سال 2014 میلادی هم با تمام فراز و نشیبهایش به پایان رسید و نشریه تاپگیر نیز همچون سایر نشریات، بهترین خودروهای سال را برگزید. از ابراسپرتهایی نظیر فراری لافراری و پورشه ۹۱۸ گرفته تا سوپراسپرت هیبریدی انقلابی بامو i8 تا رنو تویینگو و سیتروئن کاکتوس با قیمتهای ارزان، تقریباً هر نوع خودرویی در این لیست حضور دارد. اما از میان برگزیدگان در کلاسهای مختلف خودرویی، کدام یک به عنوان برترین خودرو سال انتخاب خواهد شد؟ با ما همراه شوید تا به این سؤال پاسخ دهیم.
جرمی کلارکسون درباره این سوپراسپرت میگوید: «نسل جدید کوروت، در کنار کیفیت بالا و رضایت بخش، از قیمت مناسبی بهره میبرد. برای مثال به سیستم Head Up Display تجهیز شده است، شاید این مورد برای یک سوپراسپرت چند صد هزار دلاری، عادی باشد اما باید به یاد داشت که کوروت C7، یک سوم آنها قیمت دارد. از امکانات که بگذریم به سواری و هیجان آن میرسیم. کوروت یکی از مهیجترین سواریها را به رانندهاش هدیه میدهد در حالی که نیمی از مبلغی را که برای آن انتظار دارید، برای خریدش میپردازید.»
جیمز مِی در رابطه با این لافراری میگوید: «من این سوپراسپرت هیبریدی را دو بار تا مرز محدودیت، در پیست فیورانو به چالش کشیدم و جالب اینجا بود که هر چقدر هم که با آن، سریع و خشن رانندگی کنید بازهم لافراری تحت کنترل شما خواهد بود. و همین امر به تنهایی برای برگزیده شدن به عنوان خودرو سال کافیست. علاوه بر این، لافراری یکی از زیباترین خودروهای موجود در بازار است که بدنه آن صرفاً جهت زیبایی طراحی نشده بلکه از نظر آیرودینامیک نیز، یکی از بهترینهای حال حاضر است.»
ریچارد هَموند که عاشق و دلباخته محصولات پورشه است درباره ۹۱۸ اسپایدر میگوید: «۹۱۸ اسپایدر، تجربه رانندگی مسابقهای و تکنولوژی را تا مرز محدودیت، به خیابانها وارد کرده است. این ابراسپرت آلمانی با تلفیق بنزین و الکتریسیته، آینده خودروها و سوپراسپرتها را به تصویر میکشد و رانندگی با آن، احساس و تجربهای خاص را به همراه دارد که در هیچ خودرو دیگری قابل دستیابی نیست. بنابراین، ۹۱۸ اسپایدر، بدون شک از نظر من، خودرو سال خواهد بود.»
این کوپه اسپرت تازه نفس، که به تازگی راهی بازار شده است، یک مجموعه کامل و خوبی را از هر نظر ارائه میکند. زیرکی و چابکی آن در طی کردن پیچها، تحسینبرانگیز است و یک رانندگی مهیج را به رانندهاش هدیه میدهد اما این هیجان، کاملاً کنترل شده و رامشدنی است. این کوپه اسپرت، از روحیه مسابقهای AMG و امکانات لوکس و کیفیت مرسدسبنز بهره میبرد. بنابراین شایستگی برگزیده شدن به عنوان خودرو اسپرت سال را دارا است.
فولکسواگن گلف، خودرویی است که همه کاری را میتواند انجام دهد. شاید نه به بهترین شکل ممکن، اما به خوبی. کیفیت قابل قبول، فضای مناسب، گنجایش پنج سرنشین، مصرف سوخت پایین، هندلینگ بینظیر و از همه مهمتر، هیجان سواری که مشابه آن را فقط در سوپراسپرتها میتوان جستوجو کرد. فولکسواگن، در نسخه R، هاچبک گلف را به یکی از بهترینها تبدیل کرده تا استحقاق کسب عنوان بهترین هاچبک اسپرت سال را از آن خود کند.
لامبورگینیها همیشه از طراحیهای خشن با زوایای تیز و شکسته بهره میبرند ولی هوراکان، این امر را تا حدودی تعدیل کرده است. اما همچون سایر محصولات لامبورگینی، ظاهری خشن و جسور دارد. از نظر سواری هم، در حدی بوده که استحقاق سوپراسپرت سال را داشته باشد. سواری مهیج و سریع که کاملاً تحت کنترل راننده است، لبخند رضایت را بر لبان راننده مینشاند.
رنو تویینگو یکی از شاهکارهای ساخته شده توسط بشر است. تویینگو مجموعهای بینظیر را ارائه میدهد. ظاهر مکعبی شکل، فضای بزرگی را در کابین ایجاد کرده است. جثه کوچک و فاصله بسیار کم بین اکسلها، تردد در معابر شهری و پیدا کردن جای پارک را سهولت بخشیده است ضمن اینکه یک سواری زیرک و سریع را به رانندهاش هدیه میدهد. تویینگو وظیفه «شهری بودن» خود را بهتر از هر خودرو دیگری در این لیست انجام میدهد.
تاپ گیر، سیتروئن کاکتوس را به عنوان هاچبک سال برگزید در حالی که آهستهترین، عجیبترین و یکی از تأملبرانگیزترین خودروهای حال حاضر در دنیاست. بسیاری آن را به عنوان یک جهش و یک انقلاب در طراحی و ساخت خودرو مدرن عنوان میکنند. سیتروئن کاکتوس، راههای جدیدی را پیش رو صنعت خودروسازی قرار داده و یک مجموعه خوب و کامل را ارائه میدهد که هر خریداری را راضی نگاه میدارد.
مصرف سوخت مناسب، فضای بزرگ کابین و صندوق بار در کنار طراحی زیبا، امکانات رفاهی مطلوب و کیفیت بالا، مرسدس C استیشن را به بهترین گزینه برای سفرهای بین شهری تبدیل کرده است. سواری نرم و راحت آن باعث شده تا یک سفر لذتبخش و آرام را برای سرنشینان به ارمغان بیاورد. علاوه بر تمامی این موارد، نباید مهندسی آلمانی و استقامت فنی این استیشن را از قلم انداخت.
طراحی بدنه، در عین سادگی، زیباست. در کابین، همه چیز به سادهترین شکل و تنها به یاری انگشت شصت شما کنترل میشود. همه چیز در مورد TT، منطقی، جذاب و البته بینقص است. موتور ۲ لیتری TDI آن در کنار مصرف سوخت پایین و عملکرد نرم، از کشش و قدرت خوبی بهره میبرد. یکی از مزایای TT آن است که برای خوب بودن، به سختی تلاش نمیکند و یک مجموعه خوب و قابل قبول را در TT عرضه کرده است.
ساخت مرسدسبنز Sکلاس کوپه در پی «نیاز» خریدار نیست، بلکه به خاطر «خواستن» او است. مرسدسبنز S کوپه، یک خودرو زیبا و خواستنی است و با کیفیت بالا، طراحی زیبا، قدرت بالای موتور و انبوهی از امکانات و مشخصات قابل توجه، آن را به اولین اولویت خریداران کوپه تبدیل کرده است. این کوپه، مشخصات فنی، رفاهی، کاربردی و زیبایی را در یک مجموعه به بهترین شکل به خریدار هدیه میدهد.
این فراری، منحصربهفرد بوده و از هر نظر بینظیر و بینقص است. سوپراسپرت ۴۵۸، به خودی خود بینظیر بود، اما نسخه Speciale A، حقیقتاً آن را به «بهترین» در بازار تبدیل کرده است. سقف روباز آن باعث میشود تا بوی طبیعت در کابین شامه سرنشینان را نوازش کند در حالی که صدای موتور و هندلینگ بینظیر آن، تپش قلب راننده را به اوج میرساند. این سوپراسپرت یک معجزه است که شاید در تاریخ خودروسازی، هرگز تکرار نشود.
شورولت کوروت C7، یک کوپه اسپرت شهری با رانندگی مهیج است اما نسخه Z06، راحتی را فدای رانندگی اسپرت و هیجان کرده تا بتواند پا به پای بهترین ساختههای AMG، بامو M، فراری و پورشه، در میدان نبرد بتازد و رقبایش را به چالش بکشد. سواری با Z06، احساس نشستن پشت فرمان یک سوپراسپرت چند صد هزار دلاری را به راننده میدهد در حالی که زیر یکصد هزار دلار، قیمت دارد.
بامو i8، یک انقلاب در تاریخ خودروسازی بشمار میرود و آیندهای پاک و البته سریع و اسپرت را بشارت میدهد. تا حدود یک دهه پیش، همه میپنداشتند که خودروهای الکتریکی در آینده، خودروهایی کسلکننده خواهند بود اما i8، چه از نظر ظاهری و چه از نظر فنی، یکی از هیجانانگیزترین خودروهای حال حاضر در دنیا به شمار میرود. بامو i8، تجسمی از خودروهای آینده در زمان حال است. هیجان در i8، نه تنها در بخش فنی بلکه در طراحی ظاهری نیز کاملاً مشهود است. شاید انتظار داشته باشید تا تمامی این تمایزات با مبلغ چند میلیون دلاری همراه باشد اما i8، از قیمت پایه ۱۳۶ هزار دلاری بهره میبرد. حالا شاید بهتر بتوانید انقلابی بودن آن را درک کنید.