان هیدرولیک از نوع راک اند پینیون است که ارتباط خوبی بین نرمی و حس امنیت برقرار می کند.
جمع بندی
چانگان CS35 در میان محصولات چینی امتیازات برجسته ای دارد که امکانات خوب، طراحی زیبا و کیفیت قابل قبول از جمله آنهاست. اگر ضعفهایی مثل موتور کم توان، گیربکس قدیمی و عایق بندی نسبتا ضعیف در این خودرو وجود نداشت شاید می توانست با رقبای سطح بالاتر کره ای و ژاپنی نیز رقابت کند. می توان گفت چانگان یکی از با کیفیت ترین کابین ها در بین محصولات چینی بازار در کلاس خودش را دارد. قضاوت در مورد ماندگاری کیفیت و دوام هنوز زود است و باید منتظر بود تا وضعیت نمونه های کارکرده چانگان بررسی شود.