مذاکرات برای خرید نقشه Here نوکیا در اواخر بهار سال جاری منجر به تشکیل کنسرسیومی متشکل از بامو، آئودی و مرسدس بنز شد. طبق اطلاعاتی جدید، این سه کمپانی در خرید این واحد با نوکیا به توافق رسیدهاند و در چند روز آینده این توافق را بهصورت رسمی اعلام میکنند.
طبق اعلام یکی از منابع نزدیک به این کمپانیها، قیمت این واحد بین 2.7 تا 4 میلیارد دلار گزارششده که رقم درخواستی نوکیا مقداری نزدیک به 4 میلیارد دلار است، اما خریداران این سهم، حاضر به پرداخت چنین رقم سنگینی نیستند و مذاکرات را برای خرید با قیمت پایینتر تمدید کردهاند.
در این میان، دو کمپانی علاقهمند به این سرویس، پیشنهادهای خود را در حالی پس گرفتند که رقیبان سنتی آلمانی برای خرید این سرویس متحد شدهاند.
اما چرا سرویس نقشه نوکیا تا این اندازه مهم است؟
نقشه Here نوکیا یک نقشه دیجیتال فوق دقیق است، نوکیا این نقشه را بعد از خریدن واحد Navteq به قیمت 8.1 میلیارد دلار در سال 2008 راهاندازی کرد. در طول این مدت، همکاری این دو کمپانی باعث شد که نقشهی نوکیا دقیقترین و بهترین سیستم در نوع خود باشد.
نوکیا برای پیشرفت در این حوزه به تحقیقات در این زمینه اکتفا نکرد و برای تبدیلشدن به سیستمی برتر از خودروهای مجهز به دوربین و LIDAR و GPS شرکتهای حملونقل سنگین استفاده کرد.
بیش از 50 درصد بازار خودروها بر اطلاعات نقشه Here نوکیا تکیه کرده است و در آیندهای نزدیک لزوم استفاده از این سرویس در خودروهای بدون راننده بیشازپیش احساس میشود و این امر مهمترین علت اتحاد خودروسازان آلمانی برای خرید این سرویس محسوب میشود.