فورد اکسپلورر، یک بازیگر پیر برای این شرکت محسوب میگردد. از سال 1990 تاکنون، این خودروی شاسیبلند متوسط القامت، یکی از محبوبترین خودروهای SUV در بین مشتریان آمریکایی بوده است. نسل پنجم این خودرو که سال 2010 معرفی شده، در سال 2015 اولین فیس لیفت عمده خود را شاهد خواهد بود.
تغییراتی که فورد روی این مدل ایجاد کرده، چهره ظاهری آن را کاملاً دگرگون کرده است. اینکه این تغییرات را یک گام رو به عقب بدانیم یا اینکه آن را تقلیدی از سایر خودروهای معروف بدانیم، فرقی نمیکند. در اصل تنوع مورد نظر فورد به وقوع پیوسته است.
اکنون اکسپلورر آر میتوان به یک تریم رده بالا نیز سفارش داد. در حالی که مدلهای پایه این خودرو با قیمتی حدود 31 هزار دلار عرضه میشوند، مدل پلاتینیوم قیمتی بیش از 50 هزار دلار خواهد داشت. نسخههای دو دیفرانسیل نسبت به انواع دیفرانسیل جلو، 2000 دلار گرانتر میباشند.
در مدل پایه اکسپلورر، یک موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری همراه با یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک را خواهید یافت. چراغهای نورپایین LED جلو و چراغهای LED عقب، چرخهای 18 اینچی آلومینیومی، برنامه Sync برای سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو، صندلیهای ردیف سوم نیمکتی، کروز کنترل، ورود بدون کلید و سایر موارد رده پایین را خواهید یافت.
یکی از گزینههای قابل انتخاب، موتور 2.3 لیتری چهار سیلندر توربو است که 285 اسب بخار قدرت دارد ولی از نظر مصرف سوخت در رتبه بهتری قرار میگیرد. برای این پیشرانه تنها پرداخت 995 دلار کافی است. همچنین با پرداخت 170 دلار میتوان کمربندهای عقب متورم شونده مجهز به ایربگ داخلی را سفارش داد.
مدل XLT فورد اکسپلورر، قیمت پایه ای برابر 34295 دلار دارد. در این مدل، سپرها، آینههای جانبی، ضربهگیرها و دستگیره ها همرنگ بدنه میباشند. پنجره مشبک آن از نوع فلزی است و چراغهای مه شکن، صندلیهای الکتریکی 8 جهته برای راننده و 6 جهته برای سرنشین، روکش چرم فرمان، دکمه شیفت و سنسورهای پشتیبانی از نقاط تمایز آن است. یک سیستم صوتی با 9 بلندگو، آینههای ضد تابش نور، سیستم تهویه دو ناحیه ای خودکار و استارت از راه دور نیز در آن گنجانده شدهاند. بعلاوه با پرداخت مبلغ اضافه میتوان روکش چرمی صندلیها، سنسور پارک، نظارت بر نقاط کور، هشدار ترافیک متقابل و غیره را دریافت نمود.
مدل لیمیتد اکسپلورر با قیمت 42 هزار دلار، به صورت استاندارد چهار چرخ محرک یا 2 دیفرانسیل میباشد. در این مدل، چرخهای آلومینیومی 20 اینچی، درب عقب اتوماتیک، روکش چرمی صندلیها، گرمکن و خنککن برای صندلیهای جلو، فرمان تلسکوپی گرم شونده، پدالهای قابل تنظیم، حافظه برای صندلیها، سنسورهای پارکینگ جلو و عقب و دوربین دید عقب، سیستم هشدار خروج از خط و سقف دو تکه شیشه ای مدنظر قرار گرفتهاند.
اکسپلورر اسپرت با سیستم تعلیق تقویت شده، خنک کننده روغن موتور، چرخهای 20 اینچی رنگی، سیستم ناوبری، صندلیهای ردیف سوم تاشو، کروز کنترل تطبیقی و تعویض دنده اسپرت قابل خریداری است. در این مدل، موتور شش سیلندر 3.5 لیتری با توربوشارژر دوقلو از سری اکوبوست نصب شده که 365 اسب بخار نیرو تولید میکند. قیمت مدل اسپرت به 44 هزار دلار رسیده است.
سرانجام مدل پلاتینیوم با قیمت پایه 53 هزار دلار قرار میگیرد. علاوه بر تمامی تجهیزات ممکن، جلوپنجره کرومی، چرخهای 20 اینچی با طراحی منحصر به فرد، موتور شش سیلندر توربو، روکش چوبی فرمان، چراغهای نوربالای اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ناوبری کامل، کنسول عقب با صندلیهای کاپیتانی ردیف دوم و سیستم سرگرمی مجزا همراه با DVD برای سرنشینان عقب را شامل میگردد.
هنوز اطلاعات مربوط به مصرف سوخت و سرعت و شتاب این مدلها اعلام نشده است. در هر صورت به نظر این یک شاسی بلند 7 نفره مناسب و با قابلیتهای بالا و در عین حال مقرون به صرفه است. طراحی ظاهری آن یادآور لندروور و رنجروور و طراحی داخل کابین آن یادآور مدلهای جدید لینکلن است. در هر صورت، قیمت آن از هر دوی این خودروها کمتر است. و مهمتر از همه اینکه خودرویی است که میتوان سالها به آن اعتماد نمود.