در سالهای آخر دهه ۸۰ میلادی، شما بایستی در پشت یک سوپرماشین خاص مینشستید تا به سرعت ۲۰۰ مایل بر ساعت (۳۲۱/۹ کیلومتر بر ساعت) دست پیدا کنید و حتی در این حالت نیز، بهندرت میتوانستید این سرعت را ثبت کنید. امّا امروز به راحتی میتوانید بر روی یک صندلی راحت از یک سدان بزرگ و قدرتمند قرار بگیرید، آهنگ موردعلاقه خود را از سیستم صوتی پخش کنید و قبل از اینکه این آهنگ به پایان برسد، به سرعت ۲۰۰ مایل بر ساعت برسید. البته اکیداً به شما توصیه میکنیم که این کار را زمانی انجام دهید که مهارت کافی در رانندگی داشته و مسیر شما هم بسته باشد.
در ادامه، خودروهایی را میخواهیم مرور کنیم که این سطح از سرعت را دارند. به این منظور، ابتدا و در بخش اول، خودروهای امروزی را بررسی میکنیم که ۲۰۰ مایل بر ساعت میروند؛ خودروهایی که در دسترس قرار دارند و به صورت تیون نشده و استاندارد از طریق نمایندگی میتوان یک مدل جدید از آنها را خریداری کرد.
وقتی با این استونمارتین ۵۵۲ اسببخاری رانندگی میکنید، نهتنها سرنشینان عقب را فراموش میکنید، بلکه شاید یادتان برود که این خودرو حتی صندلی عقب دارد! راپید S ترکیبی از عملکرد و اعتماد بهنفس را در کوپه اسپورت متناسب با فضایی به بزرگی یک سدان لوکس به نمایش میگذارد.
استونمارتین یکی از زیباترین خودروهای GT ساخته شده در طول تاریخ است که تعادل مناسبی بین حالت تهاجمی و جذابیت برقرار کرده است. ونکوئیش اولیه با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه شده که ممکن است اندکی با اعصاب شما بازی کند، ولی در همین حال، یک گیربکس نرم ۸ سرعته اتوماتیک جدید برای آن ارائه شده که عملکرد بسیار خوبی در رفتن به دنده بالاتر دارد.
نباید این مدل را به دلیل جثهاش، دستکم بگیرید. این مدل، چه به صورت کوپه باشد یا کانورتیبل، قدرتی همتراز با برادران بزرگترش دارد. البته ونتیج جذابیت ونکوئیش را ندارد، ولی هنوز هم از قابلیتهای بالایی برخوردار است.
اضافه کردن عنوان «اسپید» در پایان نام یک مدل بنتلی، چیز چندان جدیدی نیست. همچنین تعجبی ندارد که بنتلی برای مدل محبوب کانتیننتالش یک نسخه «اسپید» ارائه کرده است. ولی چیزی که باعث تعجب میشود این است که این خودروی ۲ در با وزن ۲۳۲۰ کیلوگرم میتواند به سرعت ۲۰۰ مایل بر ساعت برسد؛ حتی با اینکه بدانید از یک پیشرانه ۶۲۶ اسببخاری برخوردار است.
CTS-V سدان همیشه درگیری و رقابت سختی با مدلهای مختلف آلمانی داشته است. ولی سدان ۶۴۰ اسببخاری جدید، در حال حاضر میتواند تمام رقبای آلمانی خود را در اتوبان پشتسر بگذارد. همچنین اگر یک مسیر مستقیم به اندازه کافی در اختیارش باشد، میتواند شورولت کوروت Z06 را نیز پشتسر بگذارد.
ولی زمانی که دوج چارجر SRT هلکت وارد جاده میشود، CTS-V باید مسیر را برای آن خالی کند. چارجر، بدونشک کمتر از CTS-V برای رانندگی در شهر ساخته شده است. این خودرو از همان موتور V8 سوپرشارژر ۷۰۷ اسببخاری استفاده میکند که در مدل چلنر SRT هلکت استفاده شده است. این در حالی است که چلنجر، سرعت حداکثری برابر ۱۹۹ مایل بر ساعت دارد.
مدلهای موتور میانی فراری همیشه خودروهای برجستهای بودهاند، ولی تا سال گذشته هیچکدام از آنها از لحاظ کیفیت، ظرافت و لذتبخش بودن به پای 458 ایتالیا نرسیده است. کوپه، اسپایدر، اسپشیاله، اسپشیاله اپرتا، همگی خودروهای فوقالعادهای هستند. در همین حال، مدل جایگزین 458، یعنی 488 GTB به صورت رسمی در نمایشگاه ژنو رونمایی خواهد شد. در این مدل جدید، یک موتور V8 توربوشارژر با قدرت ۶۶۱ اسببخار استفاده شده و گفته میشود که دارای سرعت حداکثری برابر ۲۰۵ مایل بر ساعت است.
خودرویی راحت، به اندازهای که بتوان تمام کشور را با آن رانندگی کرد و خودرویی سریع به حدّی که بتوان با آن در کمترین زمان ممکن، مسیر را طی کرد. البته نگران تکنیکهای آئرودینامیک و «منتینو» نباشد؛ F12 برای شما سرعت زیادی فراهم کرده است.
FF بهترین امیدِ شما برای ثبت کردن سرعت ۲۰۰ مایل بر ساعت در برف است. در این خودرو، مفهومی تازه با ظرفیت ۴ سرنشین و سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک به کار رفته است که سریعتر از 458 ایتالیا عمل میکند. در همین حال، نقلقولها حاکی از آن است که یک نسخه قدرتمندتر ۲ سرنشینه از FF در حال گذراندن مراحل توسعه خود است.
در این مدل، پیشرانه V12 معمولی، قدرتی به اندازه ۷۸۹ اسببخار و موتور الکتریکی، خروجی برابر ۱۶۱ اسببخار دارد. در مجموع، پیشرانه هیبریدی لافراری ۹۵۰ اسب بخار است. در همین حال، از سیستم احیای KERS شده و همینطور مواردی چون سلول راننده فیبرکربنی، صندلیهای ثابت و آینههای بغل آنتنی برای این خودروی جادهای استفاده شده است.
اونتادور یک جانور درّندهخوی است که با شتاب دیوانهکننده و نمایش خیرهکننده خود، به مقصود خویش رسیده است. این مدل پرچمدار لامبورگینی، با موتور V-12 قدرتی برابر ۶۹۱ اسببخار دارد و یک عصاره کامل از «لامبورگینی» است.
جایگزین «گایاردوی بزرگ» تنها ۱۰ ثانیه زمان لازم دارد تا به سرعت ۱۲۵ مایل (۲۰۱/۱۷ کیلومتر) بر ساعت برسد. به سختی میتوان آن را یک لامبورگینی «متمدن» دانست، ولی مطمئناً یکی از اهلیترین لامبورگینیهایی است که تاکنون دیده شده است.
MP4-12C به تاریخ پیوست و حالا 650S را داریم؛ حداقل مزیّتش این است که نام کوتاهتری دارد. مکلارن به درخواستها برای «قدرت بیشتر» پاسخ داد و تنها پس از چند از سال از معرفی MP4-12C، مدل جدید 650S را عرضه کرد. در حالی که موتور V8 در این خودرو تنها ۳/۸ لیتر گنجایش دارد، ولی دو توربوشارژ به آن کمک میکنند تا ۶۴۱ اسببخار قدرت داشته باشد.
دومین مدل از سهگانه سوپرکار هیبریدی شگفتانگیز، پس از لافراری، مکلارن P1 است که یک موتور توربوی ۳/۸ لیتری V8 با قدرت ۷۲۷ اسببخار در کنار یک موتور الکتریکی ۱۷۷ اسببخاری دارد؛ یعنی در مجموع ۹۰۴ اسببخار. عدد مهم بعدی ۳۷۵ است که تعداد کل P1 هایی است که ساخته میشوند. در همین حال، باید رقم ۱/۱۵ میلیون دلار را در برچسب قیمت این خودرو نیز مدّنظر داشته باشید.
این مدل هایپرکار پلاگین پورشه نسبت به همتایان هیبریدیاش از حساسیت بیشتری برخوردار است و عملکرد دیوانهواری دارد. موتور V8 با قدرت ۶۰۶ اسببخار در کنار دو موتور الکتریکی، یکی با قدرت ۲۹ اسببخار در جلو و دیگری با قدرت ۱۵۶ اسببخار در عقب، باعث میشود تا 918 در زمانی برابر ۲/۵ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد.
وقتی SRT خودش را از دوج جدا کرد و جدیدترین وایپر را به زیر چتر خودش آورد، میتوانستیم حدس بزنیم که مدل جدید، حتماً عملکرد بهتری نسبت به گذشتگانش خواهد داشت. و همینطور نیز شد؛ در جاده، تنها تعداد اندکی از مدلهای خودروی دیگر هستند که سطح درگیری و هیجان رانندگی بالاتری نسبت به یک SRT وایپر دارند.