امروزه به هر سو که رو کنید، خودروهای شاسیبلند مختلفی را میبینید که خیابانها و جادهها را اشغال کردهاند. به نظر میرسد که حتی کراس اوورها، جا را برای خودروهای دیگری چون مینی ونها، هاچ بکها و حتی خودروهای کوپه اسپرت تنگ کردهاند. اکنون با افزایش برندهای سازنده خودروهای کراس اوور و SUV کلاسهای جدیدی نیز با تلفیق خودروهای گوناگون خلق شدهاند. یکی از این کلاسها، خودروهای SUV با سقف شیبدار و اسپرت موسوم به کوپه میباشند.
این خودروی باواریایی، بنیانگذار خودروهای اسپرت SUV کوپه محسوب میشود. با وجود داشتن 4 درب و ارتفاع بلند، شکل خاص شیبدار سقف آن، فرمی عجیب و غریب و در عین حال خوشتیپ و جوانپسند به ان داده است. در مقایسه با نوع معمولی X5 این خودرو تغییر چندانی در ظاهر یا باطن ندارد و تنها همین سقف کوپه آن باعث تمایزان شده است. از سال 2008 که X6 وارد بازار شد، با وجودی که نسبت به X5 کمتر کارایی داشته و بیشتر استایل آن مورد نظر قرار میگیرد، اما همپای آن در بازار فروش موفق بوده است. قسمت ذخیره بار و فضای سر سرنشینان عقب X6 نسبت به X5 به مراتب کمتر است. حتی با وجود عدم ارائه مدلهای دیزلی از آن در بازار آمریکا و هزینههای بیشتر مالکیت آن، محبوبیتان خدشهدار نشده است و این جالب است که مشتریان، کارایی را فدای طراحی نمودهاند.
هوندا آکورا ZDX بر اساس هوندا آکورد کراس تور در سال 2009 معرفی شد. کراس تور مقداری قابلیتهای بیشتر ازجمله انتقال نیروی 4 چرخ را به آکورد بخشیده بود. آکورا ZDX نیز قابلیتهای یک کراس اوور را تشدید کرده بود. با این وجود سقف بسیار شیبدار آن، تناقضی بین کارایی و مفید بودن آن با قابلیتهای اسپرت آن نشان میدهد. این خودرو تنها ظرفیت به کسل 1590 کیلوگرم دارد! شاید بهتر باشد به جای این خودروی 300 اسبی با طراحی کوپه شاسیبلند، یک مدل MDX بزرگتر را خریداری کرد.
در حالی که BMW با مدلهای X6 خود بازار خوبی دارد، نسخه مشابه دیگری از این خودرو هم وجود دارد که از سری 5 با عنوان GT یا گرن توریسمو است. این خودروی عجیب و غریب هم نوعی واگن یا سدان کوپه است که ارتفاعی بیشتر دارد و برای تفریح و لذت ساخته شده است. گرچه این خودرو را نمیتوان کراس اوور یا SUV خطاب کرد اما واقعاً قرار دادن آن در یک کلاس خاص خودرویی دشوار است. فضای داخلی مشابه X5 و طراحی بیرونی و پلتفرم مشابه سری 5 است. برای علاقهمندان خودروهای نامتعارف، انتخاب بدی نخواهد بود. هرچند که معلوم نیست چنین خودرویی به چه کاری میآید.
ژنرال بعدی خودروهای عجیب کراس اوور، برای رقابت با X4 ب ام و طراحی شده و از اشتوتگارت میآید. این مدل مرسدس بنز هم همان ویژگیهای مدلهای شاسیبلند کوپه BMW را به نمایش میگذارد. این خودروی فانتزی، به نظر برای تفریح و سرگرمی ساخته شده است نه برای تفاخر و لوکسی. بنابراین حتی نباید ویژگیهای کاربردی یک کراس اوور یا SUV بهجز عبور راحتتر از راههای ناهموار را از این خودرو و سایر خودروهای ذکر شده انتظار داشته باشید. شاید مدل GLE یا GL کلاس سابق خودروی بهمراتب کاربردیتری باشد.
به نظر میرسد که کلاسهای جدید خودرویی نظیر شوتینگ بریک، کراس اوور کوپه و مینی کراسها طیف جدیدی از سلایق را هدف گرفتهاند که بهجای عملی بودن و استفاده از قابلیتهای خودرو، نوع متفاوتی از طراحی و سبک خودرو را میپسندند.