خودروهای تیونر، پروژههای علمیمهندسی هستند که باعث حالتی دیوانهوار در خودروهای سریع میشوند. البته گاهی این کار دردسر دارد که ممکن است ارزشش را نداشته باشد. ولی تصور کنید که بتوانید یک سدان اسپورت را که وزنی بیش از ۲ تُن دارد، تنها با یک آپگرید ساده کامپیوتری در کمتر از ۱۱ ثانیه از خط یکچهارم مایل بگذرانید؛ آیا این کار ارزشش را ندارد؟
این کاری است که تیونینگ ARP واقع در «اپلیکا» در ایالت آلابامای امریکا در نسخه استیج 1 از آئودی RS7 انجام داده است. البته آئودی خودش هم چندان نیازی به این تیونر قدیمی فولکسواگن ندارد. RS7، خودش با گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته و سیستم کواترو، در مدت ۳/۴ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و برای طی کردن مسافت یکچهارم مایل تنها به ۱۱/۶ ثانیه زمان نیاز دارد و سرعت نهایی آن در انتهای این مسیر ۱۹۷/۹ کیلومتر بر ساعت است.
با این حال، در تیونینگ APR استیج 1 از RS7 که در اینجا تستشده و هزینهای برابر ۱۲۹۳۷۴ دلار دربر داشته، خروجی موتور ۴ لیتری دو توربوی V8 از ۵۶۰ اسببخار و ۶۹۹/۶ نیوتنمتر به ۶۷۴ اسببخار و ۹۴۹ نیوتنمتر برای بنزین با اوکتان ۹۳ رسیده است. اگر هنوز هم این تیونینگ نسبتاً آرام است، یک برنامه تیونینگ دوم با اصلاح سیستم کروز کنترل نیز در دسترس است که میتواند قدرتی برابر ۷۲۸ اسببخار و ۱۰۰۸ نیوتنمتر با بنزین مسابقهای اکتان ۱۰۰ برای شما تولید کند. تنها کافی است که یک اصلاح نرمافزاری برای کامپیوتر موتور (با هزینه نصب ۲۹۹۹ دلار) انجام گیرد. این کار در بیش از ۴۰۰ نمایندگی آئودی که با APR همکاری دارند، میتواند صورت گیرد.
البته تست این خودرو، چندان بدون مشکل نبوده است. در این میان، یک مهندس از APR بایستی یک مشکل از کامپیوتر خودرو را برطرف میکرد. امّا باید گفت که پیشرانه اضافی باعث شده که این آئودی ۲۰۴۴ کیلوگرمی واقعاً از جا کنده شود و در زمان خارقالعاده ۲/۹ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. همینطور مسافت یکچهارم مایل در زمان ۱۱ ثانیه با سرعت نهایی ۲۰۷/۶ کیلومتر بر ساعت طی شد. البته این زمان به پای مان قهرمانهای ۱۰ ثانیهای APR نمیرسد، ولی باز هم شتاب فوقالعادهای است.
برنامه جدید موجب افزایش واکنش پدال گاز نیز میشود و محدودیت الکترونیکی RS7 را از ۳۰۵/۷ به ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت میرساند. البته در داخل کابین، هیچ نشانهای مبنی بر قدرت اضافهشده در زیر کاپوت به چشم نمیخورد و کنترلهای برنامههای مختلف سیستم کروز کنترل آئودی پیوند خورده است. در همین حال، کنترل بیشتری با استفاده از سیستم APR Mobile با قیمت ۲۰۰ دلار میتواند در دسترس قرار گیرد؛ در این سیستم، یک دانگل بلوتوث در پورت OBD II قرار داده میشود تا اطلاعات را به برنامه گوشی هوشمند منتقل کند.
تنظیمات APR استیج برای RS7 به به اندازه آپشن طراحی سقف آلکانتار هزینه دارد. امّا در همین حال، باید به خاطر داشته باشید که همانند دیگر اصلاحات پیشرانه افترمارکتی، گارانتی کمپانی شامل آن نخواهد شد. در ادامه مشخصات این خودرو را مرور میکنیم.
• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۴ سرنشین، ۴ در هاچبک.
• قیمت مدل تست: ۱۲۹۳۷۴ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۱۰۴۲۴ دلار).
• نوع موتور: DOHC ۳۲ سوپاپ V8 با دو توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
• گنجایش: ۳۹۹۳ سیسی.
• قدرت: ۶۷۴ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه.
• گشتاور: ۹۴۹ نیوتنمتر در ۳۴۵۰ دور در دقیقه.
• گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
• فاصله محوری: ۲/۹۱۶ متر.
• طول ماشین: ۵/۰۱۱ متر.
• عرض: ۱/۹۱ متر.
• ارتفاع: ۱/۴۱۷ متر.
• وزن کلی: ۲۰۴۵ کیلوگرم.
• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۲/۹ ثانیه.
• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۶/۷ ثانیه.
• صفر تا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت: ۱۵/۹ ثانیه.
• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴ ثانیه.
• عبور از یکچهارم مایل: ۱۱ ثانیه با سرعت نهایی ۲۰۷/۶ کیلومتر بر ساعت.
• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۹/۳۷۸ متر.
• چسبندگی در پیچ به قطر ۳۰۰ فوت: 92g.
مصرف سوخت در تست: ۱۴/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.