مروری بر تستاروزا، اسطوره دهه 80 فراری

23 دی 13936:06
3 دقیقه


مروری بر تستاروزا، اسطوره دهه 80 فراری

دهه هشتاد میلادی یادآور خودروهای سوپر اسپرت جذابی است که دیگر نه نشانی از آن‌هاست و نه یارای رویارویی با ساده‌ترین خودروهای اسپرت کنونی را دارند. تصور پرداخت مبالغ زاد برای خرید خودروهایی چون فراری F40 و پورشه 959 اکنون سخت به نظر می‌رسد. هرچند هم اکنون می‌توان این خودروها را به چشم یک سرمایه تاریخی و ارزشمند نگاه کرد و یا در حراج‌ها با قیمتی چندین برابر فروخت.

اینک فرصتی دست داده تا یادی از خودروی افسانه‌ای فراری یعنی تستاروزا (Testarossa) کنیم. خودرویی که به مدت 12 سال از 1984 تا 1996 تولید می‌شد.

فراری تستاروزا یک سوپر اسپرت با موتور 12 سیلندر خورجینی که در میانه خودرو و قبل از محور عقب قرار گرفته، بود. این خودرو توسط پینین فارینا به عنوان جانشینی برای برلینتا باکسر طراحی شده بود و ویژگی‌هایی چون چراغ‌های مخفی شونده (فقط تا سال 1994)، هواکش‌های جانبی تیغه ای آبشش مانند، طراحی آئرودینامیک و صدای اگزوز بسیار جذاب داشت.

تمامی انواع تستاروزا مجهز به گیربکس پنج سرعته دستی و دیفرانسیل عقب بودند. تقریباً 10 هزار دستگاه تستاروزا تولید شده‌اند که آخرین نسخه آن‌ها یعنی TRS 512، قیمتی معادل 220 هزار دلار داشتند.

آخرین نسخه‌های تستاروزا یعنی F512 M که نسخه فیس لیفت و مدرنیزه شده تستاروزا بود، موتور 4.9 لیتری با قدرت 440 اسب بخار و گشتاوری به اندازه 500 نیوتن متر داشت. شتاب صفر تا صد این خودرو به 4.7 ثانیه می‌رسید. در حالی که اولین نسخه های تستاروزا از یک موتور 4.9 لیتری 390 اسبی و 490 نیوتن متری سود می‌بردند.

 مروری بر تستاروزا اسطوره دهه 80 فراری

 مروری بر تستاروزا اسطوره دهه 80 فراری

 مروری بر تستاروزا اسطوره دهه 80 فراری

 مروری بر تستاروزا اسطوره دهه 80 فراری

منبع: پدال