مزدا 5 در کلاس مینی ون، بیش از یک دهه در بازار آمریکا حاضر است. خودرویی که معاصر با فورد فوکوس به عنوان پسرعمو و مزدا 3 به عنوان برادر کوچکتر بود و البته در سال 2012 با طراحی جدید و افزودن امکانات و تجهیزات، بهروزرسانی شد.
این مینی ون با سه ردیف صندلی و شش نفر گنجایش و به صوت دیفرانسیل جلو ارائه میشود. هرچند صندلی هفتم نیز قابل سفارش است اما در عوض فضای کابین را کاهش خواهد داد.
برای پیشرانه مزدا 5 از یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر استفاده میشود که 157 اسب بخار نیرو و 163 پوند فوت گشتاور تولید میکند. یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک هم با امکان شیفت دستی وظیفه انتقال نیرو به چرخهای جلو را بر عهده دارد.
هرچند از مزدا و تکنولوژی اسکای اکتیو آن انتظار عملکردی مطلوب در بخش مصرف سوخت میرود اما مصرف سوخت این مدل در شهر 11.2 لیتر و در بزرگراه 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر میباشد.
در این خودرو خبری از طراحی سبک کودو نیست و همچنان شباهتی انکارناپذیر با نسل قبلی مزدا 3 را میتوان دران دید.
مزدا برای این خودرو از چند بهروزرسانی در سال جدید بهره گرفته است. رنگهای جدید، چراغهای راهنمای LED روی آینههای جانبی، سنسورهای عقب و پورت USB از جمله موارد قابل ذکر میباشند.
هرچند تکنولوژی و زیربنای مزدا 5 همچنان قدیمی است اما رانندگی آن دلپذیر و نسبتاً سرگرم کننده است.
قیمت پایه مزدا 5 از 26 هزار دلار آغاز میشود و با سفارش روکش چرم، سقف باز شوی شیشه ای، سنسور برفپاککن، گرمکن آینههای جانبی، چراغهای جلوی HID اتوماتیک، صندلیهای جلوی گرم شونده، بلوتوث، سنسور پارک، کامپیوتر سفر و چرخهای آلیاژی 17 اینچی به 30 هزار دلار هم میرسد.
از سال 2016، این مدل مینی ون مزدا به بایگانی سپرده میشود زیرا مدلهای کراس اوور از رونق و بازار بهتری برخوردارند و مزدا نیز مدلهای CX-3 و CX5 را در این کلاسها ارائه مینماید.