جیپ رانگلر، ستاره ای در خارج از جاده

6 آذر 13936:44
5 دقیقه


     جیپ رانگلر، ستاره ای در خارج از جاده

 جیپ رانگلر

جیپ می‌خواهد نسل جدید رانگلر معروف خود را آماده کند. خودرویی باستانی که به نظر می‌رسد از دهه‌های دور بدون تغییر باقی مانده است. البته که چنین نیست. جیپ با وجود چهره قدیمی خود، یک خودروی امروزی محسوب می‌شود و دائماً در حال پیشرفت و به‌روزآوری بوده است.

در مورد نسل آینده جیپ رانگلر شایعات زیادی وجود دارد. اما آن چیزی که قطعی است کاهش مصرف سوخت آن خواهد بود. در حال حاضر مصرف سوخت این خودرو در شهر 13.84 لیتر و در بزرگراه 11.2 لیتر می‌باشد. این اعداد با استانداردهای امروزی یک خودروی مدرن تطابق ندارد. پس اولین مأموریت عمده جیپ در زمینه اقتصادی و مقرون به صرفه کردن این خودرو خواهد بود.

برای کاهش مصرف سوخت، علاوه بر بهینه‌سازی پیشرانه‌ها و سیستم انتقال نیرو، نیاز است که وزن خودرو نیز کاهش یابد و آئرودینامیک آن نیز بهتر شود. در مورد وزن، شایعاتی در مورد استفاده از آلومینیوم در ساختار نسل آینده شنیده می‌شود. فورد در پیک آپ F-150 خود برای استفاده از آلومینیوم پیشگام شده و این می‌تواند سرلوحه رقبایی چون شورولت و جیپ نیز قرار گیرد. استفاده از آلومینیوم با وجود افزایش هزینه جزئی، مزایای زیادی خواهد داشت. یک خودروی سبک‌تر، علاوه بر مصرف کمتر سوخت، دینامیک بهتری هم خواهد داشت. مخصوصاً در آفرود و عبور از تپه‌ها و سربالایی‌ها و ناهمواری‌ها، یک خودروی سبک، حتماً عملکرد بهتری می‌تواند به نمایش بگذارد.

 جیپ رانگلر

 جیپ رانگلر

آئرودینامیک بدنه نیز چالش بعدی است. اگر جیپ از طراحی همیشگی خویش دست بکشد، باید نسل آینده را مشابه خودروهای کراس آور بسازد. در بهترین حالت خودرویی شبیه به جیپ رنگید خواهیم داشت. این موضوع برای وجهه رانگلر مناسب نیست. بنابراین کار طراحان برای طراحی خودرویی که هم آئرودینامیک مناسبی داشته باشد و هم طراحی جذابی داشته باشد و هم با الگوهای یک خودروی آفرود جیپ مطابقت داشته باشد، سخت می‌شود.

در مرحله بعدی بهینه‌سازی پیشرانه و قوای محرکه مورد توجه قرار می‌گیرد. در قدم اول یک گیربکس هشت سرعته خودکار برای این خودرو درنظر گرفته شده است. این گیربکس جدید توسط فیات کرایسلر طراحی شده و توسط ZF ساخته می‌شود. در حال حاضر از این گیربکس با موتورهای بنزینی و دیزلی مدل‌های 2014 جیپ گراند چروکی، داج دورانگو، وایپر SRT و رام 1500 استفاده می‌شود. استفاده از این گیربکس به‌تنهایی مصرف سوخت را 9 درصد نسبت به گیربکس 5 سرعته حال حاضر کاهش می‌دهد.

بد نیست در انتها نگاهی هم به آخرین مدل رانگلر ویلز بیاندازیم. این خودرو قیمتی مابین 27 تا 31 هزار دلار بسته به تجهیزات دارد. موتور آن 6 سیلندر V شکل و با حجم 3.6 لیتر می‌باشد. قدرت تولیید آن 285 اسب بخار و گشتاور آن 260 پوند فوت است.

شتاب صفر تا صد این خودرو 6.6 ثانیه و نهایت سرعت آن با توجه به محدودیت الکترونیکی اعمال شده 159 کیلومتر بر ساعت می‌باشد. این مدل جیپ تنها شتاب جی در حد 0.6 را می‌تواند تحمل کند. پس نباید با سرعت زیاد با آن وارد پیچ‌های جاده شد. وزن مدل سه درب آن هم 1830 کیلوگرم می‌باشد.

 جیپ رانگلر

 جیپ رانگلر

 جیپ رانگلر

 جیپ رانگلر

 جیپ رانگلر

 جیپ رانگلر-نمای داخل

 نمای داخل-جیپ رانگلر