یکی از دلایلی که برای تغییر نام «بیامو اِم ۳ کوپه» به «اِم ۴» اعلام شد، قدرت بسیار بالای این خودرو و به تبع آن مدلهای فرعیاش -مانند GTS- بود و حالا که بالاخره بیامو در جشنواره Pebble Beach کانسپت مدل جیتیاس اِم ۴ را با خود از مونیخ به عنوان سوغاتی برای طرفداران تشنهی قدرت و کارایی آمریکایی آورده است، شاید جز این نتوان گفت که: «انصافاً این خودرو فوقالعاده است!»
همه میدانیم که M3 کوپه بیش از اینکه به سری ۳ بیامو شباهت داشته باشد، پیرو سری ۴ بود و این حتی در طراحی خارجی و داخلی آن نیز کاملاً مشهود بود. حال نیز طبق سنت همیشگی بیامو که مدلهای فرعی چون E46 M3 CSL و E90 M3 GTS را بعنوان مدلهای خاص و اغلب «اسپرتتر» و «سَرکِشتر» کلاس M سری ۳ معرفی و عرضه کرد، اینبار نوبت M4 GTS است؛ خودرویی که در نمایشگاه و مسابقهی Pebble Beach در کنار صدها سوپرماشین -مانند خودش- به نمایش قدرت و برتریاش مشغول است و در همین حین، با نگاهی به خودروهای کلاسیک موجود در نمایشگاه آرزوی روزی را میکند که در زمرهی «کلاسیک»های بیامو جای گیرد.
طراحی بدنهی این نسخه هیچ تفاوت چشمگیری با M4 ندارد و اغلب موارد مهم در یک سری تغییرات فنی که به بهبود آئرودینامیک خودرو میانجامد، خلاصه شده است. از بهبودهای آئرودینامیک کانسپت M4 GTS نسبت به نسخهی پایه میتوان به کاپوت فیبرکربنی آن -که ضمن کاهش وزن خودرو، از بالا رفتن بیش از حد دمای زیر کاپوت نیز به وسیلهی دریچههای هوای بزرگش جلوگیری میکند-، اسپلیتر جلو و بالهی عقب قابل تنظیم اشاره کرد. همچنین یک جفت تایر 265/35R-19 در جلو و یک جفت 285/30r-20S از نوع Mchelin Pilot Sport Cup 2 وظیفهی پوشاندن چرخهای آلیاژ آلومینیومی این کوپه سرکش را برعهده دارند.
شاید اشاره به چراغهای جلوی OLED این خودرو نیز که نه تنها نشانگر تمرکز BMW بر استفاده از تکنولوژیهای جدید، بلکه نمایانگر تلاش ژرمنها برای پرچمداری در حوزهی تولید چراغهای خودرو و تکنولوژیهای مربوط نیز میباشد، چندان بیربط نباشد؛ چراغهای فوقالعاده باریکی که قرار است از این پس ظاهر کلاس M را بیش از پیش «خشن» و «جدی» سازند. این چراغهای جدید به همراه رنگ بدنهی «خاکستری تیره یخزده»ی خودرو که در کنارهها به «نارنجی اسیدی» تبدیل شده است، طبق نظر منبع ظاهر «مار»مانندی را به این خودرو بخشیده است.
از خط و خالهای پیکرهی این ترک* ژرمن که بگذریم نوبت به موتور دو توربوی ۳.۰ لیتری M4 GTS میرسد که با استفاده از سیستم تزریق آبی که برای کاهش دمای آن در نظر گرفته شده است توانایی بهرهوری از بازده به مراتب مفیدتری و افزایش قدرت توربورشارژرها را در دماهای بالا خواهد داشت. هرچند تکنولوژیهای به کار رفته در این موتور نوید قدرت بسیار بالای آن را میدهد، اما هنوز BMW توان مفید و قدرت خروجی این خودرو را مشخص نکرده است و تنها «امیدواریم» که M4 GTS بعنوان اولین خودرویی که از تکنولوژیهای نسل جدید بیامو استفاده میبرد، طلایهدار این تکنولوژیها نیز به شمار برود.
ما در پدال تکتک وقایع خیریهی Pebble Beach را بازتاب خواهیم داد و اگر هرگونه گزارش دیگری راجع به این خودرو منتشر شود، مطمئنا به آن خواهیم پرداخت. در این فاصله نظر شما چیست؟ آیا تغییر نام M3 کوپه به M4 سیاست درستی بود؟ نظرتان راجع به این کانسپت چیست؟